Kylmäaine tulee nesteenä höyrystimelle ja sen pitää höyrystyä siellä ennenkun kun kompura imee sen. Jos kompura saa nesteiskun on ylitäytös normaali syy.
Huoltopaine mittarit pitäis laittaa kiinni ja katsoa miltä paineet näyttää. Inhottavia tuollaiset tapaukset kun laite menee rikki heti huollon jälkeen. Muutama kerta sattunut itellekkin että korjaukses oleva kone palautui heti takaisin, mutta ylitäytös ei ollut syy .
Juu kiitos vastauksesta ja kyllä tuon lämmönvaihdon pääperiaatteet ovat itselläkin selvillä, mutta onko siis oikeasti auton järjestelmä esim. kompuran osalta rikottavissa laittamalla liikaa "ähkyä" systeemiin? Painetta, kylmäainetta?
Kompura kehittää paineen ja painekatkaisijan pitäis suojella ali- ja ylipaineelta. Kuivain pitäisi yleensä vaihtaa huollossa mutta ainakin silloin jos pääsee ilmaa sisään. Epäpuhtaudet on haitallisia kylmäaineen seas ja sen vuoksi en antaisi vähänväliä esim. jonkun kesäharjoittelijan huoltaa toimivaa konetta. Jos ilmaa pääsee kylmäkoneeseen niin siinä ei mikään 15min tyhjiöinti sääntö päde vaan tyhjiöinti kestää niin kauan kun vaadittava tyhjiö on saavutettu.
En ole koskaa kehdannut testa ylitäyttöä . Kylmäpiiris on tietty tilavuus tietylle kylmäaineelle ja sen on ehdittävä nesteytyä ja taas höyrystyä. Tyhjää kylmäpiiriä eli esim. uutta konetta kun täytetään imupuolelta on oltava varovainen ettei mene pullosta liian lujalla vauhdilla ainetta ettei kompura saa nesteenä kylmäainetta.
jus vastasi jo aiemmin kirjoitti:Eikös viallinen hihnapyörän laakeri olisi hiljaa kompressorin pyöriessä ja möykkäisi nimenomaan silloin kun kompressori ei pyöri.
Kompuran sisällä on pieniä mäntiä ja ne tarvii voitelun joka on kylmäkierrossa mutta eivät kestä jos kylmäaine tulee nesteenä höyrystimeltä. Isommissa kylmäkoneissa otetaan öljy pois kylmäkierrosta heti kuumakaasulinjassa ja työnnetään imulinjaan voitelemaan kompuraa.
Ota valokuvia jos paloittelet kompuran.
Tässä vastasi johonkin ihan muuhun kuin kysymykseen
Hihnapyörä on laakeroitu ikäänkuin putken päälle jonka läpi kompressorin akseli tulee. Käytännössä hihnapyörän laakeri pyörii kokoajan. Kytkimen kytkiessä voiman kompressorin akseliin hihnapyörän laakeriin kohdistuu hihnan aiheuttamien voimien lisäksi akselinsuuntainen voima. Teoriassa ainakin voidaan pitää mahdollisena, että erilainen laskerin kuormitus voi aiheuttaa myös erilaista ääntäkin. Äitini 9-3:ssa kuului erilaisia ääniä ilmastoinnin kytkiessä kompressoria päälle ja pois. Hälyttävin huomio kuitenkin oli hihnapyörän heiluminen. Laakeri tulikin sitten uusittua pikapikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01