Dumppi Saab 9-3:seen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Trionic 5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 21:09

Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja Trionic 5 »

Olisi tarkoitus ostaa Saab 9-3 vuosimallia 1999 olevaan trionic 5 koneeseen dumppi. Millainen dumppi olisi hyvä, kestävä ja toimiva, jotta tulisi kerralla ostettua hyvä!
Mistä myös dumppeja kyseiseen autoon saa ostettua?
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Jos haluut niitä suhinoita ni kokeile eka ottaa vaan siit bypassilta lähtevä paksumpi letku pois mikä menee siihen turbon ilmanontto putkeen.. ja tulppaa se reikä tietenki siit imuputkesta. Jos ei vielä ne suhinat riitä ni sitten sitä dumppia kantsii. Toi perus bypass toimii parhaiten.
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Ja jonkin näkönen vaikka mopon powerfiltteri siihen bypassin päähän ettei pääse ylimääräisiä objekteja sieltä järjestelmään.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mut eikö siinä ole joku idea miksi se alunperin sylkäsee ne sinne imupuolelle?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

CyberDog kirjoitti:Mut eikö siinä ole joku idea miksi se alunperin sylkäsee ne sinne imupuolelle?
hiljaisemmat äänet, monetkaan tavan autoilijat eivät halua kuulostaa fast and the furious- elokuvan tuunatuilta hurjapäiltä ;)

ja ilmamassamittariautoissa eli T7- vehkeissä se tarttee sen ilman sinne järjestelmään siksi, että se on jo laskettu mukaan, eli jos sylkästään pihalle, niin seos menee pieleen.

T5- vehkeissä ei seosken kanssa ole ongelmaa, koska ilmamassamittaria ei ole.

youtubeen vaan dump valve, yms. ja kuuntelemaan mikä miellyttää omaa korvaa.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Pienen sykäyksen tuo bypassi antaa ahtimelle, eli pientä turbon heräämis viivettä tuolla yritetään myös saada minimoitua..

Tulppaat tosiaan sen imuputken 25mm reiän.

Biltemasta haet vielä sen pikku "huohotus filtterin" ja kannattaa oman kokemuksen perusteella liimata se filtterin pääty pelti myös paremmin kiinni, löytyy muuten jostain päin konehuonetta parin bypassin aivastuksen jälkeen :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja Jzto »

Millä ootte tulppaillu tota imuputkee?Vois mätänetistä käydä hakeen hetken hauskuudeks tommosen filsun..
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Parashan mitä ite oon nähny nii sen imuputken ja bypassin letkun välisen holkin päälle on laitettu Mountain Dew pullon korkki nippusiteellä :roll:

Mut eikai sillä ole väliä kunhan on sellanen ettei pääse tippumaan sinne imuputken sisään.. Vois olla ahti ihmeissään :lol: esim 24mm lyhyt pultti toimii hyvin, klemmarin siihen joutuu kans ostaa et saa tiiviiks.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja Jzto »

Toi pultti mullekkin ensimmäisenä tuli mieleen, sellainen siis kiinni..Toisaalta pistäis yhtään pahitteeksi jos sinne ahtimen kaveriksi jotain tippuisi, saisi järki syyn lyödä sinne jotain mielenkiintoisempaa ku toi t25..
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Se on ihan hyvä peli :) Tonnarin b234 on se mihin lyyään se mörköahdin
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mikäs se mötikkä on nimeltään mihin menee bypass valvelta se pikku letku?
Meinasin vaan et kun aikasemmin joku mainitsi seos suhteista, niin
voiko sen mötikän toiminto vaikuttaa seoksiin.. Mulla kun ne taitaa olla
pielessä kun välillä paukahtaa putkessa ja amul arvo on 1000-2000..
Koneessa siis etanolia.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

saabracing kirjoitti:
CyberDog kirjoitti:Mut eikö siinä ole joku idea miksi se alunperin sylkäsee ne sinne imupuolelle?
hiljaisemmat äänet, monetkaan tavan autoilijat eivät halua kuulostaa fast and the furious- elokuvan tuunatuilta hurjapäiltä ;)

ja ilmamassamittariautoissa eli T7- vehkeissä se tarttee sen ilman sinne järjestelmään siksi, että se on jo laskettu mukaan, eli jos sylkästään pihalle, niin seos menee pieleen.

T5- vehkeissä ei seosken kanssa ole ongelmaa, koska ilmamassamittaria ei ole.

youtubeen vaan dump valve, yms. ja kuuntelemaan mikä miellyttää omaa korvaa.
No voi hitto. Sitten mä en voi tota modia tehdä mun T7:kaan. Hitto.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Loyal kirjoitti:Mikäs se mötikkä on nimeltään mihin menee bypass valvelta se pikku letku?
Meinasin vaan et kun aikasemmin joku mainitsi seos suhteista, niin
voiko sen mötikän toiminto vaikuttaa seoksiin.. Mulla kun ne taitaa olla
pielessä kun välillä paukahtaa putkessa ja amul arvo on 1000-2000..
Koneessa siis etanolia.
T7 vehkeissä on tälläinen joku solenoidi, tuon bypassin ap-letkun ja kaasuläpän välissä..
http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification
Jos tuo letku vuotaa niin oletettavasti vaikuttaa seoksiin, imuvuotona!
sakkaako ahdin?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Olen vaihtanut kaikki letkut uusiin, joten ei niissä pitäs olla vikaa..
En ymmärrä mitä tarkoittaa ahtimen sakkaus :)
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dumppi Saab 9-3:seen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

No jos noi alipaine letkut vuotaa niin bypass venttiili ei aukea, kaasuläpän mennessä kiinni koska alipaine ei tälloin avaa sitä ja silloin turbo sakkaa.
Eli ahtopaine joka on ahtimen compressorin ja kaasuläpän välillä ei pääse purkautumaan bypass venttiilin kautta normaalisti turbon imupuolelle vaan purkautuu turbon compressori siipien läpi sinne imuputkeen ja tällöin kuuluu sellainen pätkivä suhiseva ääni, kun nostat kiihdytyksen jälkeen jalan kaasulta :)
http://www.youtube.com/watch?v=nUlIZDvYYCE
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin