9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Morjesta.

Tuon vanhan ohjauksen naksumisvaivan lisäksi on myös vasen nurkka alkanut kolahtelemaan terävissä kuopissa. Onko koiranluu tullut tiensä päähän vai voiko joku muu aiheuttaa kolinaa terävissä kuopissa? Onko eroa kestävyydessä Motonet OE-laatu vs alkuperäinen pystytanko?

Joku viisas joskus kommentoi, että tuo ohjauksen naksuminen ääriasennossa johtuisi iskarin yläpään laakerista. Onko muita vaihtoehtoja olemassa? Auttakaa ystävät viisaat.

Terv. Cona
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tarkasta jousijalan yläpään kunto; niin kääntölaakeri, kuin myös ruostevauriot.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tyhmä kysymys, miten noiden tarkastus käytännössä onnistuu? Joutuuko purkamaan Mcphersonin pois?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
MikkoN
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Tammi 04, 2009 11:59
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja MikkoN »

väljä sisempi raidetangonpää saattaa myös aiheuttaa kolinaa kuopissa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Cona kirjoitti:Tyhmä kysymys, miten noiden tarkastus käytännössä onnistuu? Joutuuko purkamaan Mcphersonin pois?
Ruostetilanne, ts. se että onko jousijalka ruostunut poikki, on helppoa tarkistaa; Nostamalla iskunvaimentimen varren suojamuovia tilanne näkyy, ja varmistuu nostamalla ko. nurkkaa jolloin iskaripatruuna nousee jousijalasta esille kera kiristysmutterinsa murtuneen kierreosan. Kääntölaakerin takertelun voi selvittää mm. niin että nostaa etupään ilmaan etupalkin nostopisteestä, laittaa apulaisen veivaamaan rattia ja itse tuomaroi tunnustelemalla tuntuuko jousessa tärähdyksiä kääntöliikkeen aikana.

Kääntäessä ja etenkin ääriasennoissa auton liikkuessa naksahteluunhan vahva ehdokas on ulompi vetonivel, ja äärimmilleen kuluneena sisemmän vetoakselin holkki.
MikkoN kirjoitti:väljä sisempi raidetangonpää saattaa myös aiheuttaa kolinaa kuopissa.
Näissä raidetangon sisempi nivelöinti on kumipusla joka harvoin kuluu niin väljäksi että kolisisi, mutta mahdollista toki.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja j-k »

Itselläni ärsyttävää naksuntaa aiheutti kallistuksenvakaajan kiinnityksessä käytettyjen rautojen päitten osuminen palkkiin. Ne kun ovat u-muotoisia missä toisessa päässä on pulttikiinnitys ja toisessa päässä ns. kynsi joka pujotetaan palkkiin kiinni. Se kynsi-puoli pääsee elämään sen verran, että aiheuttaa tilanteesta riippumatta naksuntaa. Paksulla rasvalla voitelu auttoi.
9-3 2.0t AT -01 stg1
MASA 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 22:42
Paikkakunta: SAVONLINNA

Re: 9-3 kolahtaa terävässä kuopassa ja naksuu ääriasennossa

Viesti Kirjoittaja MASA 9-3 »

Etuiskarin ylätukikumi mikä tulee runkoon kiinni oli mulla rikki ja kolisi vain terävissä montuissa helppo tarkistaa kun ottaa vain suojamuovin pois
Vastaa Viestiin