9-3 lataus ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Elikkäs auto on -00 vapari(185000km) ja tuossa muutama viikko sitten huomasin ettei oikeen kunnolla jaksa pyörittää kylmää konetta (lähti aina kuitenkin käyniin.)
Kävin sitten ostamassa uuden akun ja tuntui, että puhtia olikin enemmän. Kuitenkin muutaman päivän päästä tuntui kuin olisi taas ollut akku tyhjä,sen verran laiskasti pyöritti(pakkasta noin 10-15 astetta).
Sitten mittasin lautauksen ja latasi parhaimmillaan vain noin 13v kun kierrokset jossain melkein 3 tonnissa. 8O

Kävin jo uuden laturin hintaakkin kyselemässä ja tottakai tuolla minun autossa möllöttää se kalliimpi 130 ampeerinen.... :D

Nyt kuitenkin ku pakkaset hieman hellitivät mittasin uudestaan latauksen ja nyt jo viikon verran joka päivä oon mitannu ja lataa noin 14.3v. Heti startin jälkeen kaasuun koskematta jännite navoilta on noin reilu 12, mutta pienellä kaasun polkaisulla jännite pomppaa sinne reiluun 14 volttiin. Onko normaalia?
Mistä mahtaa johtua tuo latausjännitteen vaihtelu?
Jos tuo jännite nyt pysyy siellä reilussa 14 voltissa pakkasten kiristyessä niin ei ilmeisesti tarvitse tehdä mitään? Jos ei pysy niin riittääkö pelkkä lataussäätimen vaihto vai onko koko laturi vaihtokamaa? :roll:
Saab 9-3 -00
#5685
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mahdotonta sanoa riittääkö pelkkä säädin, vai pitääkö vaihtaa koko laturi ilman katsomista.

Mun vanhassa NG900:ssa oli laturin kollektori niin kulunut, ettei säätimen vaihdosta olisi ollut apua, mutta jos laturi on muuten ehjä, niin sitten pelkkä säädin riitää.
Laturin irroitus ja konehuoneesta pois saaminen on mun mielestä aika ikävä urakka, joten vaihtaisin koko laturin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja assa »

"Elikkäs auto on -00 vapari(185000km) "

Noilla kilometreillä voit selvitä säätimen vaihdolla, onnistuu vaihto ilman laturin irti ottamistakin, laturin suojakotelosta joudut palasen pois lohkaisemaan/leikkaamaan niin voit vaihtaa säätimen (ei tarvi sitä laturin ilmasuojan kulmaa toimiakseen joka on konetta vasten) ;)
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Mistä sitten tunnistan kun laturia tutkin, että riittääkö pelkän säätimen vaihto? Mikä kertoo koko lautrin kuluneisuudesta?
Toisaalta kun tuota rupeaa tutkimaan voisi kyllä samalla vaihtaa kokonaan uuteen niin ei ainakaan tarttis vähään aikaan tuohon ruveta... :lol:
Saab 9-3 -00
#5685
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja assa »

"Mistä sitten tunnistan kun laturia tutkin, että riittääkö pelkän säätimen vaihto?"

Näkee heti säätimestä hiilien kunnon/lopun, on niitä yleisempiä vikoja, 300tkm on jo kollektori/hiilipinnat kuluneet, varmin vaan ei halvin tuo uusi laturin laitto.
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Joo tosiaan hintaa tulee tolla laturille sen noin 300 euroa :roll:
Kaipa sen voisi nyt vaihtaa kun lapin matkakin edessä.. ja eipähän tarvisi enää minun aikana vaihtaa :lol:
Saab 9-3 -00
#5685
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Nonniin eli tänää hain uuden laturin ja rupesin sitä asentamaan..Kaikki sujui oikein loistavasti kunnes pääsin laturin ylemmän kiinnityspultin irroitusvaiheeseen.Sitä en siis saanut auki :roll: Kyllä sen kuusikoloavaimen sain mahtumaan pienellä muokkauksella, mutta oli sen verran kovaa kiinni ettei lähtenyt edes lyömällä auki.Ja kun tuolla pienellä kuusioavaimella ei saa yhtään vääntövartta eikä sinne oikeen mitään jatkovarttakaan mahdu...Milläs olette tuon avanneet? Alempikin oli aika tiukassa, mutta aukesi kumminkin. :D
Saab 9-3 -00
#5685
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja UC »

Itse käytän noissa paikoissa lisämomenttivartena tukevaa 30-40 senttistä rautaputken pätkää. Onneksi en heivannut sitä roskiin vuonna nolla, käyttöä kun on löytynyt joka vuosi.

Kun en muista tarkasti, niin mahtuikohan peruskuusiokoloavain kiinnityspultin päähän pitkä pää edellä, jotta voisi avittaa vääntöä avaimen lyhyestä päästä vaikka jakarilla, jos sopivaa momenttiputkea ei olisi?
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: 9-3 lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

lista-avain on kätevä jatkovarsi. kuusikoloavain läpi listan lenkki päästä ja voila. lenkki avaimia voi laittaa vaikka pari yhteen
Toinen on hylsy jonka päässä on kuusiokoloavain kiinni...esim. kärkkäisen kaupasta löytyy.
putken pätkä on tosiaankin helppo jos löydät sellaisen jostain...
Vastaa Viestiin