VAG:sta Saabiin
VAG:sta Saabiin
Hei,
Pitkällisestä ja vakaumuksellisesta VAG-taustasta huolimatta tulin ulos kaapista ja ostin Saabin!
Saabiin liittyy hyviä muistoja aina lapsuudesta saakka. Meidän perheen eka auto oli vihreä Saab 99 (-75, 2.0L, SAR-871). Elintason nousun myötä meille vaihtui 1982 upouusi 900 GLS 5D (RJO-770) valkoinen. Siinä oli 5-speed ja taivaan siniset plyysipenkit. Naapurin pennutkin olivat kateellisia. Oman Saabin osto oli lähellä jo vuonna 2001 kun oli ostamassa pari vuotta vanhaa 9-3 Turboa. Silloin GTI Golf sai vuoron.
Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi pari viikkoa sitten. Audi A6 sai mennä ja Saabin etsintä alkoi. Paria viallista yksilöä ihmetellessä epätoivo alkoi jo vallata mieltä. Sitten löytyi kuitenkin erittäin siisti og93, 170hv lisätehopaketilla, AAC:lla ja parilla pikku varusteella. Parasta 10/2000 rekisteröidyssä autossa on kuitenkin kilomertit (112700km) ja historia (vanhalla miehellä, hyvin huollettu ja pidetty). Autolla on ajettu erittäin rajallisesti talvisin, josta todisteena alkuperäiset, suht' hyväkuntoiset, talvirenkaat. Auto on ajossa ehjä, toimiva ja juuri sellainen kuin sen kuvittelin olevankin toimivana. Kallis tämä tosin oli, yleiseen hintatasoon verrattuna, mutta olen tyytyväinen ainakin vielä....
Pari pikkukysymystä on ihan alkuun:
1. Ulkolämpötila on noin +3-+4 astetta liikaa. Haku-toiminnolla en löytänyt säätövinkkejä, mutta onko tässäkin tapauksessa anturinvaihto tarpeen, kuten ketjuissa kerrotaan ainakin silloin jos eroa on selkeästi enemmän?
2. Ilmastointilaite jää ihmeellisesti "pyörimään" auton sammutuksen yhteydessä. Sellainen pieni mekaaninen ääni kuuluu AAC-laitteen sisältä. Seuraavana aamuna ääni on kuitenkiin kadonnut. En ole mitannut kuinka kauan se "pyörii". Näyttö yms. kylläkin pysähtyy normaalisti. Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
Miinukset:
-Levottoman huonosti korjattu etupuskuri pienen tönäisyn jälkeen. Siinä on pappaa kusetettu raskaasti
-Ilmastoinnin näytöstä puuttuu symbooleja. Hakua käytetty ja tiedän mitä tehdä.
-Väri...
Jani Joensuusta
Pitkällisestä ja vakaumuksellisesta VAG-taustasta huolimatta tulin ulos kaapista ja ostin Saabin!
Saabiin liittyy hyviä muistoja aina lapsuudesta saakka. Meidän perheen eka auto oli vihreä Saab 99 (-75, 2.0L, SAR-871). Elintason nousun myötä meille vaihtui 1982 upouusi 900 GLS 5D (RJO-770) valkoinen. Siinä oli 5-speed ja taivaan siniset plyysipenkit. Naapurin pennutkin olivat kateellisia. Oman Saabin osto oli lähellä jo vuonna 2001 kun oli ostamassa pari vuotta vanhaa 9-3 Turboa. Silloin GTI Golf sai vuoron.
Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi pari viikkoa sitten. Audi A6 sai mennä ja Saabin etsintä alkoi. Paria viallista yksilöä ihmetellessä epätoivo alkoi jo vallata mieltä. Sitten löytyi kuitenkin erittäin siisti og93, 170hv lisätehopaketilla, AAC:lla ja parilla pikku varusteella. Parasta 10/2000 rekisteröidyssä autossa on kuitenkin kilomertit (112700km) ja historia (vanhalla miehellä, hyvin huollettu ja pidetty). Autolla on ajettu erittäin rajallisesti talvisin, josta todisteena alkuperäiset, suht' hyväkuntoiset, talvirenkaat. Auto on ajossa ehjä, toimiva ja juuri sellainen kuin sen kuvittelin olevankin toimivana. Kallis tämä tosin oli, yleiseen hintatasoon verrattuna, mutta olen tyytyväinen ainakin vielä....
Pari pikkukysymystä on ihan alkuun:
1. Ulkolämpötila on noin +3-+4 astetta liikaa. Haku-toiminnolla en löytänyt säätövinkkejä, mutta onko tässäkin tapauksessa anturinvaihto tarpeen, kuten ketjuissa kerrotaan ainakin silloin jos eroa on selkeästi enemmän?
2. Ilmastointilaite jää ihmeellisesti "pyörimään" auton sammutuksen yhteydessä. Sellainen pieni mekaaninen ääni kuuluu AAC-laitteen sisältä. Seuraavana aamuna ääni on kuitenkiin kadonnut. En ole mitannut kuinka kauan se "pyörii". Näyttö yms. kylläkin pysähtyy normaalisti. Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
Miinukset:
-Levottoman huonosti korjattu etupuskuri pienen tönäisyn jälkeen. Siinä on pappaa kusetettu raskaasti
-Ilmastoinnin näytöstä puuttuu symbooleja. Hakua käytetty ja tiedän mitä tehdä.
-Väri...
Jani Joensuusta
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: VAG:sta Saabiin
Tuo surina ainakin on ilmastoinnin haistelija. Löytyy penkinlämmittimen katkaisijan vierestä. Puhdistus ja muutama tippa aseöljyä niin mekkala on mennyttä.
Re: VAG:sta Saabiin
Ja sen kuuluukin jäädä päälle muutamaksi minuutiksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: VAG:sta Saabiin
Ulkolämpötilan näyttöasetuksen voi käsitykseni mukaan ohjelmoida uudelleen.
Re: VAG:sta Saabiin
Hieno löytö. Onneksi olkoon! Tuo lienee 2001 vuosikertaa, T7.
Ja sitten tarkkana huohotinpäivityksen ja öljyvaihtojen kanssa.
Runsaasti infoa löytyy tältä foorumilta.
Ja sitten tarkkana huohotinpäivityksen ja öljyvaihtojen kanssa.
Runsaasti infoa löytyy tältä foorumilta.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: VAG:sta Saabiin
Tulppien suhteen kannattaa myös olla tarkkana, oikeat NGK:t ja suht' tiheä vaihtoväli, niin ei mene DI-kasetti rikki.
Suosittelen biopower-softaa stage1-tehonnostolla, toki ko. muutoksen yhteydessä kannattaa tarkistaa ettei öljypohjaan ole kertynyt öljypikeä ja tehdä muutenkin perushuolto sudattimien vaihtoineen, asiasta lisää tältä foorumilta.
Suosittelen biopower-softaa stage1-tehonnostolla, toki ko. muutoksen yhteydessä kannattaa tarkistaa ettei öljypohjaan ole kertynyt öljypikeä ja tehdä muutenkin perushuolto sudattimien vaihtoineen, asiasta lisää tältä foorumilta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: VAG:sta Saabiin
Ilmastoinnin offsettiä on voitu ohjelmoida uusiksi syystä tai toisesta. Tämän voi tarkistaa/muuttaa TECH2:lla.jolkkon kirjoitti:Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
Re: VAG:sta Saabiin
Voihan sitä AC kalibrointiakin kokeilla jos ilmoittaisi jotain tai että sen toiminta muuttuisi. Ohjeet löytyy foorumilta.2. Ilmastointilaite jää ihmeellisesti "pyörimään" auton sammutuksen yhteydessä. Sellainen pieni mekaaninen ääni kuuluu AAC-laitteen sisältä. Seuraavana aamuna ääni on kuitenkiin kadonnut. En ole mitannut kuinka kauan se "pyörii". Näyttö yms. kylläkin pysähtyy normaalisti. Ärsyttävävika kun ilmastointia pitää pitää hieman lämpimämmällä kuin todellisuudessa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: VAG:sta Saabiin
Kalibrointi antaa 0 virhettä eikä tunnu vaikuttavan.
Kannattaako öljypohja puhdistaa? Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, ei ylimääräisiä vaihtoja. Siis kilsoja vain 113000. Paljon se suunnilleen kustantaa? Monta tuntia ammattilainen tekee hommaa?
Kannattaako öljypohja puhdistaa? Öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, ei ylimääräisiä vaihtoja. Siis kilsoja vain 113000. Paljon se suunnilleen kustantaa? Monta tuntia ammattilainen tekee hommaa?
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: VAG:sta Saabiin
Hyvä idea olisi nakata vain biopower-softa sisään ja muutaman viinatankillisen jälkeen öljypohjan puhdistus. Joensuustakin saa nimittäin nykyään RE85, en ole ainuttakaan kertaa vielä tankannut ysikolmoseeni bensaa.
Re: VAG:sta Saabiin
^ aivan, varsinkin jos autoa ajettu 20-30tkm öljyvaihtovälelillä niin voi olla aiheellista katsoa öljypohjaa & sihtiä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: VAG:sta Saabiin
Hieman päivitystä.
-Huohotinpäivitys asennetaan nyt perjantaina
-Ilmastointilaitteen täyttö ja huolto tehty. Kalibrointi tehty.
-Ulkolämpötila on nyt kunnossa kun anturi ensin löytyi puskurin ja lampun välistä. Jossain remontissa oli vissiin unohtunut sinne. Ei ihme että lämpötilat eivät vastanneet todellisia.
-JCarlssonilta E85+215hv -paketti tulossa tällä viikolla. Odotan kovasti!
-Uudet vanteet ostettu poistoalesta sekä niille uudet talvikumit.
Öljypohjan puhdistus sitten muutaman tankin jälkeen
Auto toimii edelleen.
-Huohotinpäivitys asennetaan nyt perjantaina
-Ilmastointilaitteen täyttö ja huolto tehty. Kalibrointi tehty.
-Ulkolämpötila on nyt kunnossa kun anturi ensin löytyi puskurin ja lampun välistä. Jossain remontissa oli vissiin unohtunut sinne. Ei ihme että lämpötilat eivät vastanneet todellisia.
-JCarlssonilta E85+215hv -paketti tulossa tällä viikolla. Odotan kovasti!
-Uudet vanteet ostettu poistoalesta sekä niille uudet talvikumit.
Öljypohjan puhdistus sitten muutaman tankin jälkeen
Auto toimii edelleen.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: VAG:sta Saabiin
Kylläpä muuttui auto kun vaihdoin Biopower ECU:n. Nyt kulkee kun on JCarlssonin 215hv -paketti.
Jotain mystistä nykimistä tietyissä nopeuksissa, mutta pitää analysoida tarkemmin.
Huohotin remppakin on nyt tehty.
Jotain mystistä nykimistä tietyissä nopeuksissa, mutta pitää analysoida tarkemmin.
Huohotin remppakin on nyt tehty.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: VAG:sta Saabiin
No varmastihan se kulku muuttuu kun kone pääsee viimeinkin siihen hommaan mihin se on alunperin tarkoitettu
Tuo nykiminen...vaihoitko tulpat NGK:n seiskoihin, jos vaihoit, niin sytkäkasetti vois olla seuraavana jonossa.
Tuo nykiminen...vaihoitko tulpat NGK:n seiskoihin, jos vaihoit, niin sytkäkasetti vois olla seuraavana jonossa.
Re: VAG:sta Saabiin
Nykiminen viittaa ilmamassamittarin väärinnäyttämään, ellei sitten ole tulpista tai sytkäkasetista kiinni.
Vertaan Pinl ja mAir arvoja vedossa, esimerkiksi 900 mg mAir vastaa noin 0,9-1 bar ahtopainetta eli 1900 Pinl. Jos on esimerkiksi 2200 niin immu viallinen ja heti vaihtoon.
SIDistä saa ylimmän rivin lukittua SET näppäimen painalluksella ja sitten kelaat alariville sen toisen parametrin.
CLR poistaa lukituksen
Vertaan Pinl ja mAir arvoja vedossa, esimerkiksi 900 mg mAir vastaa noin 0,9-1 bar ahtopainetta eli 1900 Pinl. Jos on esimerkiksi 2200 niin immu viallinen ja heti vaihtoon.
SIDistä saa ylimmän rivin lukittua SET näppäimen painalluksella ja sitten kelaat alariville sen toisen parametrin.
CLR poistaa lukituksen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit