Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Kyseessä on siis -99 mallin perus 9-3.
En haulla löytänyt varsinaista ohjetta manuaali vaihteen säätämiseen,josko se tässä tapauksessa auttaakaan :roll:
Kylmänä vitosvaihde menee parhaiten päälle,mutta annas olla kun auto lämpenee...mieluummin ei käytä koko vaihdetta,jos ei ole ihan matka-ajossa,kun sen päälle saaminen on työlään tuntuista.
Ylimääräisiä ääniä ei kuulu,mutta laatikko ei vaan meinaa uskoa,että viitosvaihdekkin on olemassa.
Olisko öljynvaihdosta mitään hyötyä (epäilen itsekkin),vai oisko jollain vinkkiä säätö-ohjeista?
...kulunuthan tuo loota jo varmasti on.
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Ihan juuri samaa ongelmaa ei ollut, vaan omassani meinasi juuttua kolmonen tai nelonen päälle, ja välillä joutui vähän kampeamaan, että sai vaihteen irrotettua. Ostin kelpo annoksen "punaviiniä" (synteettistä vaihteistoöljyä, ks. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=#p424302, saa kuulemma Motonetistäkin), huuhtelin sillä pariin kertaan ja laitoin täyttäen, eikä ole sen jälkeen takunnut. On kai niitä muitkin syitä, mutta on sillä öljyllä merkitystä. Eikä tällä autolla ollut ajettu kuin n. 160tkm siinä vaiheessa.

--Ere
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Juu,öljynvaihto lienee helpoin vaihtoehto,pitäis kokeilla,voi hyvinkin auttaa,kun ei noista säätelyhommista oikeen ole perillä :roll: .Kiitän kommentista.
emaijala
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 16:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja emaijala »

Toinen tyypillinen vikahan on vaihteensiirtimen holkki (ks. esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=116025), mutta sen luulisi vaikeuttavan käyttöä lootan lämpötilasta riippumatta, ja käsittääkseni sotkee muitakin vaihteita.

--Ere
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

...niin,ja se holkkikin luultavammin pysyy paremmin kunnossa,kun vaihteensiirrolle on muuten annettu hyvät mahdollisuudet luistaa hyvin vaihtaen vaikkapa ne öljyt.
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Viitosvaihteen jäykkyys 9-3:ssa

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

emaijala kirjoitti:Toinen tyypillinen vikahan on vaihteensiirtimen holkki (ks. esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=116025), mutta sen luulisi vaikeuttavan käyttöä lootan lämpötilasta riippumatta, ja käsittääkseni sotkee muitakin vaihteita.

--Ere
Jaahas,vaihteensiirtäjän nivelhän se oli pikkuhiljaa kiertynyt pis paikoiltaan,ja vähitellen kadotti vaihteet lähes tyystin.
Nyt kun hoksasin jutun,menee tuo vitonenkin mukavammin "silmään" 8)
Vastaa Viestiin