Sylinterinkannen kiristys
Re: Sylinterinkannen kiristys
Missäs vaiheessa tiiviste vaihtuu metalliseksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Sylinterinkannen kiristys
Löytyisköhän jyväskylästä avustavaa kättä/työkaluja tähän hommaan. itsellä kun ei satu olemaan momenttiavaina/käypästä hylsysatsiakaan. Jos jollain sattuis olemaan joku ilta sen verran aikaa että päästäis katkomaan pultteja niin laittakaa yv.tä
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Sylinterinkannen kiristys
Ei oo paha rasti tehä itekkään, netistä ja klubin sivuilta löyty hyvät ohjeet. Kyselin itekki auttavaa kättä hommaan, mut päätin kokeilla tehä itte. Motonetista momenttiavain ja pari hylsyy: E16 ja T40 (muistaakseni) venttiilikoppaan. Anna motin jäähtyä täysin ennen ku löysäät pultteja...
Ps itellä tosi kiristys ei auttanu öljy vuotoon...
Ps itellä tosi kiristys ei auttanu öljy vuotoon...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Sylinterinkannen kiristys
Mitäs veikkaatte kun itsellä kannentiiviste tihkuu edestäpäin katsottuna oikeasta etukulmasta ja noin kuukaudessa jäähdytinnesteen taso laskee muutamalla sentillä.. onko "normaalia haihtumista" vai meneekö koneeseen? Auto myös savuttaa välillä, erityisesti kylmällä ilmalla.
Olisiko tarvetta vaitaa koko tiiviste vai riittäisikö kiristys? Ja auto -00 180 tonnia ajettu. Niin ja mitä maksaa about tiivisteen vaihto korjaamolla (ei mikään merkkipulju)?
Olisiko tarvetta vaitaa koko tiiviste vai riittäisikö kiristys? Ja auto -00 180 tonnia ajettu. Niin ja mitä maksaa about tiivisteen vaihto korjaamolla (ei mikään merkkipulju)?
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Sylinterinkannen kiristys
jälkikiristyshän on suorastaan ilmainen kun ite tekee.
venakoppa pois ja kiristämään.
sitä mitä kannen tiivisteen haihto tulee maksamaan onkin sitten täyttä arvuuttelua.
sillä venakopan kun aukasee niin saattaa huomata etää kappas jakopää remppa tulee samalla tehtäväksi.
mitenkä pultit suostuu ahtimelta lähtemään irti ja paljon muuta hankaluutta.
niin ja kannen plaanaus samaan syssyyn.
mutta heitetään arvio haitari
800-2500€ väliin se saattaa osua (osineen ja tämäkin riippuu ihan mistä ostaa osat ja missä homma teetetään ja mitä tehään)
kannattaa kysellä useammasta korjaamosta arvio hinnat
venakoppa pois ja kiristämään.
sitä mitä kannen tiivisteen haihto tulee maksamaan onkin sitten täyttä arvuuttelua.
sillä venakopan kun aukasee niin saattaa huomata etää kappas jakopää remppa tulee samalla tehtäväksi.
mitenkä pultit suostuu ahtimelta lähtemään irti ja paljon muuta hankaluutta.
niin ja kannen plaanaus samaan syssyyn.
mutta heitetään arvio haitari
800-2500€ väliin se saattaa osua (osineen ja tämäkin riippuu ihan mistä ostaa osat ja missä homma teetetään ja mitä tehään)
kannattaa kysellä useammasta korjaamosta arvio hinnat
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Sylinterinkannen kiristys
Itse suosittelen kyllä vaihtamaan ne pultit jos jälkikiristää haluaa. Itellä katkes yksi kun en vaihtanut, vaihoin sit uudet. Mulla löytyy vantaalla vääräkätinen poranterä katkenneen irroitukseen, ja voin avustaa jälkikiristyksessä/pulttien vaihdossa jos tarvetta on.
Ng900
Re: Sylinterinkannen kiristys
Mikäs sitten kertoo jakopään huoltotarpeesta kun sen venttiilikopan on saanut auki? Varmaan motonetistä uudet kannenpultit ja kiristelemään... ainoo mikä tossa huolettaa on tuo jäähdytinnesteen pieni häviäminen...no saa nähä kuinka käy jos pelkkä pieni ölyvuoto ulospäin niin sen kanssa voisi vielä elää, mutta katsastuskin tulossa ja päästöt pelottaa kun savuttaa jonkin verran Ja jäähdytinnesteet sylintereissä tuskin ainakaan parantaa päästöarvoja
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Sylinterinkannen kiristys
Ja Kyllä tuo kannentiivsteen vaihtokin itse onnistuisi, kuhan olisi hyvä paikka missä tehdä
Ei noilla hinnoilla hirveästi houkuttele mihinkään viemään..
Ei noilla hinnoilla hirveästi houkuttele mihinkään viemään..
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Sylinterinkannen kiristys
Joo korjaamoiden hinnat on kyllä sitä luokkaa että itse tekeminen varmasti yleistyy jatkossakin. Tohon kannenkiristykseen työkaluja löytyy harvasta kodista, ite hain motonetistä, momenttivarsi jonku 20€, torx hylsy kannenpultteihin varmaan jonku 5€.
Sit jossei ennestään löydy niin perus torx setti ja räikkä, oman maun mukaan kymmenestä eurosta ylöspäin. Uudet pultit motonetistä jonku 20. En tiiä paljo korjaamo ottais, mutta ton kyllä tekee ensikertalainenkin ittekseen. Kunhan tietää mitenpäin pultit pyörii ja kiristää uudet pultit ohjeen mukaan. Ja aina yksi pultti kerrallaan pois ja uusi tilalle, eikä löysätä kaikkia kerralla, vaan yksi kerrallaan.
Sit jossei ennestään löydy niin perus torx setti ja räikkä, oman maun mukaan kymmenestä eurosta ylöspäin. Uudet pultit motonetistä jonku 20. En tiiä paljo korjaamo ottais, mutta ton kyllä tekee ensikertalainenkin ittekseen. Kunhan tietää mitenpäin pultit pyörii ja kiristää uudet pultit ohjeen mukaan. Ja aina yksi pultti kerrallaan pois ja uusi tilalle, eikä löysätä kaikkia kerralla, vaan yksi kerrallaan.
Ng900
Re: Sylinterinkannen kiristys
Juu kyllä nuo työkalut löytyy räikkäsatsit , momenttiavaimet ja perus torx sarja jnejne löytyy
tallista... ainoo vaan et sellane torx hylsy tarttee käydä ostamassa..Minkä kokoinen mahtaa olla?
Mistä huomaan jos jakopää tarvitsee rempata? Huomaako rattaista esim jos rattaiden piikit ovat terävät tarkoittaako remonttitarvetta?
Jos tuon kannen kiristys ei auta vaan jodun avaamaan, niin kyllä tee tuon jakopään samassa varmaankin..
tallista... ainoo vaan et sellane torx hylsy tarttee käydä ostamassa..Minkä kokoinen mahtaa olla?
Mistä huomaan jos jakopää tarvitsee rempata? Huomaako rattaista esim jos rattaiden piikit ovat terävät tarkoittaako remonttitarvetta?
Jos tuon kannen kiristys ei auta vaan jodun avaamaan, niin kyllä tee tuon jakopään samassa varmaankin..
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Sylinterinkannen kiristys
Tais olla semmonen ku e16, semmonen naarastorxi. Voin huomenna vielä tarkistaa ku kotio pääsen.
Ketjusta voi mitata venymän, ja laahaimet katsoa. Haulla löytyy ohjeet
Ketjusta voi mitata venymän, ja laahaimet katsoa. Haulla löytyy ohjeet
Ng900
Re: Sylinterinkannen kiristys
Juu nyt on jo kansi kiristetty ja pultit vaihdettu Vaikuttaisi ainakin, että vuoto hävisi ! tarkkaillaan nyt vielä...
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Sylinterinkannen kiristys
Ohjeissa on nyt hieman ristiriitoja.... osa käskee löysätä ja kiristää yhden pultin kerrallaan (60Nm + 90 astetta) ennen seuraavan irrotusta. Osa taas kiristää ensin kaikki 40Nm, sitten 60Nm ja lopuksi 90 astetta. Onko tuolla nyt väliä kumminpäin homman tekee?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Sylinterinkannen kiristys
Siis kiristetään kaikki 40, sitten kaikki 60 ja sitten kaikki 90 astetta. Ei missään nimessä yksi pultti kerrallaan
Ng900