Chek engine valon toiminta
Chek engine valon toiminta
Elikkäs tarviiko huolestua kun otin auton puolilämpimänä pihasta ja kävin huoltsikalla, Pääsin huoltsikan pihasta noin 100m kun chek engine valo syttyi palamaan.Mitään feelua en ajossa huomannut ja noin minuutin päästä valo sammuikin, eikä enään tänään syttynyt kun pikku lenkin heitin.
Onko mahdollista, että jossakin liittimessä mahdollisesti kosteutta tai jotakin?
Voisiko kovat pakkaset vaikuttaa, Helsingissä missä lämpimämpää ei ole syttynyt, mutta täällä Kuopiossa hiukkasen kylmempi..
Mitä kaikkea tuon ce valon piirissä on? Auto siis vapari.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa en konehuoneessa huomannut.
Onko mahdollista, että jossakin liittimessä mahdollisesti kosteutta tai jotakin?
Voisiko kovat pakkaset vaikuttaa, Helsingissä missä lämpimämpää ei ole syttynyt, mutta täällä Kuopiossa hiukkasen kylmempi..
Mitä kaikkea tuon ce valon piirissä on? Auto siis vapari.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa en konehuoneessa huomannut.
Saab 9-3 -00
#5685
#5685
Re: Chek engine valon toiminta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ne#p483520
Paljon tuostakin löytyy, entisen auton chek valo paloi kaupunkiajossa ja maantiellä loppui, en tehnyt sille mitään
Paljon tuostakin löytyy, entisen auton chek valo paloi kaupunkiajossa ja maantiellä loppui, en tehnyt sille mitään
Re: Chek engine valon toiminta
Motronicin kanssa CE-valo voi syttyä jo siitä että bensatankin korkki falskaa hieman, eli se aina ole mitään kovin vakavaa.
Tuosta pitäisi saada CE-calo vilkkuttamaan koodit maattamalla jokin pinni diagnostiikkaliittimessä.
Tuosta pitäisi saada CE-calo vilkkuttamaan koodit maattamalla jokin pinni diagnostiikkaliittimessä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Chek engine valon toiminta
Tekipäs oma Saabini nyt sellaisen joulutoivotuksen, että sytytti kesken ajon Check Engine valon mutta SID näyttää kaikesta huolimatta "Check OK".
Tein pienen ajolenkin ja tankkasin auton niin sen jälkeen pamautti tuon valon tauluun.
Voisikohan tuo liittyä jollain tavalla siihen, että lämpömittarin viisari lopettaa välillä toimintansa?
Tai jos ei liity siihen niin miten tuota lämpömittariongelmaa osaisi lähteä korjailemaan?
Vasta yli viikonpäästä olisi mahdollista käydä luetuttamassa koodit.
Uskaltaakohan nyt tuolla ajella vai pamahtaako moottori?
Tein pienen ajolenkin ja tankkasin auton niin sen jälkeen pamautti tuon valon tauluun.
Voisikohan tuo liittyä jollain tavalla siihen, että lämpömittarin viisari lopettaa välillä toimintansa?
Tai jos ei liity siihen niin miten tuota lämpömittariongelmaa osaisi lähteä korjailemaan?
Vasta yli viikonpäästä olisi mahdollista käydä luetuttamassa koodit.
Uskaltaakohan nyt tuolla ajella vai pamahtaako moottori?
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Re: Chek engine valon toiminta
Missä päin suomea olet? Vantaalla?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Chek engine valon toiminta
Vantaalla juu.Naxu kirjoitti:Missä päin suomea olet? Vantaalla?
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Re: Chek engine valon toiminta
Voisin huomenna yrittää lukea vikakoodit, jos siitä olisi apua. Yv:llä saa kiinni.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Chek engine valon toiminta
Heräsikö lämpömittari seuraavalla startilla?MaLossi kirjoitti:Tekipäs oma Saabini nyt sellaisen joulutoivotuksen, että sytytti kesken ajon Check Engine valon mutta SID näyttää kaikesta huolimatta "Check OK".
Tein pienen ajolenkin ja tankkasin auton niin sen jälkeen pamautti tuon valon tauluun.
Voisikohan tuo liittyä jollain tavalla siihen, että lämpömittarin viisari lopettaa välillä toimintansa?
Tai jos ei liity siihen niin miten tuota lämpömittariongelmaa osaisi lähteä korjailemaan?
Vasta yli viikonpäästä olisi mahdollista käydä luetuttamassa koodit.
Uskaltaakohan nyt tuolla ajella vai pamahtaako moottori?
Mulla on pari kertaa lämpömittari pudonnut nollaan ja samalla SID-infon mukaan teng on ollut 106, vikakoodiksi (fcod) tulee 278 "Engine Coolant Temperature Circuit Range - Performance Problem".
Sammutus ja käynnistys, niin tilanne palaa muuten normaaliksi, mutta CE-valo jää palamaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Chek engine valon toiminta
Joo kyllä se on herännyt. Nyt pari kertaa tehnyt sen että tipahtaa nolliin. Mikähän tuon voisi aiheuttaa...
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Re: Chek engine valon toiminta
Veikkaisin että lämpötila-anturilta tuleva signaali pätkii, tosin sen verran harvoin tuota on ilmennyt, että olen tyytynyt poistamaan vikakoodin muistista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Chek engine valon toiminta
Joo tuo ilmeni näköjään täälläkin syyksi, lieko sitten syynä talviolosuhteet kun tuommoisen aiheutti.ippe kirjoitti:Veikkaisin että lämpötila-anturilta tuleva signaali pätkii, tosin sen verran harvoin tuota on ilmennyt, että olen tyytynyt poistamaan vikakoodin muistista.
Saab 9-3 Aero -01
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Ford Escort Cabriolet -92
Ex:
Ford Escort CLX -91
Volvo 440 GL -91
Re: Chek engine valon toiminta
Itsellä oli anturi rikki kun teki tuota viisarin pudottamista. Eikös se mittarin anturi ohjaa ainakin T5 vehkeissä myös flektiä ja ecu ottaa oman tietonsa sitten jostain muusta anturista? En nyt ihan varmaksi tuota sano viisaammat korjatkoot jos väärässä.
9-3 SC
Re: Chek engine valon toiminta
Jos epäilee anturivikaa, ja mikäli tech käytössä, niin helpoiten verrokkitiedon saa vertaamalla B2x4 koneissa moottorin ohjauksen lämpötilaa mittariston näkemään lämpötilaan.
Näiden pitäisi olla muutaman asteen sisällä toisiinsa nähden koko ajan.
Useimmiten menee se anturi vialle kannen päästä josta ice/dice/mittaristo saa tietonsa.
Moottorin ohjaus saa taas tietonsa 3-4 sylinterin välissä olevalta anturilta.
Jos termari temppuilee, niin molemmat näyttää alilämpöä.
Näiden pitäisi olla muutaman asteen sisällä toisiinsa nähden koko ajan.
Useimmiten menee se anturi vialle kannen päästä josta ice/dice/mittaristo saa tietonsa.
Moottorin ohjaus saa taas tietonsa 3-4 sylinterin välissä olevalta anturilta.
Jos termari temppuilee, niin molemmat näyttää alilämpöä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Tammi 03, 2013 14:53
- Paikkakunta: Kajjjaani
Re: Chek engine valon toiminta
Mulla 93 -00 turboton, ajettu vasta 168 tkm. Kun pakkaskelit alkoi, se keltainen valo syttyi, mutta sammui noin minuutin kuluessa. Auto toimi normaalisti. Vein nyrkkipajalle, jossa korjaaja tsekkasi vikakoodin, koodi oli u007b, josta ei saatu muuta selitystä kuin että se ehkä viittaa termostaattiin. No, vein auton sitten ihan Saab-huoltoon, jossa sain kuulla toisen vikakoodin (olisikojan ollut joku 116, en muista enää), mutta asentaja tiesi heti että se on termostaattivika. Ostin uuden termostaatin (19 euroa) ja asensin paikoilleen, tulipa samalla vaihdettua nesteet. Keltainen valo syttyi pari päivää myöhemmin, mutten ole sillä päätäni vaivannut, koska auto toimii ja lämpöä piisaa.
Re: Chek engine valon toiminta
Kyllähän siellä vielä joku muukin vika on. Kannattaa selvittää tuokin vika. Jotkut viat voivat lisätä polttoaine kulutusta tai pahimmillaan rikkoa jotain konehuoneesta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.