9-3:n etutolpat ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Laitoin Baasenar yyveetä.

Itse en tuohon hitsaushommaan voi ryhtyä, ei ole välineitä, tiloja eikä kyllä riittävästi kokemustakaan hitsaushommista. :oops: Ajattelin suosista kiikuttaa saabin tuonne ketjussa aikaisemmin mainitulle Hilvola&Salmiselle Tampereelle, jos he suostuisivat työn tekemään.

Katsoin aikaisemmin että motonetissa myydään iskareita halvalla, mutta mitkä nuo laakerit tarkalleen ottaen ovat (siis nuo huoltokorjaamon mukaan 150/pari maksavat)? Motonetin sivut näyttävät olevan juuri nyt alhaalla.

E: entä onko merkitystä sillä, että autoon on asennettu alustasarja jossa bilsteinin keltaiset iskarit ja H&R madallusjouset? Eli pystyykö esim. motonetin tarvikeiskarit asentaa noiden madallusjousien kaveriksi? Tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä ku ei tiedä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos on alustasarja niin tavalliset iskarit tuskin kauaa kestää siellä, tai eivät toimi oikein. Kyllä sinne pitäisi vaihtaa alustasarjojen kanssa tarkoitetut pumput.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Ok, pitääpä sitten tilailla Bilsteinin iskarit jostakin. Kunhan ensin saan selvitettyä niiden tarkan mallin. Ostokuitti saattaa olla vielä tallella.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
telwin
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:36

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja telwin »

like_a_glove kirjoitti:F-Astra ja A-Vectra/Calibra käy myös pikku tuunaamisella ainakin NG900:seen...

jousilautasen kiinnitys paikassa noin 2cm ero pystysuoraan. (eli vissiin sit opelin jouset)

iskarin yläpää(laakeri sun muut kilkkeet) pitäis istuu saabista ihan kivasti...

kehotan tarkastamaan että tolpasta löytyy ABS-anturin paikka!
Tarkennetaan pikkuisen tätäkin tietoa.

Eli tolpan on oltava vähintään 1.8L F Astrasta tai A Vectrasta, muuten ei pyörän napa sovi laakeriin.
Calibran kohdalla ei moottori koolla ole merkitystä.
V6 ja Turbo A Vectra/Calibra on sama napakin kuin Saabissa.
ABS anturille on ollut paikka kaikissa purkamissani Opelin isoissa tolpissa mitkä on peräisin Astra/Vectra/Calibra malleista.
Kierteet joutuu toki putsaamaan.

Sinänsä mielenkintoinen tämä Saabin tolppa ongelma, Opel on käyttänyt vastaavaa tolppa rakennetta jo -79 D Kadetissa ja edes niissä en ole törmännyt vastaavaan vaivaan.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Holkit (kiitos baasenar!), uudet iskarit ja aika korjaamolle varattu, joten valoa alkaa näkyä tunnelin päässä. Mutta entäpä nuo laakerit? Motonetilla näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa:

21-1713 29,50 e
Etup laakeris Saab GM900
GM-900/9-3 94->99 [1994-1999]

21-1898 52,50 e
Etup laakeris Saab 9-3
9-3 99->01 (alnro#X202882->) [1999-2001]

Liekö se tuo alempi (kalliimpi) lähempänä oikeaa? Ihmetyttää paikallisen huoltokorjaamon (ei saabin merkkihuolto) arviohinta laakereille, 150 e/pari. Kyseessä kait originaalit saabin laakerit.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos korjaamo myy sinulle laakerit, niin korjaamo ottaa oman katteensa niiden hinnassa mikä ihan normaalia, jos taas viet omat osat korjaamolle, niin takuukysymykset monimutkaistuvat, koska osien takuuasiat ovat sinun ja osat myyneen liikkeen välinen asia ja työn osalta takuu on sinun ja korjaamon välinen asia, käytännössä siis omilla osilla jäät heikommalle jos laakerit hajoavat ennen aikojaan.

Noista Bromanin hinnoista taitaa paljon ostava korjaamo saada n. 10% pois, mutta monesti osat ovat hieman kalliimpia palvelevissa varaosaliikkeissä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Harzza
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 21:03
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Harzza »

Meikäläinen osti fixus liikkeestä skf:n etupyöränlaakerin joka makso 70 e/kpl. Hyvä on ja pysyy. Kuulemma ei meikäläisen og9-3 2,0t muu Sopinu.
Jäsen: 5215

SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tosiaan noissa laakerissa on sellainen homma että yleensä SKF maksaa vähän enemmän kuin kiinalainen lohikäärmelaakeri, mutta toisaalta kestää usein 5 kertaa pidempään :lol:

Ihan samaa on nivelissä yms. osissa, halvat yleensä kestävät sen verran että auton saa myytyä eteenpäin, mutta omaan käyttöön niitä ei aina kannata hommata, kun vaihtotyö on kuitenkin verrattain arvokasta, vaikka tekisi itse, niin kyllähän se jurppii vaihdella samoja osia kerran kaksi vuodessa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Seinäjoen Motonetissa iskarin yläpään laakerit -99 kolkkiin 10 e kpl, pelkkä laakeri. Sitten tuleekin mutta, laakerin kumi tjsp 70 e kpl! Eli tuon kumin kanssa kolkkiin sopiva laakeripari 160 e pari. Skf:n osia olivat. Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jonni Peura kirjoitti:Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
Jos niissä ei ole mitään näkyvää vikaa kuten halkeamia, niin ehjien osien vaihtaminen on turhaa.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Minuteman kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti:Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
Jos niissä ei ole mitään näkyvää vikaa kuten halkeamia, niin ehjien osien vaihtaminen on turhaa.
Sitä itsekin mietin. Pitää nyt ainakin ensin yrittää tarkastaa niiden kunto. Iskarin ylätukikumi on siis kyseessä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Moi! Oisko kellään antaa tuon korjausholkin ulkohalkasijaa tai jos sattuu oleen hyväkuntoista tolppaa josta mitata. Tänään lähti tolpat puhallukseen ni vois vähä verrata vahvuuksia jahka ne palaa. :roll:
Oiskos kellään linkata navan räjäytyskuvaa,näkis vähä tota laakerirakennetta?
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Itse yllätyin positiivisesti tässä aiheessa, 10v vanhat tolpat oli kuasissa, johtyen varmaan painepesusta kohtuu usein tonne pyörän koteloihin, muut pellit sit olikin rempan tarpees.

technosink puhalluksen jälkeen, sihen päälle kivenisku ja tiukka maali.

Vaihdoin samalla iskarin yläpään lakrut jotka maannu tallilla noi 7vuotta :=)

Tossa vähän kuvia: http://aijaa.com/a68175
Viimeksi muokannut se93tbo, Ke Loka 10, 2012 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

opeli kirjoitti:Moi! Oisko kellään antaa tuon korjausholkin ulkohalkasijaa tai jos sattuu oleen hyväkuntoista tolppaa josta mitata.
Korjausholkin ulkohalkaisija on 60 mm.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Hei!
Skruvat.fi sivustolta sain molemmat holkit kiristysmuttereineen (vinopäiset holkit!) kotiin kannettuna noin 60 euroa!Tuote oli sitä mitä tilasin ja nopea toimituskin vielä! Suosittelen! :wink:
Saab 9-3 -00
#5685
Vastaa Viestiin