Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Autona Saab 9-3 2.0t SE vm. 99.
Onko kokemuksia otsikon mukaisesta rengaskoon muutoksesta. Ohjekirja suosittelee tuota 205/50-16 rengasta, mutta edullisempana renkaana saisi 205/55-16. Eli sopiiko pyörimään ja muuttuuko ajettavuus?
Onko kokemuksia otsikon mukaisesta rengaskoon muutoksesta. Ohjekirja suosittelee tuota 205/50-16 rengasta, mutta edullisempana renkaana saisi 205/55-16. Eli sopiiko pyörimään ja muuttuuko ajettavuus?
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Sopii pyörimään todellakin, omaan kolkkiin tulossa myös 205/55 ensi kesänä.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
205/50R16 on mun mielestä vähän turhan pieni halkaisjaltaan, 205/55R16 on sopiva ja mulla on omassa nyt 215/55R16, mikä on sekin toiminut hyvin.
Noilla kokoeroilla itse renkaat vaikuttavat enemmän kokomuutokset.
Noilla kokoeroilla itse renkaat vaikuttavat enemmän kokomuutokset.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Mittaristo kannattaa ton rengaskoon muutoksen jälkeen kalibroida uusiksi, niin ei näytä väärin niin pahasti. Onnistuu Tech2:lla.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Omassa ex-ng:ssä oli juurikin 205/55 r 16 ja nopeusmittari näytti TÄSMÄLLEEN oikein,205/50 ei!
#2285
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Meikän cabessa on 205/50-16 -kumit ja mittari on täysin tarkka jonnekin vähän yli sataseen, jolloin se alkaa näyttämään liian vähän. 120km/h mittarinopeus on GPS:n mukaan 122km/h. Mittariston asetuksena on tuo ko. rengaskoko. Alunperin autossa oli 215/55x16 -kumit ja silloin mittari näytti liikaa jonkin verran, kun mittariston asetuksena oli tuo orkkiskoko.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Tuo 55-profiilinen on juuri passeli, mittari näyttää täsmälleen samaa lukemaa kuin GPS. Ehdottomasti tuollaiset 50:sten tilalle, halvempi, mukavampi ja paremman näköinen.
Edit: Ainakaan Kumho KU31 ja Continental PremiumContact 2 :sten kanssa ei raapimisongelmia vakioalustalla ja - vanteilla.
Edit: Ainakaan Kumho KU31 ja Continental PremiumContact 2 :sten kanssa ei raapimisongelmia vakioalustalla ja - vanteilla.
Viimeksi muokannut SS, Su Loka 14, 2012 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Eikö tuon pitäisi olla juuri toisin päin, eli ympärysmitaltaan suuremmilla 215/55-renkailla mittarin pitäisi näyttää vähemmän kuin 205/50-renkailla?karg kirjoitti:Meikän cabessa on 205/50-16 -kumit ja mittari on täysin tarkka jonnekin vähän yli sataseen, jolloin se alkaa näyttämään liian vähän. 120km/h mittarinopeus on GPS:n mukaan 122km/h. Mittariston asetuksena on tuo ko. rengaskoko. Alunperin autossa oli 215/55x16 -kumit ja silloin mittari näytti liikaa jonkin verran, kun mittariston asetuksena oli tuo orkkiskoko.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Minulla ei OG9-3:ssa tuon kokoiset nastarenkaat sopineet pyörimään ihan täysin. Otti vasemmalle ääriasentoon kääntäessä kiinni oikeaan sisälokariin, ja täyteen kuormattuna takaroiskeläppä otti osumaa isommassa heitossa. Vanteet oli Saabin alkuperäiset ja alusta vakio. Mutta kyllä noillakin ajeli, ja nopeusmittari näytti tosiaan paremmin kohdalleen.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Nuo kokomerkinnät ovat nimelliskokoja, niissä on jonkin verran eroja rengasmallien välillä, raapimisen suhteen renkaan kantin muotokin voi olla jo ratkaiseva.
Muistan että joskus muinoin oli 205-nimellisleveydellä renkaita jotka mittanauhan mukaan olivat kulutuspinnan kohdalta 235mm leveitä, nämähän olivat suuressa suosiossa, kun niitä ei tarvinnut yleensä muutoskatsastaa![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Muistan että joskus muinoin oli 205-nimellisleveydellä renkaita jotka mittanauhan mukaan olivat kulutuspinnan kohdalta 235mm leveitä, nämähän olivat suuressa suosiossa, kun niitä ei tarvinnut yleensä muutoskatsastaa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Täällä kanssa kesärenkaina 205/55R16 ja nopeusmittari näyttää näillä tarkalleen oikein. Mahtuu pyörimään, tosin vanteissa on hieman eri offsetti kuin alkuperäisessä.
Alkuun auton asento näytti hieman liian korkealta noilla renkailla, nyt siihen on jo tottunut. Ajusta on vakio. Vakiokokoon 195/60R15 verrattuna nuo tuo kuitenkin jonkin verran lisää maavaraa, koska halkaisija on suurempi.
Ja kokemusta on täälläkin siitä, että merkinnät on tosiaan vain nimelliskokoja. Vaihdoin Oldsmobileen aikanaan 275 renkaiden tilalle 255 kumit, ja leveys ei kyllä pienentynyt juurikaan. Samoin kuplassa on nähty monenkin kokoista 155R15 -rengasta, halkaisijoissa (eli profiilikorkeudessa) ollut jopa useamman sentin eroja.
Alkuun auton asento näytti hieman liian korkealta noilla renkailla, nyt siihen on jo tottunut. Ajusta on vakio. Vakiokokoon 195/60R15 verrattuna nuo tuo kuitenkin jonkin verran lisää maavaraa, koska halkaisija on suurempi.
Ja kokemusta on täälläkin siitä, että merkinnät on tosiaan vain nimelliskokoja. Vaihdoin Oldsmobileen aikanaan 275 renkaiden tilalle 255 kumit, ja leveys ei kyllä pienentynyt juurikaan. Samoin kuplassa on nähty monenkin kokoista 155R15 -rengasta, halkaisijoissa (eli profiilikorkeudessa) ollut jopa useamman sentin eroja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Joo, noin se menee kun tarkemmin aattelee.. Pieleen näytti kuitenkin melko paljon suuntaan tai toiseen.Risto kirjoitti:Eikö tuon pitäisi olla juuri toisin päin, eli ympärysmitaltaan suuremmilla 215/55-renkailla mittarin pitäisi näyttää vähemmän kuin 205/50-renkailla?
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Ei muuta kuin "tekillä" korjaamaan virheet veks.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
"Tekistä" ei tainnu löytyä tommosta liian isoa rengasasetusta.
Re: Saab 9-3 -99 205/50-16 vaihto 205/55-16
Halvempi ja mukavampi toki, mutta tuosta paremman näköisyydestä olen eri mieltä. Aivan eri näköinen tuo paksumpi rengastus alla. "Sporttisemman" näköinen tuo 50- profiili mielestäni on, vaikka vakio alusta olisikin. Nimimerkillä: ennen alla 50, ja nyt 55. Toiset sanovat, että 50- profiililla jää liikaa "ilmaa" kaarien ja renkaan väliin.. Uraherkkyys ja äkkinäisempi ohjaustuntuma miinuspuolena 50- profiililla.SS kirjoitti:Tuo 55-profiilinen on juuri passeli, mittari näyttää täsmälleen samaa lukemaa kuin GPS. Ehdottomasti tuollaiset 50:sten tilalle, halvempi, mukavampi ja paremman näköinen.
Edit: Ainakaan Kumho KU31 ja Continental PremiumContact 2 :sten kanssa ei raapimisongelmia vakioalustalla ja - vanteilla.