Elikkäs apua kaivataan!
Autona 9-3 vuosimallia -99 matalapaineturbo, ajettu 235tkm . Maptunin stage 1 elikkäs 225hp 340nm. Aikasemmin ahdot n. 1,5 bar mittarin mukaan nyt jää noin 0,8. Sekä esim. 3 vaihteella kierrokset ei nouse 5000rpm yli, vaan jää siihen.
Ehdotuksia mistä lähdetään vikaa etsimään!
Irroitin jo hukkaporttia liikuttavan työntötangon ja mua hämmästytti sen "vivun" herkkä liike? kuuluko sen olla aivan "tunnoton"?
Auto ollu mulla alla jo pari vuotta ja toiminut moitteetta. Turbo vehkeistä ei oikein ole muuta kokemusta.
OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Jos kyse olis pelkästään ahtojen temppuilusta niin antaisin diagnoosin: "Magneettiventtiili söko. Suosittelen T7 modausta."
Testaa tuottaako järjestelmä painetta ilman rajoituksia, irrota hukkaportin kellolta letku ja testaa keskikevyellä kiihdytyksellä tuleeko painetta. Varo fuelcuttia.
Jos ei nosta painetta niin
a) alkaako rötäämään eli tulee missfireä, siloin sytytyskasetti tai tulpat on huonot
b) jos ei rötää vaan ei vaan ahda ja kierroksetkin tukehtuu niin pakoputki tukossa. Tosin kevyemmällä kaasujalalla pitäis kyllä kiertää koska kyse on pakokaasujen ahtaumasta
Hukkiksen tangon ei kuulu olla aivan tunnoton, kyllä siellä kellon sisällä jousi on. Mutta vaikka se jousi olisi aivan kateissa niin siltikään ei kierrosrajoitin kuulu vikaoireisiin.
Stg1 ei siten ole lähelläkään 1,5 baria tai sinua on huijattu
Testaa tuottaako järjestelmä painetta ilman rajoituksia, irrota hukkaportin kellolta letku ja testaa keskikevyellä kiihdytyksellä tuleeko painetta. Varo fuelcuttia.
Jos ei nosta painetta niin
a) alkaako rötäämään eli tulee missfireä, siloin sytytyskasetti tai tulpat on huonot
b) jos ei rötää vaan ei vaan ahda ja kierroksetkin tukehtuu niin pakoputki tukossa. Tosin kevyemmällä kaasujalalla pitäis kyllä kiertää koska kyse on pakokaasujen ahtaumasta
Hukkiksen tangon ei kuulu olla aivan tunnoton, kyllä siellä kellon sisällä jousi on. Mutta vaikka se jousi olisi aivan kateissa niin siltikään ei kierrosrajoitin kuulu vikaoireisiin.
Stg1 ei siten ole lähelläkään 1,5 baria tai sinua on huijattu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Okei!
Irrotin hukkaportin kellolta letkun ja jätin sen vapaaksi. Ja korjaus edelliseen eli tangossa kyllä tuntuu kellon jousen vaste, mutta se vipu mihin tanko kiinnittyy on tunnoton. (kuuluuko olla?)
Koelenkillä tällä keskikevyellä kiihdytyksellä paineet kyllä nousi.
Pystynkö jollain tapaa varmistumaan että vika on tuossa magneettiventtiilissä? Onko kyseessä venttiili josta tulee letku tuohon hukkaportin kellolle vai mikä?
Ei tosiaan kauheesti kokemusta näitten vehkeittein ropaamisesta..
En ole oikeen selvillä päivityksistä mitä tolle on tehty ja pitää näköjään tarkastaa edellisen omistajan biltema ahtopainemittarin asennus..
Irrotin hukkaportin kellolta letkun ja jätin sen vapaaksi. Ja korjaus edelliseen eli tangossa kyllä tuntuu kellon jousen vaste, mutta se vipu mihin tanko kiinnittyy on tunnoton. (kuuluuko olla?)
Koelenkillä tällä keskikevyellä kiihdytyksellä paineet kyllä nousi.
Pystynkö jollain tapaa varmistumaan että vika on tuossa magneettiventtiilissä? Onko kyseessä venttiili josta tulee letku tuohon hukkaportin kellolle vai mikä?
Ei tosiaan kauheesti kokemusta näitten vehkeittein ropaamisesta..
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En ole oikeen selvillä päivityksistä mitä tolle on tehty ja pitää näköjään tarkastaa edellisen omistajan biltema ahtopainemittarin asennus..
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Hukkaportin vipu kuuluu olla vapaasti kääntyvä, kello ja sen jousi hoitaa säätämisen.
Jos noin sait ahtopaineet kivasti aikaan eikä se kierrosrajoitin oikeasti olekaan siellä niin mankkuvena särki se kala on.
Ko. kapistus on tosiaan siinä etulampun lähellä johon tulee kolme silikoniletkua.
Yleisesti T5 mankkuvena särkyy sisäisesti ja sen kyky ohjata paineilmaa reiästä toiseen heikkenee tai loppuu. Siinä on kaksi 3-4 ohmin kelaa mutta ne aika usein kyllä on ehjiä, mitata voi, keskinastasta sivunastoihin on kelat.
Teen noita T7 mankkuvenamodauksia jos et lähempää apua löydä ja päädyt välttämään tuota huonomaineista T5 mankkuvenaa. Paikkakunta perustiedoissa olisi kiva.
Jos noin sait ahtopaineet kivasti aikaan eikä se kierrosrajoitin oikeasti olekaan siellä niin mankkuvena särki se kala on.
Ko. kapistus on tosiaan siinä etulampun lähellä johon tulee kolme silikoniletkua.
Yleisesti T5 mankkuvena särkyy sisäisesti ja sen kyky ohjata paineilmaa reiästä toiseen heikkenee tai loppuu. Siinä on kaksi 3-4 ohmin kelaa mutta ne aika usein kyllä on ehjiä, mitata voi, keskinastasta sivunastoihin on kelat.
Teen noita T7 mankkuvenamodauksia jos et lähempää apua löydä ja päädyt välttämään tuota huonomaineista T5 mankkuvenaa. Paikkakunta perustiedoissa olisi kiva.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Ja lisämotivaationa T7 modin tekemiseen on venojen hintaero. T7 vena kustantaa jotain 50-80€ ja T5 vena semmoset 200-280€...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Huhhuh, aikamoine ero nois.V.J.S kirjoitti:Ja2 lisämotivaationa T7 modin tekemiseen on venojen hintaero. T7 vena kustantaa jotain 50-80€ ja T5 vena semmoset 200-280€...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Teetkö lauantaisinkin ja mitä tää modaus kustantais? Ja eikös tolla autolla pysty normaalisti ajamaan, voisin nimittäi sinne Kangsalalle ajella.vesa67 kirjoitti:Teen noita T7 mankkuvenamodauksia jos et lähempää apua löydä ja päädyt välttämään tuota huonomaineista T5 mankkuvenaa. Paikkakunta perustiedoissa olisi kiva.
Vai löytyykö osaavaa miestä esim Lahdesta?
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Re: OG 9-3 Ahtopaineet ei nouse kuin ennen
Tosiaan laitetaan nyt tännekin että auto toimii taas kun ennen, vika löyty tukkeutuneesta takapöntöstä...
Kiitokset vielä auttaneille.!
Kiitokset vielä auttaneille.!