Cona kirjoitti:Moro. Kolkin etujarrut rupee olemaan ihan loppu ja levyt ja palat pitäisi vaihtaa. Kiinnostaisi päivittää tuolla ATE:n paketilla jarrut hieman tehokkaampiin, mutta mietityttää, että onko noiden jarrukilpien poistosta mainittavaa haittaa, joku syyhän siinä on, että ne on sinne aikanaan tehtaalla laitettu.
Ihan periaatteesta, pitäisikö nuo isommat levyt lain kirjan mukaan muutoskatsastaa, kun ovat samaan mallisarjaan kuuluvia osia?
Moro. Aten-sarja on mielestäni hyvä ja laadukas. Itse hommasin koko sarjan ja myös käsijarruun, eli jarruja löytyy ainakin periaatteessa. Ero kuitenkin Sport Sedaniin on SSn hyväksi, luulen että jarrusatulan painesylinterit ovat tehokkaammat kuin vanhassa kolkissa. Edessä mitattiin omassani 500km ajon jälkeen yli 3000N ja takana noin 1500N, siis näillä Ateilla. Tuossa selvittelin asennuksen aikoihin juurikin tätä kysymystä, että tarvitseeko ottaa jarrukilpejä pois. Toiset sanoivat, että pois vain, ja toiset, että leikkaa palanen. No, katsastusasema jolla käytän yleensä autoni, sanoi, että leikkaa kummaltakin puolelta ja niin tein ja hyvin on pelannut. Pölyn ja lian takia kait nuo jarrukilvet ovat tuolla. Ja noihin 308mm jarruihin pitää olla korokepalenen, että ne saadaan mahtumaan ellei aikaisempi jarrumalli ollut sitten isompi, niin silloin korokepalasta ei tarvita. 16-tuuman Saabin vanne pyörii tuolla hyvin, mutta tilaa ei ole likaa, ongelmia ei ole ollut. Huomenna kesärenkaat alle luultavasti, niin pääsee kesäfiilikseen.
Lain mukaan jarrujen päivittäminen ei haita, vaan sen tulkitaan parantavan auton ominaisuuksia, jos päivittää, niin ei tarvitse muutoskatsastaa. Katsastusasemakaan ei sitä vaatinut ja homma pelaa. Autoni meni huomautuksitta katsastuksesta läpitte kehujen kera, liekkö ollut inssillä vähän hyvä päivä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)