Kontti märkänä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja 93aero »

itellä tuli konttiin sateella vettä ihan huolella, syynä kattoantennin juuressa oleva tiiviste. Sen kun korjasin niin loppui loiske kontissa.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
MaLossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja MaLossi »

Tosiaan nyt on yksi sadepäivä takana verhoilujen irrotuksen jälkeen, mutta eihän tosta nyt ota mitään selvää mistä se vesi sinne konttiin tulee.
Otin pari havainnollistavaa kuvaa:
Kuva
Eli molemmilta puolilta tuo sauma on kauttaaltaan märkä, sekä kuskinpuolelta ympyröity pieni alue.
Takavalojen kautta ei ainakaan vuoda kun ovat aivan kuivat, eikä tuosta ilmanvaihtohärpättimestä. Ne kulmissa olevat kumitulpat ovat kosteat, mutta voiko niistä mahdollisesti vuotava vesi nousta melkein koko kontin pituudelta tuota saumaa pitkin? :roll:
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aerossa on ihan samoissa kohdissa kosteutta, en ole vielä saanut tutkituksi mistä vuotaa mutta itse epäilen tällä hetkellä että valuuttaa ehkä iskarin läpivienneistä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja stara »

takaluukun tiivistekin kuoleentuu 10 vuodessa varmaan hieman. minulla oli aika löysän tuntuinen, kiristin lukon asentoa hieman. saattaa vaikuttaa jopa meluun?
Massasin bensan täyttöaukon läpiviennin, kun en viitsinyt alkaa sitä mansetin kireyttä/ poistoputkea tutkimaan. nyt siinä asuu jatkuvasti lusikallinen vettä, saapahan vaihteeksi vesikin kyytiä :mrgreen:
Painepesurin kulmasuuttimella suihkutin pyöräkotelosta bensantäyttökorkin saranointiin päin ja Yllätys::: vesi tuli saranamontusta läpi. Jos bensan täytön läpivienti vuotaa konttiin, niin märällä kelillä ajossa pyöräkotelostakin varmaan nousee vettä sinne.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja 900i »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... o&start=15

Joko on luettu oma kipu kertomukseni samasta asiasta. Eikö näitä oikeasti saa johonkin useasti kysyttyjen 9-3 vesiongelma lokeroon foorumille. Vasta 4-5vuotta mennyt ja joka vuosi tämä sama asia on jollain esissä.

Ooppera ikkuna testattu?
Pa luukun kauluksesta peltien kittisauma vuotaa ja lorottaa vedet juuri tuohon kohtaan? Muutenhan kaulus menee sisälokarin puolelle mutta aukon peltisaumat..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja UC »

Stara, massasitko siis myös sen kauluksessa olevan valutusputken reiänkin tukkoon? 8O
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja ballantine »

900i kirjoitti:Eikö näitä oikeasti saa johonkin useasti kysyttyjen 9-3 vesiongelma lokeroon foorumille. Vasta 4-5vuotta mennyt ja joka vuosi tämä sama asia on jollain esissä.
Joskus kyselin tätä, mutta ei, kuulemma liikaa työtä. Olisihan noita useita muitakin usein(ten) kysyttjä aiheita takakontin vuoto-ongelmien lisäksi, kuten hälyttimen ongelmat ja SID-ongelmat. Iskarien ja jousien värikoodit ja perusahtopaineen säätö ovat siis ilmeisesti (oikeasti?!) tärkeimmät ja useiten kysytyt asiat jotka suodaan olla vain ja ainoastaan kiinnitettynä FAQ-osioiksi vuodesta toiseen.

EDIT: Oho, onhan siellä näköjään T5 Check Engine Lightkin saanut FAQ-statuksen jo pari vuotta sitten. Upgrade.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja stara »

en ole varma, kun ei se putken olemassaolo taida korkin puolelta näkyä. mutta kait on tukossa koko hoito, kun koko kauluksen nykäsin umpeen? pitääköhän vielä saumojakin varmistella. Kun olisin etukäteen huomannut, jotta vain peltisaumat voi kontin puolelle vuotaa, niin ehkä hillitymmin olisin massannut.. :lol:
------------------
UC kirjoitti:Stara, massasitko siis myös sen kauluksessa olevan valutusputken reiänkin tukkoon? 8O
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Näemmä lukemalla viisastuu. Cabbessanikin on ainakin kontin oikea reuna tulva-aluetta (vasenta puolta en oo purkanu) eli tiedän mitä talven pimeinä iltoina on tehtävänä. Tähän asti kuvittelin ongelman olevan rättikaton mukana tullut "ominaisuus" :roll:

Kannatan kans ukt-listaan lisäystä
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ilikka
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 15:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kontti märkänä

Viesti Kirjoittaja ilikka »

Itsellänikin ilmeni vesiongelmaa. Paljastui, että pelkääjän puolen takavalo sekä ilmanvaihtoläppä vuoti vettä konttiin niin, että siltä puolelta tuo matto oli varsinkin pohjasta litimärkä. Noh, eikun matot kuivumaan ja miettimään ratkaisua ongelmaan... :?

Hain paikallisesta kumiliikkeestä 5mm:n solukumilevyä. Leikkasin uuden tiivisteen takavaloon vanhaa mallina käyttäen. Orkkistiiviste ei ollut kuin maksimissaan 5mm paksu joistain kohdista. Ajattelin silti tiiviyden varmistamiseksi tehdä kaksinkertaisen tuosta tiivisteestä, sillä ostamassani kumilevyssä toinen puoli oli liimapinnalla, jonka avulla liimautuivat toisiinsa kiinni kuin tauti. Meinasi takavaloa paikoilleen asettaessa vähän ahdistaa tuo sentin paksuinen tiiviste, mutta vähän kun sitä siinä trimmaili ja sovitteli niin sai valon lopulta kiinni ja tiivis tuosta vaikutti tulevan. Täytyy vielä huomenna päivänvalossa tarkistaa, että umpio istuu hyvin, mutta ainakin vaikutti hyvältä tuossa iltahämärässä laitellessa. :D Lisäksi porasin vielä muutaman pienen reiän umpion pohjaan, koska vettä tuonne umpion pohjalle oli jo kerääntynyt melkein akvaarioksi asti, pääseepähän jatkossa valumaan pois jos sattuu sellaista tuonne kertymään :D

Sitten otin tarkastelun alle tuon tuuletusläpän, jota kautta konttiin on päässyt veden lisäksi myös hiekkaa, joka on nyt ikävästi liimautunut kiinni johonkin tököttiin tuolla kontin kulmassa. :x Irrotin läppäsysteemin ja puhdistin sen kokonaan. Lisäksi liimasin siihen vielä suikaleen em. solukumilevyä kehystä pitkin niin, että suojaisi edes vähän tuolta renkaan suunnalta lentävältä kuralta.

Nyt on siis uusi tiiviste takavalossa, tuuletusläppä putsattu ja "tuunattu" paremmaksi. Lisäksi asensin vielä takaroiskeläpät. Nyt vaan toivomaan parasta, että loppuisi tuo veden tulo konttiin ja voisi laittaa verhoilut takaisin paikoilleen :)
9-3 1.9TiDS SC -07
9-3 2.0T SE -99 RE85
Vastaa Viestiin