NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja UC »

WIS:n mukaan vastus napojen 1-2 välillä kuuluisi olla 540 +55 ohm.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Hmm. Motonetistä löytyisi tonnarien varaosien kohdalta seuraavat varaosat:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9127
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-9108

Samat varmaan sopivat myös ysisatkuun vastaavalla koneella? Vai onko tonnarien kohdalla erilaiset vastusarvot? Jos sopivat, voisi kokeilla ensiksi tuolla halpistarvikkeella josko käynnistyisi auto.

En tähän hätään löydä mistään "verkkokaupasta" toimivia WIS-lataustiedostoja, niin en pysty itse tarkistamaan :(
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Ilmeisesti tuo nykyinen anturi on toimiva. Motroniceissa olevan (sinisellä liittimellä varustetun) anturin vastuksen kuuluu olla 860 +/-90 ohmia. Tämmöistä tietoa ainakin löytyy Saab Centralin foorumilta.

Vianetsintä siis jatkuu.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Mittasin puristuspaineet ja kiire auton kuntoon saamiseksi hävisi samalla :D

Kaikissa pytyissä on alhaiset paineet ja heittelevät ihmeellisesti. Mitattu kaikki tulpat poistettuna, bensapumpun sulake poistettuna, kytkin- ja kaasupoljin pohjassa, akku koko aika latauksessa. Starttausaika reilu 5 sekuntia.

- 1. sylinteri heitteli välillä 4-8,5 bar
- 2. sylinteri heitteli välillä 3-4,5 bar
- 3. sylinteri heitteli välillä 3-7,5 bar
- 4. sylinterissä ei mittari värähtänytkään

Eli konetta aukomaan joskus kun mielenkiinto riittää.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Nostetaanpa aihetta, kun sain vihdoin aikaiseksi jotakin. Eli kantta lähdin purkamaan ja tuli ajoituksia tarkastellessa huomattua, että pakopuolen nokan ajoitusmerkki oli päin honkia. Mitenköhän tämä on mahdollista, kun näppituntumalla ketju vaikutti varsin kireältä? Voiko kyseessä olla jonkinlainen kiristimen toimintahäiriö, jonka seurauksena ketju on hypännyt?

Venttiilit näyttivät muuten avautuvan ja sulkeutuvan niin kuin kuuluukin, mutta 4. pytyn pakoventtiilit jäivät hieman kantamaan. Liekö vääntyneet, nostimet jumissa vai jotain muuta. Se selviää, kun alan niitä irrottamaan.

Männissä pakopuolella alla olevan linkin kuvan mukaiset jäljet.
http://sdrv.ms/19VhaTy

Onko katastrofi vai vielä ihan käyttökelpoista tavaraa?

Ihmettelen vaan näin jälkikäteen, kun alkuperäisiä oireita katsoo, että miten tilanne on päätynyt siihen että ketju hyppää pakonokan rattaalla :?

Edit. Moottorilla ajettu noin 200tkm.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Jos joltain löytyy ylimääräisenä purkukansi, olisin halukas ostamaan kaksi suoraa ja käyttökelpoista pakoventtiiliä sekä noin kuusi toimivaa hydraulista nostinta. Myös kokonainen kansi kiinnostaa. Myyntipalstalta ei äkkiseltään löytynyt kuin kokonaisia moottoreita.

Uusi kansi jo hankittu.
Viimeksi muokannut Rojcordy, La Elo 10, 2013 17:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Selvisi lauantaina varsinainen syykin tapahtuneeseen. Varsin mielenkiintoinen syy olikin.
Oli pakopuolen nokka-akselin hammaspyörästä murtunut kokonaan knööli pois, joka kohdistaa/lukittaa hammaspyörän akselin päähän. Ilmeisesti kiinnityspultti oli sitten jonkin aikaa jaksanut pidätellä ratasta suhteellisen paikoillaan. Ensin varmaan liikahtanut pikkasen, josta seurannut käyntihäiriöt. Lopullisesti pettäessään sitten jätti tielle.

Sitä luulisi tuollaisen hammaspyörän kestävän rakenteeltaan vaikka ydinsodan, mutta eipä näköjään. Mikä lie valuvika. Ei aivan ensimmäisenä tullut mieleen tarkastaa hammaspyörän kuntoa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hammaspyörän hahlon ei kuulukaan kestää rasitusta. Sitä käytetään vain kohdistukseen. Pultin kireys pitää kamat läjässä. Pultti siis oli huonosti kiristetty...
Viimeksi muokannut Coltti, Su Heinä 21, 2013 11:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Auto on tosiaan taas toimintakunnossa. Kiitokset avustaneille ja erityiskiitos varaosatoimittaja Colttille.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hieno homma. Nyt on varmaan nokkapyörät oikeassa momentissa (muistaakseni 65nm)?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Rojcordy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 06:34

Re: NG900 huono tyhjäkäynti sekä nytkyttää moottorijarrutuksella

Viesti Kirjoittaja Rojcordy »

Nokkapyörät vedetty 63Nm momenttiin.
Vastaa Viestiin