9-3:n etutolpat ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Niin ja tuo homma ei loppujen lopuksi ollut ollenkaan niin paha mitä kuvittelin! Tosin käytössä oli matalanosturi(nousee noin 1,5 metriä).
Molemmat puolet sain tehtyä yhden päivän aikana.. Sisältäen irroituksen, holkkien hitsauksen, jousijalkojen rapsutteun ja maalauksen sekä kokoamisen.Ihme kyllä kaikki aukesi ilman väkivaltaa.. :mrgreen:
Niin ja uudet kääntölaakerit tuli samalla laitettua.
Saab 9-3 -00
#5685
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Saab 9-3 -00
#5685
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja tnt »

Nyt tuli sama ongelma vastaan..ihmelltelin hieman levotonta käytöstä ja kolahtelua käännöksissä ja kuopissa ja tarkempi tarkastelu paljasti katkenneen etutolpan :x ...Millainen riski tuo on ajella edes varovaista ajoa kun ainakin muutamaan työmatkaan ja korjaamolle ainakin pitäisi vielä autolla päästä :?
9-3Aero-01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Minulla molemmat tolpat ruostunut puhki, ja kolisee kuopissa. Näin on ollut jo jonkin aikaa, korjaus on vasta ensi viikolla. Kaikki ajot on hoitunut ja hoituu yhä korjaukseen asti. Eli ainakin minulla ajo onnistuu.

E: typo
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja tnt »

Naxu kirjoitti:Minulla molemmat tolpat ruostunut puhki, ja kolisee kuopissa. Näin on ollut jo jonkin aikaa, korjaus on vasta ensi viikolla. Kaikki ajot on hoitunut ja hoituu yhä korjaukseen asti. Eli ainakin minulla ajo onnistuu.

E: typo

tämä tieto rauhoittaa pikkaisen...saattaa mennä pikkaisen aikaa ennen kuin uutta tai käyttyä osaa löytyy..
9-3Aero-01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Hitsautan holkit. Käytettyjä hyviä ei olekaan, ja uudet maksaa pari euroa alle 500 kpl. Baasenaarilta vinopäiset holkit, ja joku hitsaamaan. Itse vien saabiantille. Voin kertoa myöhemmin, miten kaikki on onnistunut.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Minulle voi myös jousijalkoja lähettää kunnostettavaksi, jos ei muuta vaihtoehtoa löydy.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Auto kävi tänään remontissa Hilvola&Salmisella, tuli vähän odottamattomia ongelmia, nimittäin nuo baasenarin vinopäiset holkit eivät sopineetkaan Bilsteinin B8 iskareihin (ne keltaiset madallusjousien kaveriksi tarkoitetut). Holkki ei mennyt läpi iskarin liukuputkesta, koska se on halkaisijaltaan isompi kuin alkuperäisissä tai vastaavissa iskareissa. En muista tarkasti, oliko kierteessä myös jotain eroa. Tuo oli täysin minun oma moka, olisi pitänyt varmistaa ja olisihan tuon jo kotona huomannut, jos olisi älynnyt koettaa.

Korjaamolla oli kuitenkin sattumalta yksi merkkiliikkeen holkki (jep, se huonompi suorapäinen) joka sopi ja jolla poikki mennyt tolppa korjattiin. Toisessa tolpassa oli sittenkin vielä sen verran vahvuutta, että sinne vaihdettiin uusi iskari ja laakeri ja mahdollisesti holkilla vahvistus joskus myöhemmin.

Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain Hilvola&Salmiselta, hyvittivät noista minulle turhista holkeista, ja ne päätyvät nyt jonkun muun autoon. :D Holkit vaikuttavat kyllä erittäin laadukkailta, ja ovat varmaankin paras vaihtoehto alkuperäisille tai vastaaville iskareille. Harmi että omaan autoon niitä ei nyt saanut asennettua.
tnt kirjoitti:Nyt tuli sama ongelma vastaan..ihmelltelin hieman levotonta käytöstä ja kolahtelua käännöksissä ja kuopissa ja tarkempi tarkastelu paljasti katkenneen etutolpan :x ...Millainen riski tuo on ajella edes varovaista ajoa kun ainakin muutamaan työmatkaan ja korjaamolle ainakin pitäisi vielä autolla päästä :?
En tietenkään suosittele, mutta itse ajoin ihan kylmästi useamman sata kilometriä, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut kun ei korjaamoaikaa saanut ihan heti. Ei se siitä enempää rikki mene, ei ainakaan minulla ollut mennyt. Kaikki kuopat ja töyssyt vain aiheuttavat verenpaineen nousua, nimittäin se kolina on järkyttävää.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja opeli »

Niitä jousen alus alumiinikäikäleitä ei sitten kuulemma enää toimiteta,ellei jollain satu hyllyllä notkuun. Tänään täytys kasata omat tolpat,toinen käikäle ok mut toiseen täytys jotain kehittää...oisko ideoita :?: Ajaisko joku letkunpätkä saman asian :idea:
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja opeli »

tolpat kasattu...letkua jousen ekalle kiekalle. Toimii ainakin hetken,kuluu kyllä varmaan puhki ajankanssa :roll:
Kuinkas kireeks teillä on uudella ylälaakerilla tullu toi tolppa kääntää käsin? Ammuin iskarin pulttipyssyllä kiinni ja joutuu kyllä käyttään voimaa tukevasti että saa käsin kääntyyn yläpäätä 8O
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Ite kiristin kanssa pyssyllä, ja aika tahmea on käännellä (käsin )...pitää nyt seurata josko löystyisi hieman ajan kanssa.Jos ei niin sitten voisi vähän höllätä sitä mutteria :D
Saab 9-3 -00
#5685
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

On kai tuohon olemassa joku kiristysmomenttikin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

On kai, vuosituhannen vaihteen kolkeissa mutteri joustintuen ylälaakeroinnissa oli 90 Nm.

edit: kaipa tosiaan...vanha huoltokirja sanoi noin mutta WIS väittää että kaikissa OG 9-3:ssa 75 Nm. Ken ties?
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja opeli »

75nm:ä toi momentti tosiaan on...itellä momenttiavain jäi kotihimaan kun kasasin noita,sillä ammuin pyssyllä. Asiaa kun miettii niin eipä taida tolla momentilla niin merkitystä ollakkan tohon kääntölaakerin tahmeuteen...
Oli muuten alkuperäset laakerit vielä tuola (loppuvuoden-01 leimalla) kun nyt vaihdoin ne :D Ei taida nykyset kestää toista 206tkm:ä :wink:
...ja tais ne iskaritkin olla samaa vuosikertaa :cry:
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Itelläkin sytytti vasta nyt kun tarkemmin mietti, ettei niin väliä momentilla kunhan pysyy kiinni :)
Eikös se ole ihan vain tuo jousi, joka "painaa" kyseistä laakeria?
Kuva asetelmasta:http://farm3.static.flickr.com/2184/229 ... 704a_b.jpg
Saab 9-3 -00
#5685
Vastaa Viestiin