ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Elikkäs ykkönen ei tahdo välillä mennä päälle, vaan tuntuu jotenkin tahmealta.. :?
Esim kun rullaa valoihin ja painaa kytkimen pohjaan ja yrittää laittaa ykköstä pesään niin ei mene "sujuvasti".. ei kuitenkaan rusahda tms.Sama ongelma pakin kanssa.Pakki kuitenkin aina menee päälle kun liikauttaa autoa muutaman sentin eteenpäin ja yrittää uudestaan.Ja pakki siis ei tee tuota joka kerta.
Auttaisiko vaihteistoöljyjen vaihto? tuskimpa tuohon ikinä on vaihdettu.. :D
Saab 9-3 -00
#5685
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Viesti Kirjoittaja tturku »

arvauksia peliin, onko kolkeissa ja ng900 ollut myös vaihdekepin nivelten kiinnitysten löystymistä joka aiheuttaisi vastaavia ongelmia?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä veikkaisin että kytkin ei irroita ihan kokonaan, jos vaihteet löytyvät normaalisti kun moottori on sammutettu, niin sitten epäilykset kytkimen suuntaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä niihin kolkin niveliinkin välystä tulee, vaihteensiirtäjän liitosta tulipellin edessä voi yrittää kalibroida uudestaan.

Vaiihdekeppi neloselle, kepin damaski ylös niin näkyy reikä kepin edessä olevassa kevytmellikehikossa. Siitä 3-4 mm tanko läpi ja vaihteiston päällä oleva muovitulppa pois ja samanlainen tikku tuosta reistä. Pituutta ainakin 10 cm.
Kuva

Nyt molemmat päät on kohdistettu ja yläkautta jatkovarrella 13 mm mutteri löysälle tulipellin edestä vaihteensiirtimen jatkoksesta. Vaihdekeppiä voi kokeilla vatkata eri suuntiin löysiä pois, mutteri kireelle, tapit pois ja kokeilee tuleeko jossain kohtaa vaihdot paremmiksi.

Pakissa synkkaongelmaa varmaankin, öljynvaihto voi lieventää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: ysikolkin 1-vaihde ja pakki

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Eipä ne sen paremmin toimi moottori sammutettunakaan... siis todella lievää tuo takeltelu :roll:
No koitan nyt ensin vaihtaa ne öljyt ja sitten tuota kepin kalibrointia.. 8)
Saab 9-3 -00
#5685
Vastaa Viestiin