B204 koneen nokkapukkien momentti?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Millaseen momenttiin noi väännetään? Kannenpultithan lienee 40Nm, sitten 90Nm ja sitten 90 astetta?
jeeeeeee!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nokka-akseleiden laakerikannet 15 Nm. Kansi 1. 60Nm - 2. 80Nm + kulmakiristys 90 astetta.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eipäs olekaan: 40 Nm, 60 Nm ja 90 astetta kertoo WIS
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
kaitzu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 19, 2012 21:40
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja kaitzu »

Ei helmapelti, päteekö samat momentit myös tohon uudempaan T7 pataan??

Tuli nyt kyllä pelko ns. persiiseen että oonkohan vetäny väärillä momenteilla tuota yläkertaa nippuun :x
9-3 2.0t -01
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuskin se paikkoja rikkoo, joku taika siinä on kun ohjeet on wissiin päivittyneet tuommoisiksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pahoittelen kireitä momenttejani. Tuo uudempi ja löysempi suositus johtuu pulttimallin muuttumisesta irtolaipalliseksi ja siinä liukuu kiristettäessä pultinkannan teräs laipan terästä vasten toisin kuin vanhemmassa kiinteälaipallisessa pultissa jossa liukuminen tapahtuu teräslaipan ja alumiinisen kannen välillä jolloin tarvitaan enemmän nimellistä vääntömomenttia saman kiristysmomentin aikaansaamiseksi pultissa, syystä että alumiinilla ja teräksellä on suurempi taipumus leikata keskenään kuin teräspinnoilla keskenään.

Olisikin mielenkliintoista tietää että tulivatkohan ne surullisen kuuluisat kannenpulttien löystymisongelmat samalla kun pulttimalli vaihtui, vanhemmissa löystymisiä on verraten vähän.
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kansipahvi paikoillaan ja momenteista suuri kiitos vastanneille! Mitenkäs toi jako sitten tsekataan? Ykkönen YKK:hon ja nokkapyörien viirut suoraan ylöspäin? Onko viirujen välissä jotain tiettyä ketjulenkkimäärää tms. kun ne on kohdallaan?
jeeeeeee!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ykkönen YKK:hon ja asettelu niin että ketju on valmiiksi pakopuolelta kireällä niin että löysät jäävät kiristimen puolelle, nokkapyörien merkit kohtisuoraan kansitasosta ylöspäin ja 15 niittiä merkkien väliin. Kiristin paikoilleen kokoonpuristettuna, niin että runko-osa tiivisteineen ensin, sitten muovikara, jousi ja sitten pikkupultti eli se tulppa O-renkaineen. Muutama kierros käsin pyöritellen ja tarkistus.
Vastaa Viestiin