uretaanit vai clamppi og9-3:een

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

Minkälaiset kokemukset on vetelyn poistoon? Ja mistä kannattaa tilata?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja petok »

Edellisessä oli uretaaninen pusla (vain repsikan puolella), nykyisessä clappi. Minä tällaisena "maallikkona" en huomaa eroa. Uretaani pusla lienee antaneen minulle siis enemmän vastinetta rahalle.
Jompi kumpi, niin hyvä tulee ja kun vielä muistaa vaihtaa taakse puslat niin johan paranee...
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos ohjauksen vetelyä haluat vähentää kiihytyksissä, kannattaa vaihtaa tukivarsien puslat. Katso asiasta lisää juttua tämän osion ylälaidasta.
Mulla ainakin väheni huomattavasti vetely, kun vaihoin orggispuslat uretaanisiin.
Auto soutaa vielä jonkin verran tuulisella ilmalla, joten takaripustuksesta täytynee myös puslia vaihtaa.
Tarkoituksena on vielä vaihtaa hammastangon kiinnityspuslat uretaanisiin.
Koska ohjauksen tuntuman muutos oli huomattava vaihdettuani tukivarsien puslat, voisin kuvitella hammastangon puslien vaihdon tuovan vielä lisää tuntoa ohajukseen, joka on aika hontelo vielä nykyään.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja matti911 »

tturku kirjoitti:Minkälaiset kokemukset on vetelyn poistoon? Ja mistä kannattaa tilata?
Alkuun laitoin kaikki uretaanipuslat ja muutenkin kaikki uudet nivelet, vetelyyn ei
havaittavaa muutosta. Clamppi ei tuonut juurikaan muutosta. Nyt on ollut Quaifen
lukko laatikossa toista vuotta, mutta tähän vetelyyn silläkään ei ole vaikutusta.
Vanteiden oikealla ET:llä tuntuu olevan suuri merkitys.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
msaario
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Syys 26, 2011 11:41
Paikkakunta: Rauma

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja msaario »

Itelläni on clamppi, joka vähentää jo vetelyä aika mukavasti. Hammastangon puslat löytyy myös, jotka myös auttavat. Taka-akselilla on myös uretaanit. Kaikki auttavat hiukan parempaan ajettavuuteen, että kaikki vaan uretaaniksi. Kuitenkaan ei mitään kauheen kalliita ole... Täytyy joskus vaihtaa kaikki etupään puslat vielä uretaaniksi. Valitettavasti alusta on sitä mitä se on. :(
Saab 9-3 2.0T SE -01
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Kyllä se clamppi vähentää vetelyä paljon, voin suositella! Ja tietysti tukivarren puslat on oltava kunnossa. Ohjausvaihteen uretaanipuslat on vaihtoehto clampille.
Clampin "päivän hinnat" kannattaa tarkistaa verkkokaupoista.
Pikselikorjausta 9-3
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

jees, Clamppiä tarjottiin LHD autoon ebayssa noin 160dollarilla, vai oliko peräti punnalla ja noi uretaanipuslat on noin 30 dollaria/kappale. ajattelin vaihtaa ensin sen oikeanpuoleisen vain ja samalla kaikki puslat uretaanisiin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja upi »

Tuossa edellä matti911 oikeistaan kertoi tärkeimmän asian vetelyyn, eli ET!

Ainakaan ET ei kannattaisi olla enempi, kuin max. 45 ja renkaan leveys max. 215 ja
mielellään Nokian Z kesärenkaat, jossa on tuo pyöristetty olkapää.

Noita uretaaneja ei kannata laittaa, kun alatukivarren ison puslan tilalle ja ehkä
taka-akselille, jos ei vaihda alkuperäistä.

Alatukivarren sisempi ja taakse menevän tukivarren alkuperäiset puslat ovat
paremmat, kuin uretaaniset.

Taitaapi olla tuon hammastangonkin puslan vaihtaminen olla niin ja näin, sillä yli
10-vuotta wanhoissa autoissa on alkuperäiset kumipuslat kovennet uretaanisten tasolle!

Puslia saa myös täältä:
http://www.skruvat.fi/Holkkisarja-ohjau ... 21208.aspx

http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 29542.aspx
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Clamppi Partsforsaabilta 114€. Apurungon tukirauta Speedpartsilta vähän toistasataa. Apurunkoaisathan ovat aivan veltot. 18" vanteet korvattiin alkuperäisillä 17". 270hp, vetelyt loppuivat siihen.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mikko Parikka kirjoitti:18" vanteet korvattiin alkuperäisillä 17".
Alkuperäisethän on 16".
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja tturku »

17" on alkuperäiset mm. Aeroissa ja Viggeneissä. Luultavimmin alkuperäisillä tarkoitetaan tässä saabin omia vanteita ko. malliin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Juuri näin.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

upi kirjoitti:
Taitaapi olla tuon hammastangonkin puslan vaihtaminen olla niin ja näin, sillä yli
10-vuotta wanhoissa autoissa on alkuperäiset kumipuslat kovennet uretaanisten tasolle!
Kyllä saabilla/ooppelilla on oikea kumilaatu osattu valita. Viime kesänä pois vaihdetut 12v vanhat olivat aivan purkkaa edelleen.

Enkä käsitä mitä kummallista siinä vasemman puolen puslan vaihdossa muka on, kun kaikkien mielestä se on ihan perseestä. Mulla meni ehkä 1,5h sen vaihtamiseen. Onhan paikka ahdas ja pusla tiukka mutta aika paljon vittumaisempiakin hommia on tullu vastaan, ja useasti. Vaihtohan pitää suorittaa pyöräkotelosta sen raidetangon aukon kautta, muualta on turha edes yrittää.

Vaihdoin samalla kaikki etupään puslat, pl. kallistuksenvakaajan päät ja keskikumit. Parani kyllä ihan perkeleesti. Vetää toki edelleen, mutta ei niin älyvapaasti kuin ennen.
Stage 2 on käytössä.
Takapuslien vaihto on tämän vuoden ohjelmassa, kun väittävät sen parantavan asiaa huomattavasti.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tturku kirjoitti:17" on alkuperäiset mm. Aeroissa ja Viggeneissä. Luultavimmin alkuperäisillä tarkoitetaan tässä saabin omia vanteita ko. malliin.
Muistelen, että oman kolkin käyttöohjekirjassa on maininta tuosta vannekoosta, että se alkuperäinen olisi noissa 16", mutta en mene vannomaan. Muisti tekee joskus tepposensa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: uretaanit vai clamppi og9-3:een

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ainakin 2002 mallissa ohjekirjassa tai huoltokirjassa mainitaan rengaskoot ja paineet kaikille malleille, mukana myös 215/45R17. Olisko ollut takasivulla..
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Vastaa Viestiin