9-3:n etutolpat ?
Re: 9-3:n etutolpat ?
Niin ja tuo homma ei loppujen lopuksi ollut ollenkaan niin paha mitä kuvittelin! Tosin käytössä oli matalanosturi(nousee noin 1,5 metriä).
Molemmat puolet sain tehtyä yhden päivän aikana.. Sisältäen irroituksen, holkkien hitsauksen, jousijalkojen rapsutteun ja maalauksen sekä kokoamisen.Ihme kyllä kaikki aukesi ilman väkivaltaa..
Niin ja uudet kääntölaakerit tuli samalla laitettua.
Molemmat puolet sain tehtyä yhden päivän aikana.. Sisältäen irroituksen, holkkien hitsauksen, jousijalkojen rapsutteun ja maalauksen sekä kokoamisen.Ihme kyllä kaikki aukesi ilman väkivaltaa..
Niin ja uudet kääntölaakerit tuli samalla laitettua.
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: 9-3:n etutolpat ?
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: 9-3:n etutolpat ?
Nyt tuli sama ongelma vastaan..ihmelltelin hieman levotonta käytöstä ja kolahtelua käännöksissä ja kuopissa ja tarkempi tarkastelu paljasti katkenneen etutolpan ...Millainen riski tuo on ajella edes varovaista ajoa kun ainakin muutamaan työmatkaan ja korjaamolle ainakin pitäisi vielä autolla päästä
9-3Aero-01
Re: 9-3:n etutolpat ?
Minulla molemmat tolpat ruostunut puhki, ja kolisee kuopissa. Näin on ollut jo jonkin aikaa, korjaus on vasta ensi viikolla. Kaikki ajot on hoitunut ja hoituu yhä korjaukseen asti. Eli ainakin minulla ajo onnistuu.
E: typo
E: typo
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Naxu kirjoitti:Minulla molemmat tolpat ruostunut puhki, ja kolisee kuopissa. Näin on ollut jo jonkin aikaa, korjaus on vasta ensi viikolla. Kaikki ajot on hoitunut ja hoituu yhä korjaukseen asti. Eli ainakin minulla ajo onnistuu.
E: typo
tämä tieto rauhoittaa pikkaisen...saattaa mennä pikkaisen aikaa ennen kuin uutta tai käyttyä osaa löytyy..
9-3Aero-01
Re: 9-3:n etutolpat ?
Hitsautan holkit. Käytettyjä hyviä ei olekaan, ja uudet maksaa pari euroa alle 500 kpl. Baasenaarilta vinopäiset holkit, ja joku hitsaamaan. Itse vien saabiantille. Voin kertoa myöhemmin, miten kaikki on onnistunut.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Minulle voi myös jousijalkoja lähettää kunnostettavaksi, jos ei muuta vaihtoehtoa löydy.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Auto kävi tänään remontissa Hilvola&Salmisella, tuli vähän odottamattomia ongelmia, nimittäin nuo baasenarin vinopäiset holkit eivät sopineetkaan Bilsteinin B8 iskareihin (ne keltaiset madallusjousien kaveriksi tarkoitetut). Holkki ei mennyt läpi iskarin liukuputkesta, koska se on halkaisijaltaan isompi kuin alkuperäisissä tai vastaavissa iskareissa. En muista tarkasti, oliko kierteessä myös jotain eroa. Tuo oli täysin minun oma moka, olisi pitänyt varmistaa ja olisihan tuon jo kotona huomannut, jos olisi älynnyt koettaa.
Korjaamolla oli kuitenkin sattumalta yksi merkkiliikkeen holkki (jep, se huonompi suorapäinen) joka sopi ja jolla poikki mennyt tolppa korjattiin. Toisessa tolpassa oli sittenkin vielä sen verran vahvuutta, että sinne vaihdettiin uusi iskari ja laakeri ja mahdollisesti holkilla vahvistus joskus myöhemmin.
Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain Hilvola&Salmiselta, hyvittivät noista minulle turhista holkeista, ja ne päätyvät nyt jonkun muun autoon. Holkit vaikuttavat kyllä erittäin laadukkailta, ja ovat varmaankin paras vaihtoehto alkuperäisille tai vastaaville iskareille. Harmi että omaan autoon niitä ei nyt saanut asennettua.
Korjaamolla oli kuitenkin sattumalta yksi merkkiliikkeen holkki (jep, se huonompi suorapäinen) joka sopi ja jolla poikki mennyt tolppa korjattiin. Toisessa tolpassa oli sittenkin vielä sen verran vahvuutta, että sinne vaihdettiin uusi iskari ja laakeri ja mahdollisesti holkilla vahvistus joskus myöhemmin.
Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain Hilvola&Salmiselta, hyvittivät noista minulle turhista holkeista, ja ne päätyvät nyt jonkun muun autoon. Holkit vaikuttavat kyllä erittäin laadukkailta, ja ovat varmaankin paras vaihtoehto alkuperäisille tai vastaaville iskareille. Harmi että omaan autoon niitä ei nyt saanut asennettua.
En tietenkään suosittele, mutta itse ajoin ihan kylmästi useamman sata kilometriä, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut kun ei korjaamoaikaa saanut ihan heti. Ei se siitä enempää rikki mene, ei ainakaan minulla ollut mennyt. Kaikki kuopat ja töyssyt vain aiheuttavat verenpaineen nousua, nimittäin se kolina on järkyttävää.tnt kirjoitti:Nyt tuli sama ongelma vastaan..ihmelltelin hieman levotonta käytöstä ja kolahtelua käännöksissä ja kuopissa ja tarkempi tarkastelu paljasti katkenneen etutolpan ...Millainen riski tuo on ajella edes varovaista ajoa kun ainakin muutamaan työmatkaan ja korjaamolle ainakin pitäisi vielä autolla päästä
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Niitä jousen alus alumiinikäikäleitä ei sitten kuulemma enää toimiteta,ellei jollain satu hyllyllä notkuun. Tänään täytys kasata omat tolpat,toinen käikäle ok mut toiseen täytys jotain kehittää...oisko ideoita Ajaisko joku letkunpätkä saman asian
Re: 9-3:n etutolpat ?
tolpat kasattu...letkua jousen ekalle kiekalle. Toimii ainakin hetken,kuluu kyllä varmaan puhki ajankanssa
Kuinkas kireeks teillä on uudella ylälaakerilla tullu toi tolppa kääntää käsin? Ammuin iskarin pulttipyssyllä kiinni ja joutuu kyllä käyttään voimaa tukevasti että saa käsin kääntyyn yläpäätä
Kuinkas kireeks teillä on uudella ylälaakerilla tullu toi tolppa kääntää käsin? Ammuin iskarin pulttipyssyllä kiinni ja joutuu kyllä käyttään voimaa tukevasti että saa käsin kääntyyn yläpäätä
Re: 9-3:n etutolpat ?
Ite kiristin kanssa pyssyllä, ja aika tahmea on käännellä (käsin )...pitää nyt seurata josko löystyisi hieman ajan kanssa.Jos ei niin sitten voisi vähän höllätä sitä mutteria
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: 9-3:n etutolpat ?
On kai tuohon olemassa joku kiristysmomenttikin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-3:n etutolpat ?
On kai, vuosituhannen vaihteen kolkeissa mutteri joustintuen ylälaakeroinnissa oli 90 Nm.
edit: kaipa tosiaan...vanha huoltokirja sanoi noin mutta WIS väittää että kaikissa OG 9-3:ssa 75 Nm. Ken ties?
edit: kaipa tosiaan...vanha huoltokirja sanoi noin mutta WIS väittää että kaikissa OG 9-3:ssa 75 Nm. Ken ties?
Re: 9-3:n etutolpat ?
75nm:ä toi momentti tosiaan on...itellä momenttiavain jäi kotihimaan kun kasasin noita,sillä ammuin pyssyllä. Asiaa kun miettii niin eipä taida tolla momentilla niin merkitystä ollakkan tohon kääntölaakerin tahmeuteen...
Oli muuten alkuperäset laakerit vielä tuola (loppuvuoden-01 leimalla) kun nyt vaihdoin ne Ei taida nykyset kestää toista 206tkm:ä
...ja tais ne iskaritkin olla samaa vuosikertaa
Oli muuten alkuperäset laakerit vielä tuola (loppuvuoden-01 leimalla) kun nyt vaihdoin ne Ei taida nykyset kestää toista 206tkm:ä
...ja tais ne iskaritkin olla samaa vuosikertaa
Re: 9-3:n etutolpat ?
Itelläkin sytytti vasta nyt kun tarkemmin mietti, ettei niin väliä momentilla kunhan pysyy kiinni
Eikös se ole ihan vain tuo jousi, joka "painaa" kyseistä laakeria?
Kuva asetelmasta:http://farm3.static.flickr.com/2184/229 ... 704a_b.jpg
Eikös se ole ihan vain tuo jousi, joka "painaa" kyseistä laakeria?
Kuva asetelmasta:http://farm3.static.flickr.com/2184/229 ... 704a_b.jpg
Saab 9-3 -00
#5685
#5685