Öljyvuotoa b205e

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eli autona toimii 2001 vuoden T7 ysikolmonen, ajettu 167tkm. Imusarjan tienoo on märkänä öljystä ja tuntuu vuotavan siitä mötikästä mihin ahtoputki kiinnittyy imusarjassa. Onko turbo jo niin väljä että päästää ahtoputkeen öljyä reilusti, ja vuotaa jostain läpi? Putken klemmarin jo kiristelinkin.

http://image.nettix.fi/extra/partimg/13 ... 4ed2f3.jpg
Kuvaan viitaten reijän ympäristö autossa hyvin märkä öljystä.

Asiallisista vastauksista kiitos jo etukäteen!
T7 vm. 2001 9-3
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbon ja huohotuksen imupuolelle falskaamaa öljyä, eipä tuonne kaasuläppäkoteloon ja sen ympäristöön oikein muualta öljyä pääse. Pienestä kosteudesta ei kannata huolestua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eli siis kyse on juurikin kaasuläppäkotelosta. Mitenkä ahtimen kunto olisi helpoin tarkistaa/todeta? Auto ei savuta kylmäkäynnistyksessäkään mitenkään erityisen paljon. Mitä nyt etanoli höyryää ihan kuten lämpimälläkin koneella.
T7 vm. 2001 9-3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Turbon laakerien kunnon saa selville heiluttelemalla akselia imu ja pakopuolelta sivuttain ja pitkittäin.

Klappia saa olla vähän: Mitsu/garret n. 0.5mm sivusuunnassa. Garretissa ei pitkittäin juuri yhtään. Mitsussa ei pitkittäisvälys ole yhtä kriittinen, sitä voi olla reiluhkostikin ilman ongelmia. Myöskään siivet ei saa osua koteloiden sisäpintoihin.

Tämä ei toisaalta sitten kerro välttämättä öljyn syönnistä mitään, sillä vaikka laakerivälys olisikin oikea. Voi esim. pakopuolen öljytiiviste olla karstoittunut jumiin ja puskee öljyä pakopuolelle. Se tosin yleensä näkyy sisältä märän näköisenä pakopesänä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Eikä se välttämättä savuta kylmäkäynnistyksessä ollenkaan. Mulla ei savuttanut käynnistyksissä yhtään, mutta vaihdettaessa vaihdetta pölläytti. Katkes sitten akseli matkalla huoltoon... Kyseessä Garret.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljyvuotoa b205e

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kiitos valaisevista vastauksista. Täytyy nyt ensiks kattoa nuo välykset.
Otin pari kuvaa vuodosta ja sain ne nyt ladatuksi koneelle niin laitan vielä tänne.

http://aijaa.com/BzzW7g
http://aijaa.com/Qhpgrl
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin