Ensimmäinen Saab.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Cona kirjoitti:Siisti kolkki ja vielä tuolla samalla, lujalla punakasettisella moottorilla kuin omanikin. Ei muuta kuin softapäivitystä kehiin jos kaipaat lisää tehoa ja vääntöä.

Onko kori todella noin siisti, kun kuvat antaa ymmärtää? Näissähän on tyyppivikana, että ruostuvat takapyöränkaarista kohdasta jossa on listanpätkä ja peltisauma.

Tuo antenni vaatii putsaamista aika usein, muuten rupeaa kanittamaan. Itselläni oli kisko poikki jonka vaihdolla rupesi pelaamaan.

Terv. Cona
Yllättävän kovassa kuosissa näyttäisi olevan, en löytänyt ruostepilkkuakaan :?

Pitää vähän selvitellä tuota tehonlisäyksen vaativia toimenpiteitä
#5824
93 B204
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Auto savuttaa vaikka onkin lämmin kone, mutta ei koskaan haise miltään öljyltäkään ja vuotaa vettä putkesta.

Tänään sitten torx settiä metsästäessä huomasin bensantuoksun sisätiloissa, varsinkin kuin vähän hiljensi, sen jälkeen piti kokeilla että kuinka hyvin tämä nyt sitten kakkosella kiihtyykään, johonkin 4500rpm annoin mennä ja sitten normaalisti kotipihalle

Kotipihassa sitten tyhjäkäynnillä aika sankka "savu", joka kuitenkin rauhoittui vähän, eikä tälläkään kerralla haissut öljyltä.. Kuitenkin konehuoneessa kaikki ilmeisesti ok, käy nätisti ja tuon kiihdytyksenkin kohdalla tehot oli tallessa :D
Mitähän tuon kanssa nyt sitten tekisi

P.S uusille lukijoille tiedoksi, 9-3 2.0t vakio -99 ja mittarissa 147tkm
#5824
93 B204
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se sankka savu ihan terveeltä kuulosta. Omassani kun turbo levähti tänä syksynä, oli tehot tallella, ei outoja sivuääniä, mitään ei huomannut pellin alla eikä mittaristosta. Ainoa oire oli sankka savu pakoputkesta. Aluksi epäilin kansipahvia, kun savu oli melko vaaleaa, eikä haissut kovin vahvasti. Turbo se kuitenkin oli.

Kovin iso vaiva ei ole pakopuolelta turbon välyksiä koettaa. Työkaluja kummempia tarvikkeitakaan ei tarvita, siis ei mitään tiivisteitä tai mitään. Vielä helpompaa on ottaa tulpat irti ja kurkata männänlaet, että onko ne kuivat.

Jos savutus jatkuu, en ajaisi kovin pitkään asioita tutkimatta. Esim. katalysaattori voi ottaa itseensä, jos putkessa kulkee paljon muutakin kuin puhdasta pakokaasua. Ja se on sitten kalliimpi korjaus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

AZP kirjoitti:Ei se sankka savu ihan terveeltä kuulosta. Omassani kun turbo levähti tänä syksynä, oli tehot tallella, ei outoja sivuääniä, mitään ei huomannut pellin alla eikä mittaristosta. Ainoa oire oli sankka savu pakoputkesta. Aluksi epäilin kansipahvia, kun savu oli melko vaaleaa, eikä haissut kovin vahvasti. Turbo se kuitenkin oli.

Kovin iso vaiva ei ole pakopuolelta turbon välyksiä koettaa. Työkaluja kummempia tarvikkeitakaan ei tarvita, siis ei mitään tiivisteitä tai mitään. Vielä helpompaa on ottaa tulpat irti ja kurkata männänlaet, että onko ne kuivat.

Jos savutus jatkuu, en ajaisi kovin pitkään asioita tutkimatta. Esim. katalysaattori voi ottaa itseensä, jos putkessa kulkee paljon muutakin kuin puhdasta pakokaasua. Ja se on sitten kalliimpi korjaus.
Täytyypä seurata, pakoputki ja katti tähän on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna. Jännää kylläkin että putkesta tuleva savu / höyry ei haise öljyltä..
#5824
93 B204
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No haiseeko se "imelältä"?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

baasenar kirjoitti:No haiseeko se "imelältä"?
Ei, sellaselta tunkkaselta. Vaikea selittää :(
#5824
93 B204
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

paralogiX kirjoitti:
baasenar kirjoitti:No haiseeko se "imelältä"?
Ei, sellaselta tunkkaselta. Vaikea selittää :(
Ettei vaan olis jäähdytysnestettä se höyry...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

baasenar kirjoitti:
paralogiX kirjoitti:
baasenar kirjoitti:No haiseeko se "imelältä"?
Ei, sellaselta tunkkaselta. Vaikea selittää :(
Ettei vaan olis jäähdytysnestettä se höyry...
Tarkistin ja ei ainakaan ollut hävinnyt yhtään.
#5824
93 B204
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Itsellä T7 huohotusvian takia oli aikoinaan runsas öljyvoitelu myös pakoputkessa :D Savu oli mahtava, mutta tosi vaaleaa ja ei sitä hajuakaan välttämättä tunnista palaneeksi öljyksi.
Ja sanotaanko näin että kun muistelee vaikka näitä vanhoja japseja jossa savu oli sinistä ja haisi todella palaneelle öljylle, niin kai se näissä katti siivoaa sitä savua vaaleammaksi.
Suosittelen siis turbon tarkistamista. Ahdot voi olla tavoitteessa vaikka öljyt menisikin läpi.
Pikselikorjausta 9-3
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tää onkin mielenkiintoinen ketju itselle, kun myös hommasin syyskuussa ekan Saabin joka on juurikin samaa vuosimallia, samalla koneella, vanteilla ja jopa värikin on sama. Mittarissa tosin 101 tkm eli vähän vähemmän, ja ovia myöskin pari vähemmän. Mukava lukee kokemuksia verrokkiautosta 8).

Omani on myös koriltaan vielä ruosteeton - pystyyköhän tuolle Conan mainitsemalle tyyppivikaruosteelle takakaarissa tekemään mitään ennaltaehkäisevää? Ei varmaan? Ja paljonko ajoa näissä T5-koneissa on yleensä nuo turbot kestäneet, vai onko täysin kiinni kaasujalasta?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Saabatti kirjoitti:Tää onkin mielenkiintoinen ketju itselle, kun myös hommasin syyskuussa ekan Saabin joka on juurikin samaa vuosimallia, samalla koneella, vanteilla ja jopa värikin on sama. Mittarissa tosin 101 tkm eli vähän vähemmän, ja ovia myöskin pari vähemmän. Mukava lukee kokemuksia verrokkiautosta 8).

Omani on myös koriltaan vielä ruosteeton - pystyyköhän tuolle Conan mainitsemalle tyyppivikaruosteelle takakaarissa tekemään mitään ennaltaehkäisevää? Ei varmaan? Ja paljonko ajoa näissä T5-koneissa on yleensä nuo turbot kestäneet, vai onko täysin kiinni kaasujalasta?
Heh, pieni maailma :D :saab:

Palaten viimeaikaisiin ongelmiin, sisätiloissa on nyt myös alkanut haiskahtamaan bensa tms. Varsinkin kun pysähtyy esim. liikennevaloihin.

Huomattiin että oli vähän mustia tippoja roiskunut moottoritilaan, maskin päälle, siihen lähelle missä on se varoitustarra flektistä.

Huomenna valoiseen aikaan pääsen katsomaan tarkemmin, täytyy selvitellä sitten se.
#5824
93 B204
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saabatti kirjoitti: Omani on myös koriltaan vielä ruosteeton - pystyyköhän tuolle Conan mainitsemalle tyyppivikaruosteelle takakaarissa tekemään mitään ennaltaehkäisevää? Ei varmaan? Ja paljonko ajoa näissä T5-koneissa on yleensä nuo turbot kestäneet, vai onko täysin kiinni kaasujalasta?
Mistähän näin hyväkorisia Saabeja on löytynyt, kuitenkin puhutaan jo 13 vuotta vanhoista autoista?!

Taitaa tuon sauman ruostuminen lähteä useimmiten sisältäpäin. Jos viitseliäisyyttä riitää niin sisälokarien irrottaminen kertonee paljon tilanteesta kaaren takapuolella. Itse otin nuo kaarissa olevat listanpätkät irti kesällä, kun oli pientä punotusta jo havaittavissa sauman kohdalla.

Nuo listanpätkäthän on kaksipuolisella teipillä kiinni ja listassa on kaksi ohjuritappia joita ei kannata katkaista jos listat irrottaa. Kynnyskaaressa on myös kiveniskuteippi, joka menee listan ja helmamuovin alle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Se takakaarien ruoste koskee vain 4-ovisia malleja. 2-ovisissa ei ole ko saumaa. Ennaltaehkäisynä voi vaikka ruiskuttaa pellavaöljyä kontin puolelta kaaren sisään. Vaatii vähän purkamista. Myös automaattiöljy hidastaa ruostumista.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Todella väkevältä haisee kun vähän hiljentää. Uskaltaako tällä enää ajaa :D
Mielestäni haisee niinkuin bensalta mutta ehkä myös jäähdytinesteeltä..
#5824
93 B204
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin