Apulaitehihnan vaihto
Apulaitehihnan vaihto
Alkaa tulla Saabissa tuo 110t mittariin, ja seuraava huolto on vissiin sitten se isoin. Onkohan tuo apulaitehihnan vaihto monenkin tunnin homma korjaamolla, eli pitääkö varautua kovinkin isoon laskuun huoltoa varatessa?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Apulaitehihnan vaihto
Pelkkä hihnan ujuttaminen paikalleen on melko helppo homma, ei se tuon huollon hintaa pilviin nosta. Mutta kaikkea muutahan siihen määräaikaishuoltoon toki kuuluu, ja hintaakin syntyy. Mulla on tuossa kuitti keväältä 2009, ja loppusumma on mahtavat 1094 euroa. Huollon ulkopuolisia hommia tuli takajarrujen korjauksesta 235, ja sitten vaihdatin käyttöhihnan rullia samalla hintaan 147 euroa. Ja auto on automaatti, ja sen vaihteistoöljyn vaihto maksoi oman lisänsä (kuuluu huoltoon). Eli määräaikaishuolto Länsi-Autossa 712 euroa, ja lisätyöt päälle.
Käyttöhihnan rullien vaihtoa on jossain suositeltu, ne ei välttämättä kestä toista 110 tkm ajoa.
Käyttöhihnan rullien vaihtoa on jossain suositeltu, ne ei välttämättä kestä toista 110 tkm ajoa.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Re: Apulaitehihnan vaihto
Päälle 1000e! No voe ristus, eipä tosiaan ihan halpa huolto ole viiden tonnin autoon kyllä...
No täytyy toivoa että pääsee edes vähän halvemmalla, kun ei ole sitä tomaattia eikä myöskään Länsi-Autolle menossa.
No täytyy toivoa että pääsee edes vähän halvemmalla, kun ei ole sitä tomaattia eikä myöskään Länsi-Autolle menossa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Apulaitehihnan vaihto
Saabatti kirjoitti:Päälle 1000e! No voe ristus, eipä tosiaan ihan halpa huolto ole viiden tonnin autoon kyllä...
No täytyy toivoa että pääsee edes vähän halvemmalla, kun ei ole sitä tomaattia eikä myöskään Länsi-Autolle menossa.
Viiden tonnin autoon??!! Tarkoitatko oman autosi ostohintaa, vai nykyistä arvoa? Minä voin omastani luopua mielusti vähän alta kolmen tonnin.
Re: Apulaitehihnan vaihto
http://www.nettiauto.com/saab/9-3?id_ve ... w_search=1
Noita huoltoja kannattaa itse tehdä/opetella, tai ostat huolletun auton, saat huollon hinnalla toisen tilalle
Noissakin autoissa/hinnoissa paljon ilmaa.
Noita huoltoja kannattaa itse tehdä/opetella, tai ostat huolletun auton, saat huollon hinnalla toisen tilalle
Noissakin autoissa/hinnoissa paljon ilmaa.
Re: Apulaitehihnan vaihto
Juuri näin. Kaikki sellainen homma, joka ei vaadi nosturia, kalliita työkaluja tai erityisosaamista kannattaa tehdä itse. Vanhan auton pitäminen tulee helposti tyyriiksi jos kaiken joutuu teettämään pajalla 60-100 euron tuntihintaan.assa kirjoitti:Noita huoltoja kannattaa itse tehdä/opetella
Yhtenä motiivina minulla on myös se ettei tarvitse kiroilla huollon rikkomia tai sotkemia paikkoja, omasta kärrystäni "ammattilainen" halkaisi apulaitehihnan kiristimen vääntöreiän löysätessään hihnaa vesipumpun vaihtoa varten. Sutta osaan tehdä itsekin ja vieläpä ihan ilmaiseksi
9-3 SC 2.0t -07
Re: Apulaitehihnan vaihto
Niin ja kuka haluaa 2000€ ostaa 300-500tkm ajettua autoa, jos oma 110tkm ajettu auto on mahdollisuus laittaa kuntoon noin tonnilla ja käyttöarvoa on vuosiksi eteenpäin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Apulaitehihnan vaihto
Tämän hintaluokan autojen pitämisessä on sellainen piirre että jos itse tekee huollot, voi myös arvioida itse osien vaihtotarvetta, jos taas työn joutuu teettämään, kannattaa usein vaihtaa useampia osia kerralla jo ihan varmuuden vuoksi, itse en vaihtaisi tuossa kohtaa kuin hihnan, kunhan rullat ovat kunnossa, jos joku rulla on rahiseva tai väljä, niin vasta sitten vaihtaisin sen...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Apulaitehihnan vaihto
No tarkoitin kyllä sitä ostohintaa, mutta eihän auto ole ollut mulla kuin puoli vuotta. Tosin en maksanut Saabia rahalla, vaan vahdoin päittäin Nissaniin. Tuolloin Saabilla oli ajettu 97tkm, eikä nyt ainakaan päälle päin mikään viitannut mittarin ruuvailuunkaan.levis kirjoitti:Saabatti kirjoitti:Päälle 1000e! No voe ristus, eipä tosiaan ihan halpa huolto ole viiden tonnin autoon kyllä...
No täytyy toivoa että pääsee edes vähän halvemmalla, kun ei ole sitä tomaattia eikä myöskään Länsi-Autolle menossa.
Viiden tonnin autoon??!! Tarkoitatko oman autosi ostohintaa, vai nykyistä arvoa? Minä voin omastani luopua mielusti vähän alta kolmen tonnin.
Ja nettiauton kolkkeja linkittäneelle: Kyseistä sivustoa tuli kyllä muutama kymmenen tuntia surffailtua ennen sopivan vaihdokin löytymistä, laittakaapa sinne hakuun alle 100 tuhatta ajettu 150+ hp auto jossa on automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Ei niitä ihan hirveästi alle 5000e mahda lähteä, oli merkki mikä tahansa?
EDIT: Siinä olette kyllä oikeassa, että huollot tosiaan varmasti kannattaisi tehdä itse, mutta eipä ole osaamista eikä kyllä toisaalta mitään järkevää paikkaakaan, missä autoa voisi ruveta roplaamaan.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Apulaitehihnan vaihto
Kolkkien hintahaarukka on kyllä aika kirjava. Halvin alle 200tkm ajettu ilmastoitu bensakolkki on tuo vihreä turboton peli, joka on ollut varmasti 2 vuotta myynnissä. Siinä pyyntihinta on 3690€.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apulaitehihnan vaihto
Niin... Toi on vähän jokaisen oma asia mitä autossa arvostaa. Jos nyt puhutaan Saab 9-3 ja ikää niillä alkaa olla se 11-15 vuota. En silloin kyllä enää kilsoja kauheesti kattele, mielummin sitä hintaa, tekniikkaa ja koria. Pakko alkaa lähitulevaisuudessa katselemaan jo tuoreempia autoja.
Re: Apulaitehihnan vaihto
laita sabatti paikkakunta näkyviin niin helpottaa vikojen tullessa avunsaantia taikka vaikka joku klubilainenkin saattaa tehä huollon huomattavasti huokeemmalla hinnalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Apulaitehihnan vaihto
Joo. No nyt pitäis olla näkyvillä.jusa_71 kirjoitti:laita sabatti paikkakunta näkyviin niin helpottaa vikojen tullessa avunsaantia taikka vaikka joku klubilainenkin saattaa tehä huollon huomattavasti huokeemmalla hinnalla
Maanantaina huolto, katsotaan mitä tulee lopputulemaksi. Luulis nyt halvempi olevan kuin mitä merkkihuollossa. Tuolla lähikorjaamolla on yksi jannu kuulemma entinen Saabin merkkikorjaamon ukko, ja hän ottaa hoitaakseen nämä. Toivotaan siis että hommat sujuu
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Apulaitehihnan vaihto
Hihna oli kuulemma uuden veroinen, niin eivät sitä sitten vaihtaneet.
Ilman tuota tuli 420e hintaa. Onhan sitä siinäkin.
Ilman tuota tuli 420e hintaa. Onhan sitä siinäkin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00