Ensimmäinen Saab.
Ensimmäinen Saab.
Tuli sitten vihdoin ostettua se, ensimmäinen oma
Mittarissa 147tkm, vuosimallia -99, matalapaineturbo 154 hp.
Vikoja tietenkin löytyy;
Antenni jumissa, mutta moottori toimii. (korjattu)
Ilmastoinnin näyttö kuollut, näyttää kylmänä jotenkin, lämpimänä ei juurikaan mitään (perus)
Kulkupuoltakin löytyy, toivottavasti nyt ei heti ole jo turbokaan väljä.
Kuvia :
https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN
Mittarissa 147tkm, vuosimallia -99, matalapaineturbo 154 hp.
Vikoja tietenkin löytyy;
Antenni jumissa, mutta moottori toimii. (korjattu)
Ilmastoinnin näyttö kuollut, näyttää kylmänä jotenkin, lämpimänä ei juurikaan mitään (perus)
Kulkupuoltakin löytyy, toivottavasti nyt ei heti ole jo turbokaan väljä.
Kuvia :
https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN
Viimeksi muokannut paralogiX, Ke Marras 21, 2012 21:53. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#5824
93 B204
93 B204
Re: Ensimmäinen Saab.
Onnea auton hankinnasta.
Turbon oireilun näkee parhaiten kylmällä koneella käynnistäessä. Jos päräyttää pienen sinisen pilven, on ongelmia edessä. Jos päästää jatkuvasti sinistä haisevaa savua, on ongelma tässä ja nyt.
Sinänsä tuo T5-kone on kestävämmällä turbolla kuin uudempi T7-kone, eli hyvin voi turbolla olla kilometrejä vielä edessä.
Antennipiiska löyty esim motonetistä n. 20 eurolla. Vaihtaminen ei ole kovinkaan paha työ jos pysyy vähänkään työkalut kädessä. Ohjeita foorumilta löytyy haulla.
Ilmastoinnin näyttö kannattaa käyttää briteissä korjauksessa, samoin SID-näyttö jos siinä on pikselioireita. Lisätietoja löytyy: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk
Turbon oireilun näkee parhaiten kylmällä koneella käynnistäessä. Jos päräyttää pienen sinisen pilven, on ongelmia edessä. Jos päästää jatkuvasti sinistä haisevaa savua, on ongelma tässä ja nyt.
Sinänsä tuo T5-kone on kestävämmällä turbolla kuin uudempi T7-kone, eli hyvin voi turbolla olla kilometrejä vielä edessä.
Antennipiiska löyty esim motonetistä n. 20 eurolla. Vaihtaminen ei ole kovinkaan paha työ jos pysyy vähänkään työkalut kädessä. Ohjeita foorumilta löytyy haulla.
Ilmastoinnin näyttö kannattaa käyttää briteissä korjauksessa, samoin SID-näyttö jos siinä on pikselioireita. Lisätietoja löytyy: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ensimmäinen Saab.
Puhdista ja voitele se, niin rupeaa toimimaan. Itellä oli ihan sama tilanne ja tuli kuntoon.paralogiX kirjoitti:Antenni jumissa, mutta moottori toimii.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ensimmäinen Saab.
Antennista voi olla myös ne ruodon hampaat menny jolloin pitää se masto vaihtaa.
Turbo voi olla menossa vaikka ei käynnistyksessä savua päästäisikään. Itsellä pölläytti vain vaihdettaessa ahdoilta ja sittenhän siitä meni akseli poikki. Kyseessä tosin T7 koneen ahdin.
Niin ja sen näytön saa ranetettua itsekin kuntoon. Ei ole operaatio eikä mikään. Sidi auki, teippiä piirilevylle lattakaapelin päälle että pysyy paikallaan. Siihen sitten ikkunan/oven P-tiivistenauhasta leikattu kapea suikale päälle ja sidi takasin kasaan. Toki en voi taata miten pitkäikäinen "korjaus" tuo on. Yksi vaihtoehto on tilata kaapeli ebaysta ja vaihtaa itse. Ajattelin sen tässä tehdä jahka jaksaa. Toistaiseksi on tuo ranetus toiminut.
Turbo voi olla menossa vaikka ei käynnistyksessä savua päästäisikään. Itsellä pölläytti vain vaihdettaessa ahdoilta ja sittenhän siitä meni akseli poikki. Kyseessä tosin T7 koneen ahdin.
Niin ja sen näytön saa ranetettua itsekin kuntoon. Ei ole operaatio eikä mikään. Sidi auki, teippiä piirilevylle lattakaapelin päälle että pysyy paikallaan. Siihen sitten ikkunan/oven P-tiivistenauhasta leikattu kapea suikale päälle ja sidi takasin kasaan. Toki en voi taata miten pitkäikäinen "korjaus" tuo on. Yksi vaihtoehto on tilata kaapeli ebaysta ja vaihtaa itse. Ajattelin sen tässä tehdä jahka jaksaa. Toistaiseksi on tuo ranetus toiminut.
Re: Ensimmäinen Saab.
En ole vielä kerkenyt ottamaan yksikköä irti, onko se ruuveilla kiinni vai pitääkö koko höskä hajottaa? Kyseessä siis ACC unit.
#5824
93 B204
93 B204
Re: Ensimmäinen Saab.
Suosittelen etsimään netin syövereistä Saab WIS-ohjelman (Workshop Information System), OG9-3:lle moisen on ainakin aikasemmin löytänyt melko helposti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ensimmäinen Saab.
Yksi tapa on irrottaa ensin radio (neljään reikään tapit, mielellään normi radionirroitusraudat), jonka jälkeen pääsee pökäämään ACC:tä taustasta, niin irtoaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ensimmäinen Saab.
Tai sitten irrottaa siitä alapuolelta laitimmaiset nappulat, niin saa kammettua sen ACC-yksikön irti sormilla. Helpompi homma mielestäni kuin radion irroitus.
Re: Ensimmäinen Saab.
Acc irtoaa 15 sek ruuvimeisselillä kampeamalla. Enkä ole tehnyt omaan konsoliin jälkiä sen takia, mutta varovaisuutta. Myös sid irtoaa saman lailla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Ensimmäinen Saab.
Niin siis näihin vinkkeihin vielä tarkennuksena ja alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ei ole ACC eikä SID kiinni ruuveilla, vaan muoviklipseillä, joita ei tarvitse taitella asennuksen tai irrotuksen aikana. Käytännössä pysyy kitkalla paikoillaan molemmat, ja irtoavat joko työntämällä laitteen takaa tai kampeamalla leveällä talttapäisellä työkalulla laitteen etureunoista. Jälkimmäisellä tavalla varovaisuutta, ettei tule naarmuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ensimmäinen Saab.
Täytyy varmaan laittaa britteihin postilla, kun jos ymmärsin oikein, jotta pääsisin käsiksi kaapeliin, pitäisi yksikkö väkivaltaisesti avata?AZP kirjoitti:Niin siis näihin vinkkeihin vielä tarkennuksena ja alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ei ole ACC eikä SID kiinni ruuveilla, vaan muoviklipseillä, joita ei tarvitse taitella asennuksen tai irrotuksen aikana. Käytännössä pysyy kitkalla paikoillaan molemmat, ja irtoavat joko työntämällä laitteen takaa tai kampeamalla leveällä talttapäisellä työkalulla laitteen etureunoista. Jälkimmäisellä tavalla varovaisuutta, ettei tule naarmuja.
#5824
93 B204
93 B204
Re: Ensimmäinen Saab.
Ei tartte väkivaltaa. Irtoavat siis kojelaudasta vetämällä, mutta itse laitteet ovat ruuveilla kasattu. Tosin jos ei ole omaan sorminäppäryyteen riittävästi luottoa tai ole muita elektroniikkavermeitä koskaan availlut, niin britteihin lähetys lienee varmin korjaustapa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ensimmäinen Saab.
Kiitos selvennyksestä, työkalut ja taito löytyy, eli huomenna kokeilemaanSS kirjoitti:Ei tartte väkivaltaa. Irtoavat siis kojelaudasta vetämällä, mutta itse laitteet ovat ruuveilla kasattu. Tosin jos ei ole omaan sorminäppäryyteen riittävästi luottoa tai ole muita elektroniikkavermeitä koskaan availlut, niin britteihin lähetys lienee varmin korjaustapa.
#5824
93 B204
93 B204
Re: Ensimmäinen Saab.
Nyt toimii antennikin, vähän avittelua ylhäältä päin ja sitten putsasin liat pois, nyt rullaa sutjakasti.
Samalla otin vähän myös kuvia, https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN
Hassu toiminto tuo tuplalukitus
Samalla otin vähän myös kuvia, https://www.dropbox.com/sh/hbbtxseopggsaiu/nVCPriZFbN
Hassu toiminto tuo tuplalukitus
#5824
93 B204
93 B204
Re: Ensimmäinen Saab.
Siisti kolkki ja vielä tuolla samalla, lujalla punakasettisella moottorilla kuin omanikin. Ei muuta kuin softapäivitystä kehiin jos kaipaat lisää tehoa ja vääntöä.
Onko kori todella noin siisti, kun kuvat antaa ymmärtää? Näissähän on tyyppivikana, että ruostuvat takapyöränkaarista kohdasta jossa on listanpätkä ja peltisauma.
Tuo antenni vaatii putsaamista aika usein, muuten rupeaa kanittamaan. Itselläni oli kisko poikki jonka vaihdolla rupesi pelaamaan.
Terv. Cona
Onko kori todella noin siisti, kun kuvat antaa ymmärtää? Näissähän on tyyppivikana, että ruostuvat takapyöränkaarista kohdasta jossa on listanpätkä ja peltisauma.
Tuo antenni vaatii putsaamista aika usein, muuten rupeaa kanittamaan. Itselläni oli kisko poikki jonka vaihdolla rupesi pelaamaan.
Terv. Cona
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00