Puutuu helteellä
Re: Puutuu helteellä
Onko tuo mankkuvena se oikeanpuoleisen iskaritolpan edessä oleva mötikkä johon tulee sähköjohto ja letkuja? Jos on, niin mikä noista on r-letku?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Puutuu helteellä
Kiitos! Katselin ihan väärää venttiiliä väärästä paikasta. Tämä siis onkin turbon imuputkessa kiinni. Mutta miten tämä hukkaporttia ohjaava venttiili liitty evap-linjaan? Mitä tuo letkun irrotus ja tukkiminen käytännössä aiheuttaa?
Onkos tullut kokeiltua sitä evap linjan takaiskujen testausta ?
Eli mankkuvenalta R-letku irti, tulppaa letku ja ihmettele poistuuko puutumisilmiöt
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Puutuu helteellä
E: Itse näemmä ollut hakoteillä 

Viimeksi muokannut Kaks-Seiska, La Heinä 30, 2011 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: Puutuu helteellä
Kuten vesa67 kirjoitti, R-letku mankkuvenalta irti ja tulpataan (pultti tms.). KAPU2:n kuvasta näkyy letkunpaikka eli mankkuvenan ollessa paikallaan ylin liitäntä. R-letkun tulppaaminen estää huonojen takaiskuventtiilien takia läppäkotelolta karkaavaa painetta sekoittamasta mankkuvenan toimintaa.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Puutuu helteellä
Ok. Ihan ei kuitenkaan auennut miten tuo letku vaikuttaa ahtopaineen säätöön, tuohan näyttää haarautuvan kahteen suuntaan, imuputkeen ennen turboa ja toinen haara menee noille takaiskuille ja sitä kautta ilmeisesti evap-venttiilille ja läppäkotelolle. Mitä siis vaikuttaa ahtopaineen säätöön/magneettiventtiilin toimintaan jos R-letku jää irti ja venttiilin yksi haara hengittää ulkoilmaan?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Jos siinä läppäkotelolta tulevassa haarassa oleva takaiskuventtiili on rikki, niin ahtopaine pääsee läppäkotelolta sinne mankun R-portille. Jos R-portilla on ahtopaine, ei mankku pysty vuotamaan C-portista tulevaa painetta R-porttiin vaan kaikki menee W-porttiin (hukkaportin kellolle). Tällöin ahdot pysyy peruspaineilla tai lähellä sitä, riippuen siitä paljonko mankku kykenee painetta R-porttiin bleedaamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Puutuu helteellä
Kiitos selostuksesta! Nyt taisi aueta missä letkussa mitäkin pitäisi mennä ja mihin suuntaan 
Tosin jos läppäkotelolta tulee painetta tuohon R-letkuun, niin eikös paine pääse karkaamaan imuputkeen ilmansuodattimen ja turbon väliin? Letkussahan on T-haara joka haarautuu tuonne imuputkeen jos nyt ihan oikein katsoin. R-portin ja imuputken välissä on siis aina avoin yhteys molempiin suuntiin. Toki tietty jos ilmaa tulee läppäkotelolta paljon, niin kaipa se hieman tuota R-portin virtausta vastustaa...
No, kokeilen tukkimista ja raportoin miten käy.

Tosin jos läppäkotelolta tulee painetta tuohon R-letkuun, niin eikös paine pääse karkaamaan imuputkeen ilmansuodattimen ja turbon väliin? Letkussahan on T-haara joka haarautuu tuonne imuputkeen jos nyt ihan oikein katsoin. R-portin ja imuputken välissä on siis aina avoin yhteys molempiin suuntiin. Toki tietty jos ilmaa tulee läppäkotelolta paljon, niin kaipa se hieman tuota R-portin virtausta vastustaa...
No, kokeilen tukkimista ja raportoin miten käy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Laitentaanpas tähän topicciin pikku kysäri. Eli ostin tuon napen vanhan viggen look kolkin ja nyt jyväskylään päin ajellessa ja lähinnä ohituksissa huomasin että nakuledi välähteli jokusen kerran ja illemmalla kaupunki pyörittelyssä välkkyi myös pariin otteeseen. Ostin auton täyteen tankattuna ja epäilen että myyjän mulkero on tietenkin tankannut 95 bensaa? Auton softasta en sen enempää tiedä kuin että ahtaa sen 1.2bar jo kakkosella, coolerina on viggenin vakio..
Mitä sanoo raati, riittääkö tuo jo pelkästään nakutukseen?
Mitä sanoo raati, riittääkö tuo jo pelkästään nakutukseen?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Puutuu helteellä
Ei tietoa, mutta omasta ongelmastani sen verran, että nyt tuo ei toimi enää näillä keleillä ollenkaan kunnolla. Seurasin OBD-portista ahtopaineita ja ruudulla vilahti lukema 1,4 ja jotain vähän päälle.
Koitin lueskella vanhoja topikkeja, joiden perusteella voisi viitata ilmamassamittariin. Mitenkäs tuon voisi helpoiten testata muuten kuin toisella mittarilla? Miten tuo käyttäytyy jos johdon irrottaa?
Koitin lueskella vanhoja topikkeja, joiden perusteella voisi viitata ilmamassamittariin. Mitenkäs tuon voisi helpoiten testata muuten kuin toisella mittarilla? Miten tuo käyttäytyy jos johdon irrottaa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Tuosta nakutusledin satunnaisesta vilahtelusta sanoisin, että on ihan normaalia. Etenkin matalilla kierroksilla "vedättäessä" siinä spoolauksen jälkeen varmasti vilahtelee. Ja itse olen huomannut, että 95:n käyttö selvästi lisää ledin vilahtelua. Jos helteellä 95:llä vetää täyskaasulla pidemmän siivun niin valo ei vaan vilahda kerran vaan välkkyy enemmänkin. 98:lla ja tuolla kiinakuulerilla 1.2bar ahdoilla ei pahemmin vilku. E85:lla ei vilku ollenkaan 

Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: Puutuu helteellä
Kerrottakoot, että jaksoin vihdoinkin tehdä ongelmalleni jotain ja putsasin ilmamassamittarin. Tuon jälkeen ongelma näytti häviävän ja ahdot pysyvät oikealla tasolla. Mitään likaa mittarissa ei kyllä näkynyt, liekö sitten yleinen heiluttelu ja johtojen irrotus jotain tehnyt… täytynee varoiksi tilata uusi osa hyllyyn.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Juu no itseltäni ei tuota löydy, kun on T5 mut tossa lähti korttikin kuivumaan hetkeks nii ei tarvii välkettä katsella 

Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85