NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
WIS:n mukaan vastus napojen 1-2 välillä kuuluisi olla 540 +55 ohm.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Hmm. Motonetistä löytyisi tonnarien varaosien kohdalta seuraavat varaosat:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9127
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9108
Samat varmaan sopivat myös ysisatkuun vastaavalla koneella? Vai onko tonnarien kohdalla erilaiset vastusarvot? Jos sopivat, voisi kokeilla ensiksi tuolla halpistarvikkeella josko käynnistyisi auto.
En tähän hätään löydä mistään "verkkokaupasta" toimivia WIS-lataustiedostoja, niin en pysty itse tarkistamaan
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9127
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9108
Samat varmaan sopivat myös ysisatkuun vastaavalla koneella? Vai onko tonnarien kohdalla erilaiset vastusarvot? Jos sopivat, voisi kokeilla ensiksi tuolla halpistarvikkeella josko käynnistyisi auto.
En tähän hätään löydä mistään "verkkokaupasta" toimivia WIS-lataustiedostoja, niin en pysty itse tarkistamaan
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Ilmeisesti tuo nykyinen anturi on toimiva. Motroniceissa olevan (sinisellä liittimellä varustetun) anturin vastuksen kuuluu olla 860 +/-90 ohmia. Tämmöistä tietoa ainakin löytyy Saab Centralin foorumilta.
Vianetsintä siis jatkuu.
Vianetsintä siis jatkuu.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Mittasin puristuspaineet ja kiire auton kuntoon saamiseksi hävisi samalla
Kaikissa pytyissä on alhaiset paineet ja heittelevät ihmeellisesti. Mitattu kaikki tulpat poistettuna, bensapumpun sulake poistettuna, kytkin- ja kaasupoljin pohjassa, akku koko aika latauksessa. Starttausaika reilu 5 sekuntia.
- 1. sylinteri heitteli välillä 4-8,5 bar
- 2. sylinteri heitteli välillä 3-4,5 bar
- 3. sylinteri heitteli välillä 3-7,5 bar
- 4. sylinterissä ei mittari värähtänytkään
Eli konetta aukomaan joskus kun mielenkiinto riittää.
Kaikissa pytyissä on alhaiset paineet ja heittelevät ihmeellisesti. Mitattu kaikki tulpat poistettuna, bensapumpun sulake poistettuna, kytkin- ja kaasupoljin pohjassa, akku koko aika latauksessa. Starttausaika reilu 5 sekuntia.
- 1. sylinteri heitteli välillä 4-8,5 bar
- 2. sylinteri heitteli välillä 3-4,5 bar
- 3. sylinteri heitteli välillä 3-7,5 bar
- 4. sylinterissä ei mittari värähtänytkään
Eli konetta aukomaan joskus kun mielenkiinto riittää.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Nostetaanpa aihetta, kun sain vihdoin aikaiseksi jotakin. Eli kantta lähdin purkamaan ja tuli ajoituksia tarkastellessa huomattua, että pakopuolen nokan ajoitusmerkki oli päin honkia. Mitenköhän tämä on mahdollista, kun näppituntumalla ketju vaikutti varsin kireältä? Voiko kyseessä olla jonkinlainen kiristimen toimintahäiriö, jonka seurauksena ketju on hypännyt?
Venttiilit näyttivät muuten avautuvan ja sulkeutuvan niin kuin kuuluukin, mutta 4. pytyn pakoventtiilit jäivät hieman kantamaan. Liekö vääntyneet, nostimet jumissa vai jotain muuta. Se selviää, kun alan niitä irrottamaan.
Männissä pakopuolella alla olevan linkin kuvan mukaiset jäljet.
http://sdrv.ms/19VhaTy
Onko katastrofi vai vielä ihan käyttökelpoista tavaraa?
Ihmettelen vaan näin jälkikäteen, kun alkuperäisiä oireita katsoo, että miten tilanne on päätynyt siihen että ketju hyppää pakonokan rattaalla
Edit. Moottorilla ajettu noin 200tkm.
Venttiilit näyttivät muuten avautuvan ja sulkeutuvan niin kuin kuuluukin, mutta 4. pytyn pakoventtiilit jäivät hieman kantamaan. Liekö vääntyneet, nostimet jumissa vai jotain muuta. Se selviää, kun alan niitä irrottamaan.
Männissä pakopuolella alla olevan linkin kuvan mukaiset jäljet.
http://sdrv.ms/19VhaTy
Onko katastrofi vai vielä ihan käyttökelpoista tavaraa?
Ihmettelen vaan näin jälkikäteen, kun alkuperäisiä oireita katsoo, että miten tilanne on päätynyt siihen että ketju hyppää pakonokan rattaalla
Edit. Moottorilla ajettu noin 200tkm.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Jos joltain löytyy ylimääräisenä purkukansi, olisin halukas ostamaan kaksi suoraa ja käyttökelpoista pakoventtiiliä sekä noin kuusi toimivaa hydraulista nostinta. Myös kokonainen kansi kiinnostaa. Myyntipalstalta ei äkkiseltään löytynyt kuin kokonaisia moottoreita.
Uusi kansi jo hankittu.
Uusi kansi jo hankittu.
Viimeksi muokannut Rojcordy, La Elo 10, 2013 17:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Selvisi lauantaina varsinainen syykin tapahtuneeseen. Varsin mielenkiintoinen syy olikin.
Oli pakopuolen nokka-akselin hammaspyörästä murtunut kokonaan knööli pois, joka kohdistaa/lukittaa hammaspyörän akselin päähän. Ilmeisesti kiinnityspultti oli sitten jonkin aikaa jaksanut pidätellä ratasta suhteellisen paikoillaan. Ensin varmaan liikahtanut pikkasen, josta seurannut käyntihäiriöt. Lopullisesti pettäessään sitten jätti tielle.
Sitä luulisi tuollaisen hammaspyörän kestävän rakenteeltaan vaikka ydinsodan, mutta eipä näköjään. Mikä lie valuvika. Ei aivan ensimmäisenä tullut mieleen tarkastaa hammaspyörän kuntoa.
Oli pakopuolen nokka-akselin hammaspyörästä murtunut kokonaan knööli pois, joka kohdistaa/lukittaa hammaspyörän akselin päähän. Ilmeisesti kiinnityspultti oli sitten jonkin aikaa jaksanut pidätellä ratasta suhteellisen paikoillaan. Ensin varmaan liikahtanut pikkasen, josta seurannut käyntihäiriöt. Lopullisesti pettäessään sitten jätti tielle.
Sitä luulisi tuollaisen hammaspyörän kestävän rakenteeltaan vaikka ydinsodan, mutta eipä näköjään. Mikä lie valuvika. Ei aivan ensimmäisenä tullut mieleen tarkastaa hammaspyörän kuntoa.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Hammaspyörän hahlon ei kuulukaan kestää rasitusta. Sitä käytetään vain kohdistukseen. Pultin kireys pitää kamat läjässä. Pultti siis oli huonosti kiristetty...
Viimeksi muokannut Coltti, Su Heinä 21, 2013 11:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Auto on tosiaan taas toimintakunnossa. Kiitokset avustaneille ja erityiskiitos varaosatoimittaja Colttille.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Hieno homma. Nyt on varmaan nokkapyörät oikeassa momentissa (muistaakseni 65nm)?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella
Nokkapyörät vedetty 63Nm momenttiin.