Ensimmäinen Saab.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja UC »

Voisiko ääni sittenkin tulla moniurahihnasta tai siihen liittyvistä pyöristä/rullista? Mieleeni tuli vaimennin (osanro 30585298, http://www.thesaabsite.com/93old/Saab-9 ... ml#linkbar). Kun naapurin voordin moottorin tienoilta tuli outo ja paha ääni, niin syyksi ilmeni vulkanoinnin pettäminen kampiakselipyörän päältä. Saabissa värinävaimennus taitaa olla ko. osassa kiekkojen välissä?
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ainakin tarvikerulla voi hyvinkin kypsyä noilla kilometreillä. Tosin se ääntää kylmässä ja lämpimässä koneessa samalla tavalla. Kampiakselin hihnapyörä jos naputtaa niin mekkala taitaa olla melkoinen ja se ei näissä koneissa pitkään naputa. En usko että tuosta on kyse. Veikkaisin myös nostimia. Jos huoltoreissu Vantaalle ei ole liian pitkä kannattaa käyttää vaikkapa T. Holmbergilla (Vanha Nurmijärventie 83). Hyvä palvelu ja ymmärtää ainakin Saabien päälle.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuossa viimeisessä äänitteessä oleva rohina ei kylläkään tule venttiilikoneistosta.
Kuulostaa ihan siltä kuin esim..laakeri vetelisi viimeisiään.
( venttiilikoneiston ääni taustalla, kuulosti aivan normaalilta )
Hihnankiristäjän laakeri kannattaa katsoa ensi tilassa, voisiko tuo tulla laturista.

Vai olisiko ilmastoinnin kompressorista kysymys..?
http://www.youtube.com/watch?v=SZW8QcSvAQ8
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Minun korvaan kuulostaa kyllä porsineelle jakopäälle ja kuvauskin käy suoraan yhteen kerta ääni kuuluu vaan kylmänä. Moniurahihna pois ja auto käyntiin kylmänä, sillä selviää. Jos ääni vielä kuuluu niin jakopäästä se tulee.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Oma NG900s kuulosti sementtimyllyltä. Syynä tuo kuvan revennyt kiinnike eli vesipumppu oli kiinni vain alimmalla pultilla ja hihnan varassa.

Kuva

Tässä kuvassa tehostin sivuunkäännettynä näytti vesipumppu vielä ehjältä.
Kuva

Vanhassa oli väljää akselissa jo kohtalaisesti. Johtuikohan korvakkeen murtumasta
Kuva


9-3:een vaihdettiin konerempan yhteydessä jakopään hileitä tuon kasan verran... Ei pitänyt vielä ylimääräisiä ääniä, mutta oli kuleneenoloisia ja itse ketju oli oudossa asennossa.
Kuva
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Nyt on käyttäjän Lilsun kanssa kuunneltu autoa, hänen mielestään ei kuitenkaan mitään maailmaa kaatavaa ole :D

Käytiin sitten ajelemassa hänen saabillaan, tullessamme takaisin, oman Saabini moottori oli jo viilentynyt, ja piti vähän rahinaa.

Pohdittiin että mitä tehdä, varmasti äänet lähtisivät jakopäärempalla, mutta sen mukainen hintakin sitten on.

Ja lopuksi vähän yhteisön voimaa :saab:

https://www.dropbox.com/s/7hbpoe65d43px ... .34.32.jpg
#5824
93 B204
jab85
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 22:01
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja jab85 »

tuli ensimmäinen oma :saab: ostettua tossa eilen. -02 9-3 turbo jubilee biopower :D
työkaverina intohimoinen saabbi harrastaja/rakentaja oli moottorista lähtiin rakentanut kaiken uusiksi,niin luottavaisin mielin lähdetään tätä yhteistä taivalta eteenpäin:D! Kohduudella potkii jo tuolla 225hv.
#5785
Volvo V70 D4 -15
Väliaikaisesti ilman saabia!
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Palaillaan asiaan, elikkäs tuon koneen raklatus jatkuu nykyään lähinnä pakkaspäivinä kylmäkäynnistyksessä. Roikasta selvästi sivistyneempi käyntiääni heti, ja vielä korostan että lämpimänä kone kehrää :)

Kolkki on menossa ensi viikolla Forte pesuun Holmbergille, samalla hoituu laatikon öljyt, kun vähän kankeita ykkösvaihde ja pakki.

Youtubea selaillessa löysin nyt täysin vastaavan äänen samasta motista:

http://www.youtube.com/watch?v=-Pa62vCw260

Videon mukaan "ehkä" tasapainoketju, onhan noita ennenkin katkaistu ja poistettu sisältä :lol:

E: ja SIDin äänetkin lakkasivat toimivasta, ilmeisesti kaiutin hajonnut :D
#5824
93 B204
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Hyvin moni on tainnut TP-ketjun katkaista T7 moottorista ja pian laittanut sen sinne myös takaisin. Eipä se turhaan siellä ole, kokemuksesta voin sanoa että on melko hirveää kun TP-akselit eivät ole käytössä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Menee se hätäkorjauksena, mutta on moottori kyllä katkeampi käynniltään se jälkeen. Yhtä semmosta kolkkia kävin koeajamassa, josta oli tp-ketju poistettu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Auto on nyt pajalla ihmeteltävänä, ensi viikolla selviää..

Toivottavasti selvitään pienellä..
#5824
93 B204
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Auto kävi Holmbergillä ja hän hoiti homman nopeasti sekä asiantuntevasti.

Vaihteistoöljy oli kuulemma ihan harmaata, eli olikin jo aika vaihtaa.

Ketju on ilmeisesti päässyt löystymään ja pituuttaan se hakkaa sitten jotain vasten, tämä vain kylmänä, joten kiire jakopäänremppaan ei siis ole, täytyy vain seurailla.
Viimeksi muokannut paralogiX, To Huhti 18, 2013 05:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5824
93 B204
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei nyt ensimmäinen mutta toinen tuli tänään haettua... :)

http://www.hiekkalaatikko.org/93aero.jpg
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Sama rallatus jatkuu.

Tasapainoketju poistettu. Alakerta ok. Jakoketjun kiristin 7 naksua tapissa, joten ei vielä paha?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
#5824
93 B204
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ensimmäinen Saab.

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kyllä T5 kanssa on helppoa. Toinen n.220 ajettu, ei tp ketjuja ollut yli kymmeneen vuoteen, jakoketju kuin uusi.
Kansi alkoi ulos vuotaa niin katsottiin. Olisihan tuon kanssa kiristyksellä jonkun aikaa selvinnyt.

Toinen n.325 menty, käy ja kukkuu kuin uusi, myös re85:lla.

Anteeksi lievä OT.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Vastaa Viestiin