Minkä tahansa merkin harrastajafoorumilta kun menee kyselemään osto-opasta, saa karsean listan tyyppivioista ja katsottavista kohteista. EI kukaan sen listan näkemisen jälkeen kyseisenlaista autoa osta.
Itse ostin Saabin ensin ja tutustuin tyyppivikoihin vasta sen jäkeen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Tuli ostettua huohotinpäivityksetön T7-koneinen auto, jolla mittarissa 200 tkm, öljyt vaihdettu ohjelman mukaan eli 20 tkm välein. Etutolppia en huomannut tarkastaa, katsoa pölläyttikö sinistä savua käynnistäessä taikka tutkia, onko huohotinta päivitetty. Auto vain näytti hyvältä ulkoa ja sisältä, koeajolla ei mitään ongelmia ja hinta oli edullinen. Ainoa vika mikä tuli huomioitua oli SIDin pikseleiden puuttuminen.
Nyt kolme vuotta ja 30 tkm myöhemmin auto pelaa edelleen hyvin. Huohotinpäivitys on tehty ja öljyt vaihtuu vuoden/10 tkm välein. Biopower-päivitys tehty ja etanolilla vedetty keväästä asti putkeen ilman ongelmia. Auto ei juurikaan syö öljyä (n. 0,5-1 L/10tkm), tolpat on kasassa, ja pikselit korjautettu briteissä. Bensapumppu autosta on mennyt, tosin ei alkuperäinen Walbro vaan alle puolivuotias ProParts, kun vaihdoin sen Walbron varokeinona perustuen foorumin juttujen pelotteluun. Olisi siis kannattanut jättää vaihtamatta sekin... Vetonivel alkoi ravistaa keväällä ja samalla meni laakeri, ne on ainoat omana aikana puhkikuluneet osat autossa.
Hyvän ja luotettavan auton sain halvalla aikanaan. Voihan tuosta koska vain mennä sytkäkasetti, asentoanturi, turbo, tolpat, bensapumppu (tällä ajettu nyt 1,5 vuotta/n. 14 tkm), laueta koko kone ym. ym. Mutta niinhän ne kai voi mennä kaikenlaiset osat alle viiden tonnin autossa koska vain. Ja kaikesta pelottelusta huolimatta nämä osat eivät ole siis menneet hajalle kolmen vuoden aikana, lukuunottamatta sitä ProPartsin kurapumppua.
Tämä ei tarkoita, etteikö kannattaisi koeajolla seurata savutusta ja kurkata tolppien kuntoa. Mutta ei näistä jutuista kannata siis pelästyä. Ja T5/T7 -koneiden välillä valitsemisesta sanoisin, että T5-koneiset on sitten heti vähän vanhempia, eli keskimäärin kuluneempia, enemmän ruostetta jne. Mutta tämän ikäiset autot ovat yksilöitä, joten ei voi tuotakaan yleistää.