Raidetangon päät?
Raidetangon päät?
Pari viikkoa sitten ilmestyi seuraava ongelma:
Kun ohjauspyörä on suora auto vetää oikealle, kiihdytyksissä enemmän ja jarruttaessa ei juuri ollenkaan, ja motarilla tuntuu selvästi että auto hakee vähän oikealle ja vasemmalle, eli ilmeisesti jotain pääsee liikkumaan.
Ongelma ilmestyi kun vaihdoin talvirenkaat alle (samat renkaat kuin viime vuonna), ja vaihdettiin takajouset ja iskarit (sekään ei pitäisi mielestäni vaikuttaa).
Ainoa ideani on että raidetangon pää olisi väljä, voisiko se johtua tällaiseen ongelmaan?
Kun ohjauspyörä on suora auto vetää oikealle, kiihdytyksissä enemmän ja jarruttaessa ei juuri ollenkaan, ja motarilla tuntuu selvästi että auto hakee vähän oikealle ja vasemmalle, eli ilmeisesti jotain pääsee liikkumaan.
Ongelma ilmestyi kun vaihdoin talvirenkaat alle (samat renkaat kuin viime vuonna), ja vaihdettiin takajouset ja iskarit (sekään ei pitäisi mielestäni vaikuttaa).
Ainoa ideani on että raidetangon pää olisi väljä, voisiko se johtua tällaiseen ongelmaan?
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
Re: Raidetangon päät?
"Ainoa ideani on että raidetangon pää olisi väljä, voisiko se johtua tällaiseen ongelmaan?"
Ei tuo niin paljoa, helppo tarkistaa, kyllä takapääkin osaa vääntää
Ei tuo niin paljoa, helppo tarkistaa, kyllä takapääkin osaa vääntää
Re: Raidetangon päät?
Alapallot ja RT-päät kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, toki etupäässä voi puslakin aiheuttaa tuollaista.
Alapallojen ja puslien kohdalla kannattaa väännellä niin että pyöräntuenta on normaalissa asennossa, eli paino pyörän varassa.
Alapallojen ja puslien kohdalla kannattaa väännellä niin että pyöräntuenta on normaalissa asennossa, eli paino pyörän varassa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Raidetangon päät?
pyöränpultit piukalla?
rengaspaineet kohdallaan?
rengaspaineet kohdallaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Raidetangon päät?
Kiitos vastauksista.
Pultit ja paineet ovat kyllä tarkistettu.
Olen tarkistanut nopeasti RT-päät, mutta täytyy katsoa tarkemmin kun pääsen perjantaina faijan talliin.
Etutukivarret vaihdettu alle vuosi sitten, eli pallonivelet taitaa olla kunnossa.
Jos on enemmän ideoita mitä voisin tarkistaa, niin kertokaa vain.
Muuten katsastus tulossa muutaman viikon päästä, niin viimeistään silloin selvii.
Pultit ja paineet ovat kyllä tarkistettu.
Olen tarkistanut nopeasti RT-päät, mutta täytyy katsoa tarkemmin kun pääsen perjantaina faijan talliin.
Etutukivarret vaihdettu alle vuosi sitten, eli pallonivelet taitaa olla kunnossa.
Jos on enemmän ideoita mitä voisin tarkistaa, niin kertokaa vain.
Muuten katsastus tulossa muutaman viikon päästä, niin viimeistään silloin selvii.
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
Re: Raidetangon päät?
Kannattaa tarkistaa renkaat onko vyö poikki tai muuten ehyet ja tottahan se 4-pyöräsuuntaus kannattaa tehdä autolle aina välillä tulee samalla kaikki nivelet tarkastetuksi ja menee auto suoraan jos ehjät renkaat vain.
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Re: Raidetangon päät?
Itsellä auto veti oikealle moottoritienopeuksissa ja rattikaan ei ollut aivan suorassa.Renkaiden tasapainotus, raidetangonpäiden vaihto ja nelipyöräsuuntaus auttoivat lopulta asiaan.Niin ja ratti myös täristi kovemmissa nopeuksissa.
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Raidetangon päät?
Näitten muitten ehdotusten lisäksi tulee mieleen hammastangon tukikumit.agronqvi kirjoitti: Jos on enemmän ideoita mitä voisin tarkistaa, niin kertokaa vain.
Muuten katsastus tulossa muutaman viikon päästä, niin viimeistään silloin selvii.
Varsinkin jos on kilometrejä kertynyt paljon mittariin, voi kumit olla väljät.
Ja se nyt ainakin voi aiheuttaa vetelyä, puoltamista ja rattiin pieni tunnoton alue jne.
Erilaisilla renkailla voi oireilla eri tapaa.
Noihin väljiin tukikumeihin auttaa clamppi, mikä tukee hammastankoa.
Clampista on juttua täällä foorumilla.
Vaikka kyllä se clampinkin kanssa vetelee kun kunnolla kiihdyttää, ainakin omassa :ssa.
Re: Raidetangon päät?
Toi kuullostaa ihan hävältä idealta, kilometreja on 240 tuhatta.Autospuge kirjoitti: Näitten muitten ehdotusten lisäksi tulee mieleen hammastangon tukikumit.
Varsinkin jos on kilometrejä kertynyt paljon mittariin, voi kumit olla väljät.
Katsastuksessa ei tullut valituksia (paitsi takajarruista, mutta se ei liity tähän) ja paikallisella huoltoasemalla tarkistettiin kaikki RT-päät, tukivarret ym ja kaikki vaikutti olevansa kunnossa.
SAAB 9-5NG TiD4 Vector -10, SAAB 9-3 Aero TTiD -09
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90
9-3 1.9 TiD -08, 9-5 2.3t steg1 flexifuel -03, 9-3 2.2 TID -02, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -90