NG900 pakista...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Terve tällekin pirssifoorumille,
Tontille eksyi vaihdetoosavammainen '95 Saappi 900 manuaalilla jonka pakkivaivat näyttää olevan aika legenda...

Säätelin jo vaihdekeppiä ja tein siitä nivelhäkkyrästä välyksettömämmän ja nyt vehkeellä pystyy jo pakittamaan, tosin sitä joutuu hieman pitämään jotta se pysyy silmässä. Kaikki muut pykälät löytyy ihan hyvin.

Se ratasparihan siitä on varmasti aika kulunut askin sisältä, mutta havaitsin jonkin työntävän vaihteensiirtäjää hyvin monta milliä ulospäin, tämän kun "kompensoi" kepistä ihan kevyestikin pitämällä niin pakittamaan pystyy tosiaan ihan mainiosti. Muissa vaihteissa ei tunnu läheskään samanlaista välystä, saisikohan tuota koijattua jotenkin helpommallakin kuin leväyttämällä koko toosa atomeiksi?

No loota nyt on pudotettava alas jossain välissä kuitenkin kun kytkin rohisee aika kovasti, mutta jos ei ihan uutta askia tarttis muutaman satasen käyttikseen ettiä tuon takia..?
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kiitosta vastauksista... :mrgreen:

Onko Alfamerin korjausopuksessa ohjeita tuon lootan purkamiseen? Vai onko siinä edes mitään ihmeellistä?

Ehjät lootat näyttää olevan suorastaan kivien ja kantojen alla noihin tai sitten koko auton hintaisia...
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja assa »

http://www.thesaabsite.com/900new/NG900 ... nparts.htm

Kyllä varaosia löytyy, niitä korjausohjeita ei ainakaan Alfamerin kirjassa ole, huonosti edes netistä selaamalla??
Jos joku tietääkin niin ei kerro muille ;)
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jos joudut keppiä pitämään kiinni niin luultavimmin on säätö kepissä pielessä taikka vaihteiston tukikumi rikki
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Keppi on korjattu ja säädetty, se tosiaan oli kuin soppakauha ja pakittaminen oli tosi tuskaista, korjaamisen jälkeen pitämällä on onnistunut ihan hyvin. Kuitenkin, on siellä askissakin jotain vikaa, ilman kepin nivelistöä sitä tankoa tökkimällä jokin pyrkii painamaan sitä pakkia irti, sen verran sitä on vain kevyesti painettava kepillä niin onnistuu ihan hienosti.

No nyt tiedän jo mistä saa ehjän laatikon, kunhan saan pari muuta autoa tallista veks niin voi ihmetellä tuota keksintöä. Puran sen kuitenkin muttereiksi ja jos en saa kasaan, niin heitän kuikkaan koko vehkeen ja ostan ehjän tilalle :lol:

Tuo pakki on ilmeisesti olevinaan synkronoitu, vaan ei se synkronointi tuossa ainakaan enää toimi. Ennen wanhaan nuo jermut korjasivat syystä tai toisesta pois pomppivia vaihteita heittämällä ne synkron pyörät mäkeen sieltä välistä, jolloin se siirtäjän ratas otti pidemmältä kiinni ja vaihde toimi taas. Minä en ainakaan keksi miksi pakin pitäisi olla synkronoitu.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja assa »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... de#p241087

Valmistus/säätövika joka johtaa taas seuraavaan vikaan ;(
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

En kyllä näe asiayhteyttä automaatin ja manuaalin vaihteisto-ongelmien välillä. Mikä on tuon linkkivinkin pointti?

Ja sitten tähän manuaalin ongelmaan. Tuo vivuston pakkiongelma on korjattavissa og 9-3:n vivustolla tms. Omassa -95 manuaalissa pakki menee huonosti päälle ja siihen PCS tarjosi ratkaisuksi muistaakseni uutta vivustoa ja vaihteiston päälle joku uusi tuki tms. Sillä pitäisi taas vaihteiston toimi kunnolla eikä pakissa itsessään ole vielä mitään vikaa.

Oli vähän hankalasti selitetty, parempaa en näin äkkiseltää pystynyt :oops:
Ahdonvoimaa
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Tulipa tuo toosa vihdoin viimein purettua kun auto jäi pihaan seisomaan eikä sitä vessaa kukaan hingunnut ostaakaan.

Ja joo kyllähän se siirtäjän hammastus aika lipakaksi oli siitä pakista kulunut, melkoisen heppoinen kötöstys kyllä kaiken kaikkiaan muutenkin...

Heitin synkronoinnin messinkipyörän mäjelle sieltä välistä ja käänsin sen siirtäjän sisähammaspyörän väärin päin, jolloin se hammastus menee monta milliä syvemmälle kun pakin ratasta vasten on tasalakinen hammastus. Koppa aukinaisena vaihteita päälle ja pois räplätessä joskus joutui hieman heilauttamaan pääakselia jotta vaihde kytkeytyi kun hampaista sisäkkäin valuvat kiilat puuttuu, mutta eiköhän se suunnilleen silleen toimi kuten muissakin autoissa yleensä... Synkronointihan tuossa pakissa ei vaikuttanut toimivan muutenkaan joten se ei ole iso menetys.

Kerron lisää kunhan saan auton taas nippuun ja pääsen koeajamaan.
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja assa »

[quote="Wagonisti"]En kyllä näe asiayhteyttä automaatin ja manuaalin vaihteisto-ongelmien välillä. Mikä on tuon linkkivinkin pointti?



Pointti on koko sivu, samalla sivulla molempia vaihteistoja.
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jeeeees onnistuihan se lootaremontti... Äsken tärskähti tulille ja kaikki pykälät tuntuu löytyvän, myös pakki :)

Katosi toosan pitämät mystiset äänet ja rohinat, samoin kytkin tuntuu taas ihan normaalilta kun vaihdoin jumittelevan painelaakerin. Vielä kun tien päälle pääsee kokeilemaan niin saa sitten antaa lopullisen tuomion tuolle vehkeelle, mutta miksikäs ei toimisi... Tallissa siis kaasuttelin sillä keula ilmassa

Yhtään uutta osaa ei tuon rohisevan painelaakerin lisäksi tarvinnut toosaan ostaa.. Kaikennäkösiä rikkinäisiä koiranluita, pallonivelien kumeja ja vetarinkumeja tulikin sitten siinä ohella vaihdeltua.
jeddah
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 22:22
Paikkakunta: Kärkölä

Re: NG900 pakista...

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noniin nyt on koeajettukin. Hienosti toimii 8)
Paha tapa vaan jäänyt mulle työntää vaikka nelonen silmään ennenku laitan pakkia päälle, tullut synkrottomista askeista jotka rusahtaa muuten aika kovasti kun pakkia syöttää suoraan silmään. Tuossa nyt on vaan tarjottava suoraan sitä pakkia, muuten ei joka kerta mene. Vaan eipä tuo niin rutise nytkään...

Jäi sinne lootaan vaan kihinöitä ja kohinoita, tainnu laakerit ottaa ihteensä öljyn vähyydestä ja 330tkm rullaamisesta. Luulin äänien tulevan kytkimen painelaakerista, vaan eipäs tullutkaan. No kohiskoon, eipä tuo radion yli kuulu, nyt siellä ainakin on öljyä ja pykälät löytyy ja pysyy silmässä, kytkinkin on mukavasti herkempi.
Vastaa Viestiin