ABS-yksikkö risako?
ABS-yksikkö risako?
Hommasin tuollaisen -94 Saab 900s karvalakkimallin manuaalilla. Auto sytytteli sattumanvaraisesti ABS-valoa, virrat päälle laitettaessa tsekkausvaiheessa sammutti kuitenkin valon.
Ensi liukkaiden tullessa ABS:n toimiessa konehuoneen puolelta kuului metallinen kirskunta kun ABS sääteli jarruvoimaa. Nyt varoitusvalo palaa koko ajan ja ABS pois pelistä. Sulakkeet ehjät konehuoneen puolelta ja kojelaudan sulakerasiasta.
Löytyykö hyviä neuvoja mistä vikaa osaa hakea?
Ensi liukkaiden tullessa ABS:n toimiessa konehuoneen puolelta kuului metallinen kirskunta kun ABS sääteli jarruvoimaa. Nyt varoitusvalo palaa koko ajan ja ABS pois pelistä. Sulakkeet ehjät konehuoneen puolelta ja kojelaudan sulakerasiasta.
Löytyykö hyviä neuvoja mistä vikaa osaa hakea?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: ABS-yksikkö risako?
Käy luetuttamassa vikakoodit jossain, missä on Tech2. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Re: ABS-yksikkö risako?
http://www.youtube.com/watch?v=UqtowdSD ... re=related
Tarkasta ensin pyörien nopeustunnistimet/liittimet/johdot ja sitten abs ohjausyksikkö, eivät ole ikuisia, tuolla korjausohjeita.
Tarkasta ensin pyörien nopeustunnistimet/liittimet/johdot ja sitten abs ohjausyksikkö, eivät ole ikuisia, tuolla korjausohjeita.
Re: ABS-yksikkö risako?
Alunperin valo syttyi satunnaisesti ajon aikana mutta ensilumien aikana kun ABS joutui "töihin" (josta kyllä valitti kuuluvasti) niin huomasin eräänä aamuna ettei merkkivalo enää sammu virtojen päälle laiton jälkeen ja siita asti se on loistanut. Oletan vian nyt siirtyneen mahdollisesti hydraalipuolelle, toki alkuperäinen anturi/sähköyksikön vian lisäksi.
Pystyykö ABS:n hydraalipumpun toimintaa toteamaan mitenkään? Onko sille oma rele jossain?
Ymmärränkö oikein että 1988-1993 9000 ja 1990-1994 900 käyttävät samoja ABS palikoita?
http://www.thesaabsite.com/FAQ--brakes- ... sting.html
Pystyykö ABS:n hydraalipumpun toimintaa toteamaan mitenkään? Onko sille oma rele jossain?
Ymmärränkö oikein että 1988-1993 9000 ja 1990-1994 900 käyttävät samoja ABS palikoita?
http://www.thesaabsite.com/FAQ--brakes- ... sting.html
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: ABS-yksikkö risako?
https://www.google.fi/search?q=%09bosch ... =firefox-a
"Pystyykö ABS:n hydraalipumpun toimintaa toteamaan mitenkään? Onko sille oma rele jossain?"
100e sain purkaamolta koko yksikön (molemmat) vaihdoin siitä vain sähkö/ohjauspuolen, omastani se oli hajonnut, tuon mikä oli youtubessa korjauksessa (paljon eri ohjeita netissä).
"Pystyykö ABS:n hydraalipumpun toimintaa toteamaan mitenkään? Onko sille oma rele jossain?"
100e sain purkaamolta koko yksikön (molemmat) vaihdoin siitä vain sähkö/ohjauspuolen, omastani se oli hajonnut, tuon mikä oli youtubessa korjauksessa (paljon eri ohjeita netissä).
Re: ABS-yksikkö risako?
Päivitystä tilanteeseen.
Lähdin tuossa marketissa käymään ja huomasin startin jälkeen ettei ABS-valo enää pala , toki se syttyi hetken ajettuani mutta sitä osasin odottaakin koska sitä se on aina kostealla tehnyt. Ajelin kauppaan ja sieltä lähtiessä sama homma, tietsikka, vai mikä siellä nyt tsekkaa ABS:n toimivuuden, ei löytänyt vikaa ennenkuin lähtee ajamaan, ilmeisesti jokin antureista ei anna singnaalia.
Mutta ilo muuttui ihmetykseksi kun matkalla syttyi Check engine valo!
Mitään käyntihäiriöitä en autossa huomannut.
Kysymyksiä:
Pitääkö tuo valo käydä aina €€ kuittaamassa, vai saako sen muuten pois?
Meneekö saabbi ns. perustilaan vikavalon palaessa jossa se ei säädä seoksia=bensaa palaa.
Osaako tuonikäinen (-94) kertoa itse mitään vikakoodeja?
Löytyykö mistään kohtuuhintaista vikakoodinlukijaa vai onko ainut mahdollisuus kaupalliset palvelut? €€€€€
Kokemusta lähinnä GM:n jenkkivehkeistä joiden tietokonesysteemeistä jotain ymmärrän.
PS. ABS:n releet löytyvät ohjainyksiköstä: http://www.ebay.com/itm/1995-Saab-NG-90 ... 2b&vxp=mtr
Lähdin tuossa marketissa käymään ja huomasin startin jälkeen ettei ABS-valo enää pala , toki se syttyi hetken ajettuani mutta sitä osasin odottaakin koska sitä se on aina kostealla tehnyt. Ajelin kauppaan ja sieltä lähtiessä sama homma, tietsikka, vai mikä siellä nyt tsekkaa ABS:n toimivuuden, ei löytänyt vikaa ennenkuin lähtee ajamaan, ilmeisesti jokin antureista ei anna singnaalia.
Mutta ilo muuttui ihmetykseksi kun matkalla syttyi Check engine valo!
Mitään käyntihäiriöitä en autossa huomannut.
Kysymyksiä:
Pitääkö tuo valo käydä aina €€ kuittaamassa, vai saako sen muuten pois?
Meneekö saabbi ns. perustilaan vikavalon palaessa jossa se ei säädä seoksia=bensaa palaa.
Osaako tuonikäinen (-94) kertoa itse mitään vikakoodeja?
Löytyykö mistään kohtuuhintaista vikakoodinlukijaa vai onko ainut mahdollisuus kaupalliset palvelut? €€€€€
Kokemusta lähinnä GM:n jenkkivehkeistä joiden tietokonesysteemeistä jotain ymmärrän.
PS. ABS:n releet löytyvät ohjainyksiköstä: http://www.ebay.com/itm/1995-Saab-NG-90 ... 2b&vxp=mtr
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: ABS-yksikkö risako?
CE-valon aiheuttajaa kannattaa ensin etsiä silmällä konehuoneesta. Imuvuodot jne...
Valon voi yrittää nollata irroittamalla akun kengän puoleksi tunniksi. Jos vika oli hetkellinen katkos eikä ole koko ajan päällä niin valo ei välttämättä syty uudestaa. Jos taas vika on koko ajan päällä, niin valo ei sammu.
Sulla pitäs olla sellanen 16-napainen diagnostiikkapistoke siellä kojetaulun alla jossain.
-virta päälle
-silloita nasta 6 ja maa enint.4 sekunnin ajan
vikavalon pitäisi ruveta välkyttelemään koodeja.
Ja tuosta saa sellaisella halvalla lukijalla myös luettua koodit. Eli ei sitä nyt ensimmäisenä korjaamolle tarvitse viedä. Joku kylänmies kaljapalkalla lukee koodit
Valon voi yrittää nollata irroittamalla akun kengän puoleksi tunniksi. Jos vika oli hetkellinen katkos eikä ole koko ajan päällä niin valo ei välttämättä syty uudestaa. Jos taas vika on koko ajan päällä, niin valo ei sammu.
Sulla pitäs olla sellanen 16-napainen diagnostiikkapistoke siellä kojetaulun alla jossain.
-virta päälle
-silloita nasta 6 ja maa enint.4 sekunnin ajan
vikavalon pitäisi ruveta välkyttelemään koodeja.
Ja tuosta saa sellaisella halvalla lukijalla myös luettua koodit. Eli ei sitä nyt ensimmäisenä korjaamolle tarvitse viedä. Joku kylänmies kaljapalkalla lukee koodit
Pikselikorjausta 9-3
Re: ABS-yksikkö risako?
jape3 puhuu asiaa. Miten ne koodit tulkitaan ja mistä löytää mitä mikäkin koodi tarkoittaa? Sama systeemihän on ollut USA GM:n tuotteissa jo jostain -80 luvun alkupuolesta asti.
Linkkejä kaipaan myös mistä näitä halpoja koodinlukulaitteita saa ostettua, jospa tuota saabbia pitäisi pitenpääkin.
Linkkejä kaipaan myös mistä näitä halpoja koodinlukulaitteita saa ostettua, jospa tuota saabbia pitäisi pitenpääkin.
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: ABS-yksikkö risako?
Vikakoodi kannattaa lukea ennen kuin lähtee nollailemaan sitä esim. akun piuhan irrottelulla. CE-valon syitä voi olla useita. Halvoilla vikakoodilukijoilla saa luettua CE-valon aiheuttajan/aiheuttajat, mutta ABS-vikakoodeja noilla ei näe. Jos kerrot, missä päin majailet, niin joku lähistön Tech2-jamppa varmaan voisi auttaa. Vähentää kummasti arvailua yleensä, kun selvittää noi vikakoodit.atobee kirjoitti: Kysymyksiä:
Pitääkö tuo valo käydä aina €€ kuittaamassa, vai saako sen muuten pois?
Meneekö saabbi ns. perustilaan vikavalon palaessa jossa se ei säädä seoksia=bensaa palaa.
Osaako tuonikäinen (-94) kertoa itse mitään vikakoodeja?
Löytyykö mistään kohtuuhintaista vikakoodinlukijaa vai onko ainut mahdollisuus kaupalliset palvelut? €€€€€
Re: ABS-yksikkö risako?
Kiitokset koodeista, sama systeemihän noiden lukemisessa on kuten vanhemmissa USA GM:issä, helpottaa vianhakua huomattavasti.
Mistä noita halvempia koodinlukijoita voisi katsella? Itsellä ELM 327 ja jenkkien ALDL-piuha ja softat mutta noilla ei Saabin EMS:iin pääse käsiksi.
Lappeenranta on kotipaikka.
Mistä noita halvempia koodinlukijoita voisi katsella? Itsellä ELM 327 ja jenkkien ALDL-piuha ja softat mutta noilla ei Saabin EMS:iin pääse käsiksi.
Lappeenranta on kotipaikka.
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: ABS-yksikkö risako?
Lukijan saa esim. Biltema, Motonet, Fixux tai mikä tahansa autotarvikeliike. Ostaa sitten ihan oman budjetin mukaisen purkin.
Omasta saatiin joskus muutaman kympin mokkulalla viidessä minuutissa koodi luettua ja vika paikallistettua kaasuläppään, että ei ne ihan turhia ole.
Mutta just tuota abs vikaa voi joutua tutkimaan paremmilla vehkeillä.
Kysyn kaverilta oliko sillä tec2 kun samalla paikkakunnalla majaillaan...Jos tähän ei ala kuulumaan mitään ni kysy vaikka maptunelta apuja.
Omasta saatiin joskus muutaman kympin mokkulalla viidessä minuutissa koodi luettua ja vika paikallistettua kaasuläppään, että ei ne ihan turhia ole.
Mutta just tuota abs vikaa voi joutua tutkimaan paremmilla vehkeillä.
Kysyn kaverilta oliko sillä tec2 kun samalla paikkakunnalla majaillaan...Jos tähän ei ala kuulumaan mitään ni kysy vaikka maptunelta apuja.
Pikselikorjausta 9-3
Re: ABS-yksikkö risako?
Tech2:sta peliin!
Kts. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=128615
Kts. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=128615
Re: ABS-yksikkö risako?
Joko on tecciä löytynyt? Entä vikakoodeja?
Löytyy sukulaiselta Autobook http://www.xcar360.com/launch-x431-autobook.html
Tälläkin pitäisi päästä abs hommia katselemaan.
Voit ottaa tarvittaessa yhteyttä ja kysyä kustannuksista 0viis0-4363323 Jarkko
Löytyy sukulaiselta Autobook http://www.xcar360.com/launch-x431-autobook.html
Tälläkin pitäisi päästä abs hommia katselemaan.
Voit ottaa tarvittaessa yhteyttä ja kysyä kustannuksista 0viis0-4363323 Jarkko
Pikselikorjausta 9-3
Re: ABS-yksikkö risako?
Vilkkuvalolla ilmoitti: 72 Adaptation, long time mikä nyt ei mitään kerro.jape3 kirjoitti:Joko on tecciä löytynyt? Entä vikakoodeja?
Löytyy sukulaiselta Autobook http://www.xcar360.com/launch-x431-autobook.html
Tälläkin pitäisi päästä abs hommia katselemaan.
Voit ottaa tarvittaessa yhteyttä ja kysyä kustannuksista 0viis0-4363323 Jarkko
Ok, kiitokset, kunhan saan tuon vikavalon nollattua niin tutkin ABS ongelmia tarkemmin.
Ei onnistunut nollaus pelkän sulakkeen (17) irtiotolla, huomenissa kokeilen akun irroittamista.
Minkä merkkinen se "muutaman kympin mokkula" on jolla tutkin autoasi?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-