Ensimmäinen Saab.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Tuli sitten vihdoin ostettua se, ensimmäinen oma :saab:

Mittarissa 147tkm, vuosimallia -99, matalapaineturbo 154 hp.

Vikoja tietenkin löytyy;

Antenni jumissa, mutta moottori toimii. (korjattu)
Ilmastoinnin näyttö kuollut, näyttää kylmänä jotenkin, lämpimänä ei juurikaan mitään (perus)

Kulkupuoltakin löytyy, toivottavasti nyt ei heti ole jo turbokaan väljä.

Kuvia :

https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN
Viimeksi muokannut paralogiX, Ke Marras 21, 2012 21:53. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#5824
93 B204
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea auton hankinnasta.

Turbon oireilun näkee parhaiten kylmällä koneella käynnistäessä. Jos päräyttää pienen sinisen pilven, on ongelmia edessä. Jos päästää jatkuvasti sinistä haisevaa savua, on ongelma tässä ja nyt.

Sinänsä tuo T5-kone on kestävämmällä turbolla kuin uudempi T7-kone, eli hyvin voi turbolla olla kilometrejä vielä edessä.

Antennipiiska löyty esim motonetistä n. 20 eurolla. Vaihtaminen ei ole kovinkaan paha työ jos pysyy vähänkään työkalut kädessä. Ohjeita foorumilta löytyy haulla.

Ilmastoinnin näyttö kannattaa käyttää briteissä korjauksessa, samoin SID-näyttö jos siinä on pikselioireita. Lisätietoja löytyy: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

paralogiX kirjoitti:Antenni jumissa, mutta moottori toimii.
Puhdista ja voitele se, niin rupeaa toimimaan. Itellä oli ihan sama tilanne ja tuli kuntoon.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Antennista voi olla myös ne ruodon hampaat menny jolloin pitää se masto vaihtaa.

Turbo voi olla menossa vaikka ei käynnistyksessä savua päästäisikään. Itsellä pölläytti vain vaihdettaessa ahdoilta ja sittenhän siitä meni akseli poikki. Kyseessä tosin T7 koneen ahdin.

Niin ja sen näytön saa ranetettua itsekin kuntoon. Ei ole operaatio eikä mikään. Sidi auki, teippiä piirilevylle lattakaapelin päälle että pysyy paikallaan. Siihen sitten ikkunan/oven P-tiivistenauhasta leikattu kapea suikale päälle ja sidi takasin kasaan. Toki en voi taata miten pitkäikäinen "korjaus" tuo on. Yksi vaihtoehto on tilata kaapeli ebaysta ja vaihtaa itse. Ajattelin sen tässä tehdä jahka jaksaa. Toistaiseksi on tuo ranetus toiminut.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

En ole vielä kerkenyt ottamaan yksikköä irti, onko se ruuveilla kiinni vai pitääkö koko höskä hajottaa? Kyseessä siis ACC unit.
#5824
93 B204
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Suosittelen etsimään netin syövereistä Saab WIS-ohjelman (Workshop Information System), OG9-3:lle moisen on ainakin aikasemmin löytänyt melko helposti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksi tapa on irrottaa ensin radio (neljään reikään tapit, mielellään normi radionirroitusraudat), jonka jälkeen pääsee pökäämään ACC:tä taustasta, niin irtoaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja karg »

Tai sitten irrottaa siitä alapuolelta laitimmaiset nappulat, niin saa kammettua sen ACC-yksikön irti sormilla. Helpompi homma mielestäni kuin radion irroitus.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Acc irtoaa 15 sek ruuvimeisselillä kampeamalla. Enkä ole tehnyt omaan konsoliin jälkiä sen takia, mutta varovaisuutta. Myös sid irtoaa saman lailla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin siis näihin vinkkeihin vielä tarkennuksena ja alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ei ole ACC eikä SID kiinni ruuveilla, vaan muoviklipseillä, joita ei tarvitse taitella asennuksen tai irrotuksen aikana. Käytännössä pysyy kitkalla paikoillaan molemmat, ja irtoavat joko työntämällä laitteen takaa tai kampeamalla leveällä talttapäisellä työkalulla laitteen etureunoista. Jälkimmäisellä tavalla varovaisuutta, ettei tule naarmuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

AZP kirjoitti:Niin siis näihin vinkkeihin vielä tarkennuksena ja alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ei ole ACC eikä SID kiinni ruuveilla, vaan muoviklipseillä, joita ei tarvitse taitella asennuksen tai irrotuksen aikana. Käytännössä pysyy kitkalla paikoillaan molemmat, ja irtoavat joko työntämällä laitteen takaa tai kampeamalla leveällä talttapäisellä työkalulla laitteen etureunoista. Jälkimmäisellä tavalla varovaisuutta, ettei tule naarmuja.
Täytyy varmaan laittaa britteihin postilla, kun jos ymmärsin oikein, jotta pääsisin käsiksi kaapeliin, pitäisi yksikkö väkivaltaisesti avata?
#5824
93 B204
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei tartte väkivaltaa. Irtoavat siis kojelaudasta vetämällä, mutta itse laitteet ovat ruuveilla kasattu. Tosin jos ei ole omaan sorminäppäryyteen riittävästi luottoa tai ole muita elektroniikkavermeitä koskaan availlut, niin britteihin lähetys lienee varmin korjaustapa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

SS kirjoitti:Ei tartte väkivaltaa. Irtoavat siis kojelaudasta vetämällä, mutta itse laitteet ovat ruuveilla kasattu. Tosin jos ei ole omaan sorminäppäryyteen riittävästi luottoa tai ole muita elektroniikkavermeitä koskaan availlut, niin britteihin lähetys lienee varmin korjaustapa.
Kiitos selvennyksestä, työkalut ja taito löytyy, eli huomenna kokeilemaan :)
#5824
93 B204
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Nyt toimii antennikin, vähän avittelua ylhäältä päin ja sitten putsasin liat pois, nyt rullaa sutjakasti.

Samalla otin vähän myös kuvia, https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN

Hassu toiminto tuo tuplalukitus :D
#5824
93 B204
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siisti kolkki ja vielä tuolla samalla, lujalla punakasettisella moottorilla kuin omanikin. Ei muuta kuin softapäivitystä kehiin jos kaipaat lisää tehoa ja vääntöä.

Onko kori todella noin siisti, kun kuvat antaa ymmärtää? Näissähän on tyyppivikana, että ruostuvat takapyöränkaarista kohdasta jossa on listanpätkä ja peltisauma.

Tuo antenni vaatii putsaamista aika usein, muuten rupeaa kanittamaan. Itselläni oli kisko poikki jonka vaihdolla rupesi pelaamaan.

Terv. Cona
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin