Akku tyhjänä, syitä etsitään

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

Hei,

Olipa parin pakkaspäivän aikana akku tyhjentynyt niin ettei lähtenyt enää kolkki käyntiin.

Sammuuko takakontin valo automaattisesti, koska siellä oli epäilyttävän manuaalikytkin mistä laitoin sen päälle?

Toinen vaihtoehto on kiinalainen bluetooth-obd-mokkula, onko mahdollista että se voi kuluttaa muutamassa päivässä akun lähes tyhjäksi?

Edit:
Auton akku on lähes uusi laatuakku ja laturi myös uusittu vasta edellisen omistajan toimesta sekä purkuvirrat tarkistettu.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja karg »

Toi bluetooth OBD-palikka voi olla syynä. Tossa omassa cabessa oli myös kummaa akun tyhjenemistä varsinkin kylmillä ilmoilla. Nyt on kestäny käytellä Webastoakin kun ei oo toi OBD-palikka ollu kiinni jatkuvasti.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja assa »

Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

Joo, kyllä tuo OBD-palikka vaikuttaa todennäköisimmältä syylliseltä.

Tuli hankittua latausta varten tuollainen CTEKin sarja millä voi ladata suoraan lämpötolpasta sisätilanpistokkeen kautta ja minkä voi asentaa kiinteästi akkuun. Valitettavasti mukana tulevat johdot ovat liian lyhyitä mihinkään järkevään asennukseen, koska laturia ei saa asentaa konehuoneen puolelle. Vinkkinä kannattaa suosiolla hankkia lisäjohtosarja siihen.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja SS »

OBD-palikka on syyllinen, itse tein saman mokan, unohdin palikan paikoilleen ja parissa päivässä oli akku tyhjä. Ilmeisesti sinne porttiin tulee aina virta.

Kaikki sisä valot, myös takakontin sammuvat ainakin 9-3:ssa 30min kuluttua vaikka ne olisi käsin kääntänyt on-asentoon tai jättänyt oven auki.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo, portissa on aina virta. Mm. kun pistää Tech2:n autoon kiinni, niin siihen saa virrat päälle suoraan, vaikkei avain ole edes virtalukossa.
raapisti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 11:16

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja raapisti »

Tuli hankittua latausta varten tuollainen CTEKin sarja millä voi ladata suoraan lämpötolpasta sisätilanpistokkeen kautta ja minkä voi asentaa kiinteästi akkuun.

Itse haaroitin CTEKin lohkolämmitimen piuhasta piuhan päähän laitoin normi pistorasian CTEK kiinni akun viereen nippusiteillä siinä pellissä on 9000 reikiä valmiina. Menee jopa katsatuksesta läpi. Haaroitin ja piuhat romikselta maksoi 5 egua.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja JKen »

Diodi- vikainen laturi. Voi olla syy Ko. ongelmaan.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Raapisti, en nyt oikein saanut selkoa tekstistäsi.
Mihin ja miten siis asensit CTEK:n?

Joka tapauksessa...
Moottoritilassa se ei kuitenkaan saa olla, koska se on nk. EX-tila (mm. syttymisherkkiä ja liuottavia nesteitä). Ko. tilaan ei saa asentaa mitään verkkojännitteisiä sähkölaitteita, joita ei ole sinne hyväksytty. Selitykseksi ei kelpaa, että auto on omassa käytössä.
Vahingon sattuessa tekijä joutuu vastuuseen.
Sähköturvallisuuslaissa esitetyt määräykset ja standardit eivät ole kiusantekoa, vaan niille on aina perustelut ja niitä on noudatettava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mulla oli elm 327 bluetooth mokkulan takia akku tyhjä, vaikka ostin uuden akun...
2 päivää oli auto parkissa ja akku tyhjä. Se vie helvetisti virtaa. (ainakin mulla)
Mokkula helvettiin ja auto starttaa aina....
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllähän se väkisin jokusen sata milliampeeria vienee, ainakin DX:ltä ostettu sininen palikka myös jonkin verran lämpenee käytössä. Onneksi portti on ainakin 9-3:ssa niin helpossa paikassa, että palikan saa vaikka ajaessa paikoilleen, toki mukavaa olisi jos portista saisi sähköt pois tai palikka osaisi sammuttaa itsensä jonkin signaalin ohjaamana...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
raapisti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 11:16

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja raapisti »

Ctec on nippusiteillä akusta noin 40 senttiä kiinni pelissä jossa oli valmiiksi 6mm reikiä auto siis 9000. Ctec on ip 65 suoja hyväksytty pitäisi soveltua siis ulko käyttöönkin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IP-luokitus ei tässä EX-tila asiassa auta yhtään :twisted:
Ulkokäyttöön soveltuu siis kyllä, mutta ei auton moottoritilaan :!:
Esimerkiksi Ctekin verkkoliitäntäjohto ei kestä autossa käytettäviä nesteitä. Arvaapa mitä sille tekee jarruneste 8O . Älä kokeile!

Laturi on kuitenkin ilmeisesti ns. akvaariossa. Olen kyllä sitä mieltä, että se 9000:n tapauksessa katsotaan kuitenkin moottoritilaksi tai sen yhdeksi osaksi, joten se on silloin sieltä poistettava välittömästi. Mikäli akvaario ei ole ex-tilaa, jota kyllä epäilen, niin tilanne muuttuu. Asian voi varmistaa TUKES:lta.

Parasta olisi siirtää Ctek-laturi auton sisätiloihin tai asentaa moottoritilaan tarkoitettu laturi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
raapisti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 11:16

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja raapisti »

Defan akkulaturi joka asennetaan kiinteästi autoon esim. MultiCharger 1204 on ip65 suojauksen omaava. :?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku tyhjänä, syitä etsitään

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On toki, mutta täyttää myös lisäksi EX-tila-luokituksen :!: .
Pelkkä IP-luokitus ei riitä. IP-luokitus kertoo laitteen suojauksen ulkoisia uhkia, kuten pölyä ja vettä vastaan. EX-tila aiheuttaa sähkölaitteille lisävaatimuksia.
Defan laturi täyttä yllä mainitut vaatimukset, mutta CTEK vain IP-luokituksen.

Ei tämä asia kai voi näin vaikeaa olla.
Yksinkertaisesti, jo pelkästään Ctekin verkkoliitäntäjohto tekee siitä moottoritilaan laittoman, koska se ei ole panssarisuojattu.

Ps. Menee ohi otsikon, mutta tästä asiasta ei liene koskaan turhaa jankata. Näyttää olevan tarpeen, koska tätä laitonta kiinteää asennusta harrastetaan jatkuvasti. En muista nyt ulkoa, oliko näiden ylläpitolatureiden käyttöohjeissa tästä asiasta erikseen mainintaa. Ehkä ei, kun ne eivät varsinaisesti ole kiinteään asennukseen tarkoitettuja.

Ps2. Niin ja se vielä, että sitä Defan tai Calixin sisätilan pistorasiaa ei myöskään saa asentaa moottoritilaan! Se on sisätilan pistorasia, kuten nimikin sen sanoo.
Niin, että mitenkäs otat sähköä sitten sille Ctekille. Molemmat siis kiellettyjä moottoritilassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin