Huohotinpäivitys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se kuvassa näkyy. Tuossa öljyntäyttösuppilon vasemmalla puolella näkyy letku, jossa on nuoli ja joka kääntyy suppilon suuntaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

Joo, kiitti. Piti vielä kurkata mihin kohti se letku menee ja siihenhän se.
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Tulipas sitten hankittua taloon toinenkin Saabi, MY02 TurboJubilee.
Tuossa autoa tutkittuani kävi ilmi, että huohotinpäivitystä ei ole autoon tehty. No, huomenna setti tilaukseen niin tulee sekin asia kuntoon.
Tuo itse päivittäminen vain askarruttaa, kun ei oikein ole teknistä osaamista eikä kunnon paikkaakaan alkaa rassaamaan (näin pimeinä ja kylminä syysiltoina), onnistuuko asennus tavallisella AD-nyrkkipajalla? Sinänsä hommanhan ei pitäisi olla iso kun vain tietää mitä tekee.
Autolla on ajettu hieman yli 179 000 km, olisikohan syytä putsata myös öljypohja ja imusihti kurasta samalla kertaa? Huoltohistoria on vakuuttava, auto on ollut samalla vanhemmalla herrasmiehellä uudesta asti ja huoltokirjassa on merkinnät öljynvaihdoista n. 10 tkm välein.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Huohotinpäivityksen tekeminen on lähinnä letkujen tökkimistä paikoilleen. Työläin homma on suostutella öljyloukku imusarjan alta pois ja uusi tilalle. Ei tuota nyt mielikseen parkkipaikalla tee, mutta jos vaikka työkaverin talliin pääsee, niin on ihan ok iltapuuha. Ainakin Pro Car Serviceltä tuli osien mukana ohjeetkin, eli siinäkin mielessä homma kunnossa.
Mun autolla oli ajettu 240tkm, kun sen osti eikä huohtinpäivtystä oltu tehty. Biopowerpäivityksen jälkeen avasin öljypohjan ja siinä edellisen omistajan hyvä huolenpito näkyi: puhdasta, siirapin väristä öljyä eikä karstaa tai sakkaa nimeksikään. Aikaisemmin oli venakopan myös avannut ja sielläkin oli ehkä puhtain venttiilikoneisto, mitä olen koskaan nähnyt. Myös turbo kesti aina 260tkm:iin asti, mikä on pikku-Garrettille ilmeisen paljon.
Öljypohjan avaaminen ei sitten enää ole ihan pikkujuttu, koska apurunkoa pitää höllätä pois tieltä. Jos eivät AD-korjaamossa tiedä niksejä, niin aika isoksi muuttuu homma.
Tästä voi katsella, mitä ÖP:n avaaminen vaatii:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljypohja*
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

No niin, huohotinpäivityksen tarvikkeet on pöydällä, asennus saa odottaa viikonloppuun. Selailin mukana tullutta ohjetta, siinä neuvotaan nostamaan auto ylös. Itselläni ei tuota mahdollisuutta ole (eikä myöskään rasvamonttua), onnistuuko homman hoitaminen kotiin pelkästään yläkautta? (Pitää selvittää asiaa näin virtuaalisesti, kun auto ei ole kotosalla kuin vasta iltamyöhään...)
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Riippuu varmaankin hanskan koosta jonkun verran, mutta itse vaihdoin aikoinaan ex-kolkkiin yläkautta. Näillä keleillä lämmin talli olisi varmaan hyvä, koska toppatakin hiha ei ainakaan helpota asiaa. Katselin ensin peilin avulla koordinaatteja ja käsikopelolla tunnustelin ruuvit, letkut yms. Muistaakseni se loukon houkutteleminen ulos oli haastavin homma, mutta kyllä se mahtuu sieltä tulemaan. Pikkuräikkä, sopivan kokoinen hylsy ja jatkovarsi muistaakseni riittää.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja ehdottomasti akun napa irti kun sinne imusarjan alle menee pikkuräikällä tai muulla metallisauvalla tökkimään !!! Sielläpä on paljas startin ja laturin plusnapa oivallisesti tarjolla.

Ei tosiaan tarvi auton alta tehdä kun kurkottelee sopivasti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Minusta tuo ei ollut hankala tehdä yläkautta. Ei oikeastaan missään vaiheessa tullut edes mieleen, että pitäisi alakautta jotain tehdä. Alin kohta, johon pitää päästä käsiksi on öljypohjaan menevä liitos, mutta senkin löytää käsikopelolla helposti ylhäältä käsin. Tuossa kohtaa moottoritilassa on onneksi ihan siedettävästi tilaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Onko päivitetyssä version öljyloukko jotenkin erilainen vanhaan verrattuna? Siirsin juuri päivitysosia koneesta toiseen ja jätin vanhan loukon mutta vaihdoin uudet päivitysletkut.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Hook »

Onhan siinä loukossa eroa, eli ylemmässä vasemmassa letkulähdössä näkyvä reikä on uudessa selkeästi isompi, eli paremmin virtaava. Itse ehdottomasti vaihtaisin uudemman version.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Hook kirjoitti:Onhan siinä loukossa eroa, eli ylemmässä vasemmassa letkulähdössä näkyvä reikä on uudessa selkeästi isompi, eli paremmin virtaava. Itse ehdottomasti vaihtaisin uudemman version.
No perhana, pitää vielä sitten onkia parempi versio autosta irti..
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja amu »

Rupesin tarkastamaan löytyykö omasta kolkista jo huohotinpäivitys ja ainakin threadin 3. sivun kuvaan verraten, päivitystä ei ole vielä tehty. Eli yksi homma lisää :roll:

Kuvaa kun rupesin sitten tarkemmin vertailemaan tuohon omaan autoon, niin sieltä puuttuu toinenkin letku.
Kertokaahan viisaammat mikä letku tuosta omasta puuttuu (ympyröity punaisella), joka kuitenkin löytyy tuosta 3. sivun kuvan autosta? Onko osa huohotinpäivitystä?

Oma auto:

Kuva

Vertailukuva:

Kuva
9-3 5d SE AT '01 RE85
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Hook »

Sulta puuttuu manuaalilaatikko. :mrgreen:
.. ja tietty itse huohotinpäivitys.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja amu »

Hook kirjoitti:Sulta puuttuu manuaalilaatikko. :mrgreen:
.. ja tietty itse huohotinpäivitys.
Hyvä tietää :lol:

edit: kävi jo mielessä, että joku TI-asentaja on viritellyt omiaan :mrgreen:
9-3 5d SE AT '01 RE85
Saabium196
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Huohotinpäivitys

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Tulipa lämmin päivä tehdä päivitys. Uusin samalla ehdotetut letkut ja valkoisen takaiskun.
Mulla jäi epävarmuus valkoisen takaiskun letkun loppupään tarkasta paikasta
http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar
antaa kaaviokuvan mutta varmistaisko joku vielä, kiitos. Kyseessä automaatti vm. 2002 Aero
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Vastaa Viestiin