Moottorin tukikumi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Onkos idoita tuon moottorin taka kumityynyn vaihtoon..? Eli siis yritin vaihtaa avaamalla ensin kaikki pultit ja nostin koko konetta ylöspäin senverran mitä menee, mutta ihan ei mahdu tuo kumityyny pois välistä.Sitten ajattelin, että jos apurunkoa laskisi muutaman sentin alaspäin jotta sais enemmän tilaa, mutta eipä keskimmäinen pultti auennutkaan edes pulttipyssyllä eikä pitkällä jatkovarrella ja 2 miehen voimalla.
Olisko vielä muita ideoita tuon vaihtamiseen?
Saab 9-3 -00
#5685
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja turku900 »

mulla on sama ongelma, en saanut nostettua tarpeeksi ennen kuin vaihdelaatikon kiinnike otti tulipeltiin kiinni, en ole kokeillu vielä apurungun laskua mut pakkohan näköjään varautua että pultit istuu tiukassa
Saab 9-3 1.8t SS man -04
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Kyllä sitä moottoria/vaihteistoa saa nostettua riittävästi takatuen vaihtoa varten ilman apurungon löysäämistä ainakin 9-3:ssa.

Jos vaan on mahdollista saada keulaa riittävästi nostettua, niin ihan rautakangella kampeamalla saa moottorin nousemaan helposti niin paljon, että takatuen saa irti.

Rautakanki saattaa kuulostaa aika rajulta työkalulta, mutta sen avulla on takatuen irrotus tehty useamman kerran.

Sitä kumityynyä joutuu vähän pujottelemalla irroittamaan, mutta kyllä se sieltä lähtee.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Auto oli nosturilla ja konetta nostin laittamalla pitkän kakkosnelosen vaihdelaatikossa olevaan sopivaan laippamaiseen kohtaan ja tunkkaamalla kakkosnelosta ylöspäin ihan perus hallitunkilla. Kyllähän se aikapaljon nousi kunnes jossain vaiheessa rupesi koko auto nousemaan, eli loppui moottorin liikevara. Ei ihan riittänyt tila kumin tulla pois välistä... Kokeilin myös kammeta kumia rengasraudalla eikä siitä hyvä seurannut :D..rengasrauta lipesi ja iski suoraan päähän... :mrgreen: seuraava toiminta tunti kului kiroillen ja pitäen kylmäpussia otsalla :evil:
Saab 9-3 -00
#5685
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Niin ja huomenna yritys nro. 2 eli siis mistä kohtaa tuota konetta pitäisi sitten kammeta sillä rautakangella? :roll:
Saab 9-3 -00
#5685
MikkoN
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Tammi 04, 2009 11:59
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja MikkoN »

Helpottaa huomattavasti takakumin vaihtoa, jos löysää apurunkoa takapäästä, moottorihan ei kovin paljoa tunkkaamalla nouse. Kun tukikumi on saatu irti, se ei välttämättä mahdu apurungon välistä pois, mutta sen saa vaihdettua yläkautta.
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Kun ei auennut apurungon pultit millään konstilla...
Saab 9-3 -00
#5685
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Vaihteiston kohdalta olen kammennut konetta. Eli rautakanki lepäämään apurunkoa vasten ja sitten vaan nosto. Oikea kohta löytyy kokeilemalla. Rautakankea käytetään sitten omalla vastuulla. Vaihteiston kuori ei välttämättä joka kohdasta kestä kampeamista.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kake_ kirjoitti:Kun ei auennut apurungon pultit millään konstilla...
pillillä pultti punaiseksi ja toinen vääntää hylsyllä kera metrin varrella ja toinen mättää lekalla hylsyyn (eli alhaalta ylöspäin) samaan aikaan että tulee kunnolla iskua (älä käytä räikkää). jos ei irtoa niin lisää lämpöä

lähtee tai katkee :twisted:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Muuten olisin kyllä kuumentanut, mutta kun siinä on massaa aika reilusti ympärillä niin ei viitsisi ettei leimahda koko ruotsinihme.. :D Toisaalta eipä taida enää pahemmin muita konsteja olla... :?

Tänään onnistuin sitten muljauttamaan vaihteiston tyhjennyspropun kannan.. ideoita tuon avaamiseen? Saisiko öljyt imettyä tarpeeksi pitkällä ja ohuella letkulla yläkautta pois?
Saab 9-3 -00
#5685
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Tyhjennysropun saa auki talttaa ja vasaraa käyttäen. Siihen ropun kantaan vaan naputtelee niin aukeaa kyllä. Pyörimissuunnan kun muistaa, ettei nyt kuitenkaan tiukemmalle sitä roppua naputtele.. :D. Kierre siinä on ihan normaali oikeakätinen.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Tarkoitatko, että naputtelee siihen taltalla "uran" ja sitten taltta siihen uraan ja vasaraa perään? kun tuossa on tuo apurunko hieman edessä ja proppu hakalasti.. :D
Saab 9-3 -00
#5685
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Muistaakseni altapäin pääsi parhaiten taltan kanssa proppua vasaroimaan. Siinä propussahan on leveä kanta joka jää muutaman millin ulos vaihdelaatikon pinnasta. Asetat taltan vaan propun kantaan ulkokehälle ja alat vasaroimaan. Sopivasti teroitettu taltta puree proppuun, eikä tarvitse erikseen siihen uraa tehdä talttaa varten.
On jo vähän aikaa, kun viimeksi propun noin irroitin, enkä nyt muista mistä suunnasta oli paras lyödä, mutta kyllä se tuolla konstilla aukeaa.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Moottorin tukikumi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Taltalla ja vasaralla olen myös aukonut merkkiliikkeesä töissä ollessani. Tosin ei saab. Se proppu on sitten avaamisen jälkeen entinen, mutta taitaa olla ko autossa jo nyt.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin