Eli lyhyesti. Ng900 vaihdettiin sylinterikannen tiiviste taas vesivuotojen vuoksi. Vain päivän ajelujen jälkeen syttyi "check engine" valo palamaan.
Valo sammuu kun akun kaapelit irroittaa ja jonkin ajan päästä syttyy uudelleen (tyhjäkäynnillä) kaikki muu tuntuu toimivan moitteetta. Ei kuulu sivuääniä, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja liittimetkin tutkein enkä havainnut outoja juttuja. Olen siinä uskossa että jos vika olisi koko ajan päällä niin ei tuo riivatun check engine valo sammuisi kaapelit irroittamalla, onko näin?
Mites on uskaltaako ajella korjaamolle?
Ilmeisesti ei ihan joka korjaamolla ole lukulaitetta jolla pystyy ng900 vaparin 2.0 1994(Motronic?) vikakoodit lukemaan? Onko jollain lähiympäristön(Pori) klubilaisella vikakoodien lukulaitetta moiseen härpättimeen jolla saisi vian selville?
"check engine" valo ng900 s
"check engine" valo ng900 s
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: "check engine" valo ng900 s
vika resetoituu kun otat akun-navan irti ja aktivoituu uudelleen jonkin ajan kuluttua
jos vika edelleen päällä. voit yrittää käydä lukemassa ne vikakoodit yleiskorjaamossa
jos ei lähistöltä löydy tech 2
jos vika edelleen päällä. voit yrittää käydä lukemassa ne vikakoodit yleiskorjaamossa
jos ei lähistöltä löydy tech 2
#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Re: "check engine" valo ng900 s
Tuon saa vilkuttamaan koodeja (CE-valo) kun laitat virran päälle ja sen jälkeen maadotat diagnoosipistokkeen navan 6 pariksi sekunniksi.
Jos ei toimi noin kytketään ensin napojen 16 ja 7 väliin 220 ohmin vastus ja vasta sitten virrat päälle ja navan 6 maadotus hetkeksi.
Jotkut ng vaparit toimii ilman vastusta jotkut ei, oma -96 2.3 tarvi vastuksen.
Napa 6 on ylärivin kuudes vasemmalta laskien.
Vilkut tulee kahden sarjana, ekaksi kympit ja sitten pienen tauon jälkeen ykköset ja sitten pidempi tauko ja sarja uudestaan.
Esimerkkejä:
21 Ilmamassamittari
41 Läpötila-anturi (jäähdysrysneste)
51 Kampiakselin asentoanturi
61 Lamda
72 ja 73 Seosongelma (= todennäköinen ilmavuoto jossain, voi toki olla joku rikkinäinen komponettikin )
81 EVAP venttiili
Ja koodithan vain kertoo sen tiedon mikä palikka ongelmasta raportoi ei välttämästtä viallista komponettia, eli esimerkiksi 41 voi tarkoittaa rikkinäistä termaria eikä lämpöanturia.
Nollaus pitäsi onnistua myös irrottamalla kojelaudan päässä sulake 28 muutamaksi minuutiksi.
Kyllä sillä rauhalliseen ajella voi vaikka valo palaakin jos käynti on muuten ok.
Jos ei toimi noin kytketään ensin napojen 16 ja 7 väliin 220 ohmin vastus ja vasta sitten virrat päälle ja navan 6 maadotus hetkeksi.
Jotkut ng vaparit toimii ilman vastusta jotkut ei, oma -96 2.3 tarvi vastuksen.
Napa 6 on ylärivin kuudes vasemmalta laskien.
Vilkut tulee kahden sarjana, ekaksi kympit ja sitten pienen tauon jälkeen ykköset ja sitten pidempi tauko ja sarja uudestaan.
Esimerkkejä:
21 Ilmamassamittari
41 Läpötila-anturi (jäähdysrysneste)
51 Kampiakselin asentoanturi
61 Lamda
72 ja 73 Seosongelma (= todennäköinen ilmavuoto jossain, voi toki olla joku rikkinäinen komponettikin )
81 EVAP venttiili
Ja koodithan vain kertoo sen tiedon mikä palikka ongelmasta raportoi ei välttämästtä viallista komponettia, eli esimerkiksi 41 voi tarkoittaa rikkinäistä termaria eikä lämpöanturia.
Nollaus pitäsi onnistua myös irrottamalla kojelaudan päässä sulake 28 muutamaksi minuutiksi.
Kyllä sillä rauhalliseen ajella voi vaikka valo palaakin jos käynti on muuten ok.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: "check engine" valo ng900 s
2,0i:n Motronicissa(kin) CE-valon saa palamaan hauskan satunnaisesti pelkästään jättämällä tankinkorkin löysälle. EVAP-järjestelmän solenoidi päästää tällöin raakaa ilmaa imusarjalle sotkemaan seoksia. Luonnollisesti myös vuoto höyryputkistossa välillä tankki-aktiivihiilisäiliö aiheuttaa saman ilmiön solenoidin kulloinkin toimiessa ECU:n ohjaamana.
Myös vuoto samassa järjestelmässä välillä hiilisäiliö-imusarja on melko yleinen, siinä muoviputken imusarjan päässä on lyhyt pätkä haurastuvaa kumiletkua joka näkyy imusarjan ja rintapellin välissä viimeistään kun ottaa imukotelon/resonaattorin moottorin päältä pois, mutta tämän vian oire ei ole satunnainen vaan yleensä jatkuvasti päällä.
Myös vuoto samassa järjestelmässä välillä hiilisäiliö-imusarja on melko yleinen, siinä muoviputken imusarjan päässä on lyhyt pätkä haurastuvaa kumiletkua joka näkyy imusarjan ja rintapellin välissä viimeistään kun ottaa imukotelon/resonaattorin moottorin päältä pois, mutta tämän vian oire ei ole satunnainen vaan yleensä jatkuvasti päällä.
Re: "check engine" valo ng900 s
Yritin saada auton vilkuttelemaan noita vikakoodeja muttei siitä mitään tullu.
En ole kauheen hyvä noissa sähköpuolen hommissa.
No ajelimpa lähimpään korjaamoon jossa PITI olla sopiva lukulaite....
.... vaan ei löytyny/saatu mitään irti. Voiko tää olla noin vaikeeta.
Auto silti toimi ok tuon pienen ajomatkan, sydäntä vaan kylmää että mikä hajoo ja koko ajon ajan yritin tarkkailla/kuullostella epänormaaleja juttuja.
Taas 50eur köyhempänä muttei yhtään viisaampana.
Pajalta vaan käskettiin vaihtaa tulpat kun hieman pätki
En ole kauheen hyvä noissa sähköpuolen hommissa.
No ajelimpa lähimpään korjaamoon jossa PITI olla sopiva lukulaite....

Auto silti toimi ok tuon pienen ajomatkan, sydäntä vaan kylmää että mikä hajoo ja koko ajon ajan yritin tarkkailla/kuullostella epänormaaleja juttuja.
Taas 50eur köyhempänä muttei yhtään viisaampana.
Pajalta vaan käskettiin vaihtaa tulpat kun hieman pätki
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: "check engine" valo ng900 s
Nonnii nyt selvisi syy: Puolasta lähtevä johdon liitin hajalla.
Vikakoodit saatiin luettua mutta niistä ei selvinnyt syy= eli antoi kuitenkin virtaa hyvin aika ajoin.
Vaihdoin uudet tulpanjohdotkin samalla ja valo ei pala. Odotellaan .......
Vikakoodit saatiin luettua mutta niistä ei selvinnyt syy= eli antoi kuitenkin virtaa hyvin aika ajoin.
Vaihdoin uudet tulpanjohdotkin samalla ja valo ei pala. Odotellaan .......

#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)