9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

9-3:ssa alkoi talvipakkasten kunniaksi reistailla sisätilan puhallin. Aluksi puhallin oli mykkänä koko matkan, vaikka näppäili ACC:ta kuinka paljon. Seuraavalla reissulla puhallin hörähti yhtäkkiä käyntiin parin minuutin ajon jälkeen ja toimi kuten normaalisti. Puhaltimen moottorin laakeri on ulissut aina silloin tällöin kylmänä.

Aiempien ketjujen perusteella vikana on ilmeisesti joko säätöyksikön FET tai puhaltimen moottori? Viesteistä ei käynyt ilmi, että millainen operaatio on purkaa ja testata nämä osat. Tällä hetkellä ei ole autotallia käytettävissä niin kannattaako näitä yrittää testata tai purkaa edes pihalla?

PS. Pakkasilla (-20 astetta) puhallin ei ole saanut pidettyä koko talvena kuskin puolen ikkunaa kokonaan poissa huurusta Auto-asetuksella. Onko tämä normaalia?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Täälläkin tehtiin kauppareissu kylmässä hytisten kun kolkin puhallin ei inahtanutkaan. Uusi moottori vaihdettu keväällä. Pitänee alkaa tuota fettiä tutkimaan.

Minullakin tahtoo se sivulasi vähän huurussa olla AUTO-asennossa ja kovemmilla pakkasilla.

Säätöyksikkö pitäisi löytyä kun purkaa hankalokeron pois edestä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=8802
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

FET joko toimii tai ei. Kun se hajoaa, niin se menee yleensä laakista.
Joten puhaltimen toimiminen ajoittain, ei oikein viittaa FETin rikkoutumiseen. Toisin on silloin, jos vika tulee yhtäkkiä.

Sen sijaan huono juotos voi olla syynä temppuiluun, jos se johtuu säätimestä. Sikäli kun moottori on poissuljettu vikapaikka. Jos moottori jumittaa, ei säädin lisää väkipakolla ohjausta, vaan olettaa moottorin pyörivän ko. ohjausjännitteellä. Kylmästä liikkeelle lähtiessä ei muutenkaan ohjata puhallinta heti kovin kovalle, joten se voi hyvinkin jäädä joskus jumiin, mikäli moottorissa joku ahistaa.

Juuri tänään avasin erään Saabistin puhaltimen moottorin säätimen ja eivät olleet tuon FETin juotokset kovin kaunis näky. Juotokset olivat vanhentuneet siihen malliin, että FETin jalat melkein irti. Orastava (tai ehkä jo sitä olikin) juotoksen sisäinen kosketus vika.

Huono (vanhentuntut) juotos aiheuttaa toimintahäikkää ja johtaa usein lopulta varsinaisen tehokomponentinkin hajoamiseen. Kytkennöistä ja laittesta riippuen vie mennessään vielä jonkun pulssikonkankin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Subbullet kirjoitti:Aluksi puhallin oli mykkänä koko matkan, vaikka näppäili ACC:ta kuinka paljon. Seuraavalla reissulla puhallin hörähti yhtäkkiä käyntiin parin minuutin ajon jälkeen ja toimi kuten normaalisti. Puhaltimen moottorin laakeri on ulissut aina silloin tällöin kylmänä.
Osta uusi puhaltimen moottori ja vaihda se. Itsellä teki juuri tuota, että käynnistyi yhtäkkiä, milloin käynnistyi. Hiilisillan (vai mikä se nyt oikealta nimeltään on, mihin hiilet hankaa) lamelleista puolet kärähtänyt. Uusi puhallin paikalleen ja ahh... ilmaa tulee taas.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

baasenar kirjoitti:
Subbullet kirjoitti:Aluksi puhallin oli mykkänä koko matkan, vaikka näppäili ACC:ta kuinka paljon. Seuraavalla reissulla puhallin hörähti yhtäkkiä käyntiin parin minuutin ajon jälkeen ja toimi kuten normaalisti. Puhaltimen moottorin laakeri on ulissut aina silloin tällöin kylmänä.
Osta uusi puhaltimen moottori ja vaihda se. Itsellä teki juuri tuota, että käynnistyi yhtäkkiä, milloin käynnistyi. Hiilisillan (vai mikä se nyt oikealta nimeltään on, mihin hiilet hankaa) lamelleista puolet kärähtänyt. Uusi puhallin paikalleen ja ahh... ilmaa tulee taas.
Millainen homma tämä moottorin vaihtaminen on? Käsittääkseni siihen pääsee käsiksi helpoiten konehuoneen puolelta pyyhkijöiden alapuolelta.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Poy »

Subbullet kirjoitti:Millainen homma tämä moottorin vaihtaminen on? Käsittääkseni siihen pääsee käsiksi helpoiten konehuoneen puolelta pyyhkijöiden alapuolelta.
OG9-3/NG900 raitisilmasuodattimen alla:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 ... in_Filter/

Itse puhaltimen moottorin vaihto ei varmaan paljoa eroa 9-5:sta, jonka ohjeet löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=LUA5kzB87Qs
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ensin pyyhkijät irti, muovipalat pois varsien juuresta ja 13mm hylsyllä varsia paikallaan pitävät mutterit pois, varret irtovat nitkuttelemalla, seuraavaksi muovit pois kaukalon päältä (muista lasinpesurin letku vasemmassa reunassa), sitten pyyhkijäkoneisto irti ja sivuun ja raitisilmansuodattimen alta paljastuukin jo puhallin moottoreineen.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Puhallin toimi tuossa välillä taas vähän aikaa mutta eilen sitten sippasi sillä välin kun kävin kaupassa eikä ole sen jälkeen pyörinyt. Eli se on kaiketi nyt sitten huono juotos säätöyksikössä tai moottori jumissa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Viaksi paljastui huono kontakti puhallinmoottorin sähköliittimellä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
-01Saab93
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2013 00:14

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja -01Saab93 »

Joo meillä kanssa oli sisäilman puhaltimen kanssa ongelmia. Ihan yhtäkkiä puhallin vain lakkasi parikertaa ajon aikana toimimasta ja alkoi taas pelata vähän ajan päästä, näin tapahtui monia kertoja kunnes puhallin lopetti toiminansa pidemmäksi aikaa. Parin viikon jälkeen se taas alkoi toimia ja toimii edelleen. Ilmastoinnissa tuntui muuten toimivan kaikki.. näyttö pelas jne mutta puhallin ei... Mikähän siinä vois olla? Onko kellään ollut samantyyppistä vikaa?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3:n sisäilman puhallin reistailee

Viesti Kirjoittaja baasenar »

-01Saab93 kirjoitti:Mikähän siinä vois olla? Onko kellään ollut samantyyppistä vikaa?
Jos kehtaat lukea tämänkin topicin sisällön ajatuksella läpi, niin siellä on muutama esimerkki missä vika vois olla. Ja tällä foorumilla on paljon kirjoituksia näistä puhallinmoottoreiden toimimattomuuksista. Pitää vaan lukea ne sieltä. "Etsi"-toiminnolla löytyy.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin