Ujeltavaa ääntä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Ujeltavaa ääntä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tulipa taas vaihteeksi ajeltua NG:llä. Rupesi ihmetettämään, miksi hidastettaessa esim. risteykseen kuuluu hiljaista ulinaa (kuvaus: Voo voooo vooo) :wink:

Ääni kuuluu selvemmin, jos hidastettaessa painaa kytkimen pohjaan, ääneen ei vaikuta se onko vaihde vapaalla tai päällä. Ääni kuuluu selviten nopeusalueella 50-20 km/h.
Ääni kuuluu myös jos ajaa parkkihallissa hitaasti ykkösellä ja päästää kaasun ylös.

Ei ole tullut ajeltua tolla pitkään aikaan, joten en osaa sanoa voiko renkaat pitää tommosta ääntä. Alla on melko kuluneet hakkapeliitta 1:set.

Mistähän tommonen ääni vois johtua, vai onko normaalia?

Autolla ajettu 108tkm ja auto on M1996 2.0 vapari manuaalilaatikolla.

Onkohan vika:
-korvien välissä (kuulen omiani)
-kytkin
-renkaat
-joku muu, mikä.

Auto on käynyt keväällä "saab keväthuollossa" joten luulis että siellä on tarkistettu vaihteistoöljyt, kytkin yms.
Viimeksi muokannut teesalama, Ma Joulu 06, 2004 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Ääniä hidastettaessa

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Teemu kirjoitti: Auto on käynyt keväällä "saab keväthuollossa" joten luulis että siellä on tarkistettu vaihteistoöljyt, kytkin yms.
:lol: :lol: :lol: Niinhän sitä luulisi... taskulampulla ovat valottaneet pohjaa ja sitten ottavat rahat pois.

Itselläni loppuunajetut Misukat piti ujellusta, "vou, vou" -ääntä nimenomaan hiljaa (20-40km/h) ajaessa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääniä hidastettaessa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

tevisu kirjoitti: :lol: :lol: :lol: Niinhän sitä luulisi... taskulampulla ovat valottaneet pohjaa ja sitten ottavat rahat pois.

Itselläni loppuunajetut Misukat piti ujellusta, "vou, vou" -ääntä nimenomaan hiljaa (20-40km/h) ajaessa.
Joo näin voi olla, en saanut edes sitä lappua täytettynä takaisin. Öljyt sentään vaihtoivat ja suodattimen.

Pitänee ostaa uudet renkaat jokatapauksessa.

Pitää tutkiskella asiaa..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onko kellään muulla tämmöisiä kokemuksia?
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Joulu 07, 2004 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
aaltot
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 04:25

Viesti Kirjoittaja aaltot »

Teemu kirjoitti:Onko kellään muulla tämmöisiä kokemuksia?

Ääni on tosi ärsyttävä ulina. Vaikka tekee nopeita ohjausliikkeitä niin ääni ei muutu, joten voiko toi johtua renkaista?
Itsellä tekee myös kylmänä 0-40bässä Pientä ulinaa.. eikä johdu renkaista..

Itsellä alkoi Länsiauton "korjauksesta" jossa ne vaihtoivat kuskinpuolen vetarin..
karve
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 09:10

ulina

Viesti Kirjoittaja karve »

itselläni vm. 2000 9-3t ja ajettu n. 93 tkm. Aina moottorijarruttaessa kuului ulinaa ja menin aikoinani valittamaan ja syy oli kuulemma vaihdelaatikon laakereissa. Kaikki laatikon laakerit ja poskilaakerit vaihdettiin, takuuna onneksi. Ulina moottorijarrutuksessa hävisi. Nyt kuuluu ulinaa nimenomaan kytkintä painaessa, epäilen sen olevan kytkinlaakeri noilla kilometreillä. Alla on tällä hetkellä Nokia hakkapeliitta 4 ensimmäistä talvea. Ulinaan olen jo niin kyllästynyt että laitan vain radion kovemmalle.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kytkin se taitaa mullakin ulista alas painettassa. Kovilla kierroksilla tai suuremmissa nopeuksissa ääni peittyy muiden äänien alle mutta 20-50 vauhdissa se vielä kuuluu.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

NG900SET -95 kirjoitti:Kytkin se taitaa mullakin ulista alas painettassa. Kovilla kierroksilla tai suuremmissa nopeuksissa ääni peittyy muiden äänien alle mutta 20-50 vauhdissa se vielä kuuluu.
Joo 20-50 on se "rajanopeus" kun kuuluu. Äänen taajuus muuttuu kun vauhti hiljenee, loppuakseen tossa 20 nopeudessa.
Kovemmalla vauhdilla ei kuulu mitään.

Mitäs jos heität vapaalle uliseeko silti? Täällä ainakin, vaikka olis kone sammutettuna.

Mikähän ihme juttu tää on?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Teemu kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Kytkin se taitaa mullakin ulista alas painettassa. Kovilla kierroksilla tai suuremmissa nopeuksissa ääni peittyy muiden äänien alle mutta 20-50 vauhdissa se vielä kuuluu.
Joo 20-50 on se "rajanopeus" kun kuuluu. Äänen taajuus muuttuu kun vauhti hiljenee, loppuakseen tossa 20 nopeudessa.
Kovemmalla vauhdilla ei kuulu mitään.

Mitäs jos heität vapaalle uliseeko silti? Täällä ainakin, vaikka olis kone sammutettuna.

Mikähän ihme juttu tää on?
Tämä taitaa olla SE NG 900 ja OG 9-3 typpiääni. Sama ääni kuuluu kun nostaa etupään ylös ja pöyrittää rengasta. Mistä se tulee ? en tiedä...


Kaide
aaltot
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 04:25

Viesti Kirjoittaja aaltot »

Teemu kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Kytkin se taitaa mullakin ulista alas painettassa. Kovilla kierroksilla tai suuremmissa nopeuksissa ääni peittyy muiden äänien alle mutta 20-50 vauhdissa se vielä kuuluu.
Joo 20-50 on se "rajanopeus" kun kuuluu. Äänen taajuus muuttuu kun vauhti hiljenee, loppuakseen tossa 20 nopeudessa.
Kovemmalla vauhdilla ei kuulu mitään.

Mitäs jos heität vapaalle uliseeko silti? Täällä ainakin, vaikka olis kone sammutettuna.

Mikähän ihme juttu tää on?
Mulla ulisee kytkin pohjassa tai vapalla..ei vaikutusta.. onko mahdollista asentaa vetaria jotenkin väärin että se pitäisi tollasta ujellusta?. koska kaikki alko juuri tosta vetarinvaihdosta..
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Teemu kirjoitti:Joo 20-50 on se "rajanopeus" kun kuuluu. Äänen taajuus muuttuu kun vauhti hiljenee, loppuakseen tossa 20 nopeudessa.
Kovemmalla vauhdilla ei kuulu mitään.

Mitäs jos heität vapaalle uliseeko silti? Täällä ainakin, vaikka olis kone sammutettuna.

Mikähän ihme juttu tää on?
Mielestäni tuo ääni tulee ainoastaan kun painaa kytkintä pohjaan hiljaisessa vauhdissa. Täytyy illalla kotiin mennessä kuunnella lisää. Enpä ole tuota ääntä kauhean vaarallisena pitänyt. Se on jo vuoden pari kuulunut.
Jos vika on kytkimessä selviää se viimeistään keväällä kun vaihdan Viggenin kytkinlevyn, asetelman ja painelaakerin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Nyt rupes kuulumaan valittavaa ulisevaa ääntä kun käntyy renkaat melkein äärilaidassa. Siis ei se tehostimen ääni kun on renkaat "tapissa" vaan tulee pyörien paikkeilta.
Hmm..en tunne pyöranlaakereissakaan väljää, vaikka tunkkasin etupään ylös. Vanne vähän lämpenee keskeltä lyhyenkin ajon jälkeen. Liekö sitten normaalia jarruista johtuvaa lämpöä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Teemu kirjoitti:Nyt rupes kuulumaan valittavaa ulisevaa ääntä kun käntyy renkaat melkein äärilaidassa. Siis ei se tehostimen ääni kun on renkaat "tapissa" vaan tulee pyörien paikkeilta.
Ulompi vetari on varmaan tullut tiensä päähän.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Teemu kirjoitti:Nyt rupes kuulumaan valittavaa ulisevaa ääntä kun käntyy renkaat melkein äärilaidassa. Siis ei se tehostimen ääni kun on renkaat "tapissa" vaan tulee pyörien paikkeilta.
Hmm..en tunne pyöranlaakereissakaan väljää, vaikka tunkkasin etupään ylös. Vanne vähän lämpenee keskeltä lyhyenkin ajon jälkeen. Liekö sitten normaalia jarruista johtuvaa lämpöä.
Yleensä kun vanne lämpenee keskeltä on jarrusatulan mäntä jumissa eivätkä jarrut siksi palauta ja tämän vuoksi jarrut laahaavat kokoajan hieman päällä. Tämän pitäis kyllä näkyä keskikulutuksessa. No saahan jarrut lämpenemään jos teet useita rajuja jarrutuksia.

Joskus mulla on jarrulevyn suojapelti ottanut pyörivään levyyn kiinni. Se aiheuttaa kanssa ikävän äänen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ulina

Viesti Kirjoittaja teesalama »

karve kirjoitti:itselläni vm. 2000 9-3t ja ajettu n. 93 tkm. Aina moottorijarruttaessa kuului ulinaa ja menin aikoinani valittamaan ja syy oli kuulemma vaihdelaatikon laakereissa. Kaikki laatikon laakerit ja poskilaakerit vaihdettiin, takuuna onneksi. Ulina moottorijarrutuksessa hävisi. Nyt kuuluu ulinaa nimenomaan kytkintä painaessa, epäilen sen olevan kytkinlaakeri noilla kilometreillä. Alla on tällä hetkellä Nokia hakkapeliitta 4 ensimmäistä talvea. Ulinaan olen jo niin kyllästynyt että laitan vain radion kovemmalle.
Huh, onko muuten yleisesti tiedossa että NG900/9-3:n laatikot vois hajota 100tkm paikkeilla? Ei kai voi olla oikeesti mahdollista? Laatikossa on kyllä öljyä, joten kuivana ei ainakaan ole ajeltu.

Muistatko ulisiko sulla kun vaihde oli vapaalla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin