Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tietääkseni vapari NG900/OG9-3 (bensa) vikakoodien / anturien luku ei ole tähän asti onnistunut kotikonstein ilman Techiä tai Boschin työkaluja. Olen tutkinut, mitä protokollaa tämä Motronic 2.10.2/.3 mahtaa käyttää ja huomasin, että toteutuksessa piilee lähestulkoon OBD2. Tarkemman selityksen kirjoitin ECUProject-foorumille.
Koska tätä on kyselty tällä foorumillakin monesti, toteutin Motronic Suite -ohjelmaan (http://trionic.mobixs.eu/) tuen tälle kommunikaatiolle. OBD2-piuhaksi kelpaa halvat kiinalaiset "KKL" -kaapelit, kuten esim. tämä: http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... b0&vxp=mtr
Päivittämäni Motronic Suiten voi ladata tästä linkistä: https://www.dropbox.com/s/oaepyrvl9mudg ... _02_02.zip
Huom. ELM327 -kaapelit eivät valitettavasti toimi. Katselin ELM327-piirin datalehteä ja sen mukaan silläkin varmaan saisi toimimaan. Tosin minulla ei ole ELM327-kaapelia, joten tukea ei tällä hetkellä ole toteutettu.
Motronic Suitella on nyt siis mahdollista lukea ja nollata Motronic 2.10.2/.3 vikakoodit sekä seurata anturien arvoja reaaliajassa.
Ohjeet:
1. File-välilehdeltä Application settings -napin takaa löytyvästä valikosta täytyy ensin valita kaapelille oikea COM-portti.
2. Realtime-välilehdeltä voi tämän jälkeen ottaa yhteyden ECU:un klikkaamalla Connect ECU -nappia. Kaapeli täytyy siis olla kytkettynä ja autossa virrat päällä.
3. Valikosta valitaan Motronic 2.10.3, jonka jälkeen yhteys muodostuu piakkoin.
4. Show/hide realtime panel -nappi käynnistää reaaliaikapaneelin.
5. Read DTC codes -nappi näyttää vikakoodit yksitellen, jos niitä on. Vikakoodin ikkunassa on Clear -nappi, joka nollaa kaikki vikakoodit.
Tässä kuva reaaliaikapaneelista:
Ja esimerkki vikakoodista:
Edit 1.9.2013:
Motroniciin saa yhteyden myös bluetooth ELM327-mokkulalla ja Torque Pro Android-sovelluksella. Katso ohjeet tästä ketjusta...
Koska tätä on kyselty tällä foorumillakin monesti, toteutin Motronic Suite -ohjelmaan (http://trionic.mobixs.eu/) tuen tälle kommunikaatiolle. OBD2-piuhaksi kelpaa halvat kiinalaiset "KKL" -kaapelit, kuten esim. tämä: http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... b0&vxp=mtr
Päivittämäni Motronic Suiten voi ladata tästä linkistä: https://www.dropbox.com/s/oaepyrvl9mudg ... _02_02.zip
Huom. ELM327 -kaapelit eivät valitettavasti toimi. Katselin ELM327-piirin datalehteä ja sen mukaan silläkin varmaan saisi toimimaan. Tosin minulla ei ole ELM327-kaapelia, joten tukea ei tällä hetkellä ole toteutettu.
Motronic Suitella on nyt siis mahdollista lukea ja nollata Motronic 2.10.2/.3 vikakoodit sekä seurata anturien arvoja reaaliajassa.
Ohjeet:
1. File-välilehdeltä Application settings -napin takaa löytyvästä valikosta täytyy ensin valita kaapelille oikea COM-portti.
2. Realtime-välilehdeltä voi tämän jälkeen ottaa yhteyden ECU:un klikkaamalla Connect ECU -nappia. Kaapeli täytyy siis olla kytkettynä ja autossa virrat päällä.
3. Valikosta valitaan Motronic 2.10.3, jonka jälkeen yhteys muodostuu piakkoin.
4. Show/hide realtime panel -nappi käynnistää reaaliaikapaneelin.
5. Read DTC codes -nappi näyttää vikakoodit yksitellen, jos niitä on. Vikakoodin ikkunassa on Clear -nappi, joka nollaa kaikki vikakoodit.
Tässä kuva reaaliaikapaneelista:
Ja esimerkki vikakoodista:
Edit 1.9.2013:
Motroniciin saa yhteyden myös bluetooth ELM327-mokkulalla ja Torque Pro Android-sovelluksella. Katso ohjeet tästä ketjusta...
Viimeksi muokannut JohnJocke, Su Syys 01, 2013 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.
Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Jos tarkoitat, että voisi tallentaa logiin ja tarkastella myöhemmin, niin ei valitettavasti pysty. Reaaliaikanäkymää täytyy vain silmäillä ajonaikana. Esim. T5Suiten logitusominaisuus olisi varmaankin mahdollista lisätä tähänkin, mutta vaatisi työtä.atobee kirjoitti:ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.
Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Noita logitiedostoja juuri ajattelin, harmi ettei onnistu mutta jo noinkin toi on iso apu ongelmatilanteissa.JohnJocke kirjoitti:Jos tarkoitat, että voisi tallentaa logiin ja tarkastella myöhemmin, niin ei valitettavasti pysty. Reaaliaikanäkymää täytyy vain silmäillä ajonaikana. Esim. T5Suiten logitusominaisuus olisi varmaankin mahdollista lisätä tähänkin, mutta vaatisi työtä.atobee kirjoitti:ISOT kiitokset, kaapeli samantien tilattu ja ohjelma ladattu.
Vilkaisin nopsasti tuota ohjelmaa, saako tuolla kaapelilla ja ohjelmalla myös kerättyä ajonaikaista tietoa?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
tuota tuota... eli tämä toimii siis ENNEN T5 malleja olevissa Saabeissa, vai miksi tuolla on maininta og9-3:sta?
T5:n kanssa tuosta em. kommunikaatiosta ei vissiin ole iloa, vaan obdscope ja mokkula toimii vastaavalla tavalla? Harmillisesti sillä (obdscope) ei vaan saa kuitattua tuota vttuilevaa apukuskin airbagin herjaa poies...ei tunnista koko vikaa. Kalliilla marmoriputiikissa kun sen kun saa resetoitua, niin apparin penkin liikuttaminen saa taas mittaristoon tutun kolmion prkl...
Eli olisiko täsä pelastajaksi tuohon kuittaukseen. siksi kyselen tuota toimintaa T5:n kanssa.
T5:n kanssa tuosta em. kommunikaatiosta ei vissiin ole iloa, vaan obdscope ja mokkula toimii vastaavalla tavalla? Harmillisesti sillä (obdscope) ei vaan saa kuitattua tuota vttuilevaa apukuskin airbagin herjaa poies...ei tunnista koko vikaa. Kalliilla marmoriputiikissa kun sen kun saa resetoitua, niin apparin penkin liikuttaminen saa taas mittaristoon tutun kolmion prkl...
Eli olisiko täsä pelastajaksi tuohon kuittaukseen. siksi kyselen tuota toimintaa T5:n kanssa.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Vapaastihengittävä og9-3 on NG900 tapaan Motronicilla varustettu. Ahdetut ovat Trionic 5 ohjattuja.
Ja ymmärtääkseni Motronic / Trionic suitella voi nollata vain moottorinohjauksen vikakoodit? Airbagin vikakoodit ovat kaiketi airbagin ohjauslaitteeseen tallennettuina?
Ja ymmärtääkseni Motronic / Trionic suitella voi nollata vain moottorinohjauksen vikakoodit? Airbagin vikakoodit ovat kaiketi airbagin ohjauslaitteeseen tallennettuina?
Viimeksi muokannut Frostwind, Su Helmi 03, 2013 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Totta muuten niin onkin..Frostwind kirjoitti:Vapaastihengittävä og9-3 on Motronicilla varustettu.
mutta mitenkähän tuolla softalla saa kuittailtua vikakoodeja T5:sta, vai onko parempi jättää kokeilematta ettei häviä staget kokonaan
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Motronic suitella et voi nollata T5 vikakoodeja, mutta T5Suitella kylläkin. Tosin ilmeisesti ainoastaan moottorinohjaukseen liittyvät. T5Suite ei taas toimi OBD-portin kautta, vaan kommunikaatio tapahtuu esim. SFI pistokkeesta CAN-väylän välityksellä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Ok kiitti Frostwind.. nyt alkaa mennä OT:ksi tässä topicissa, joten jatketaan toisessa ketjussa
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tulipa itsekin testattua tuota Motronic Suitea, kaapelina oli reilun kympin KKL- piuha. Vikakoodin (P1158, alipainevuoto? hiilipöntön letku?) sain luettua ja myös nollattua, mutta reaaliaikainen data ei tule näkyviin. Katkaisin yhteyden ohjelmallisesti pariinkin otteeseen ja myös fyysisesti piuha irroittamalla ja kiinnittämällä, mutta näytöllä jumii vain hetkellinen suorituskyky tjsp. tyhjäkäynnin tasolla(n.10%). Mitään muuta dataa ei tule. Olisiko vika tuossa piuhassa vai missä?
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tuo vikakoodi P1158 vaikuttaa hieman oudolta, sillä WIS ei tunne sitä. Herää kysymys, onko tuo vikakoodi virheellistä tietoa, jos kommunikaatio ei muutenkaan tunnu toimivan kunnolla. Mutta jos nollaus toimi, niin kommunikaatio jokseenkin kyllä toimii...linkkimasto kirjoitti:Tulipa itsekin testattua tuota Motronic Suitea, kaapelina oli reilun kympin KKL- piuha. Vikakoodin (P1158, alipainevuoto? hiilipöntön letku?) sain luettua ja myös nollattua, mutta reaaliaikainen data ei tule näkyviin. Katkaisin yhteyden ohjelmallisesti pariinkin otteeseen ja myös fyysisesti piuha irroittamalla ja kiinnittämällä, mutta näytöllä jumii vain hetkellinen suorituskyky tjsp. tyhjäkäynnin tasolla(n.10%). Mitään muuta dataa ei tule. Olisiko vika tuossa piuhassa vai missä?
Paha sanoa, mistä tuo nyt mahtaisi johtua, sillä itselläni ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt ja kukaan muu ei ole käyttökokemuksista kirjoittanut (onko joku muu vielä kokeillut?). Millaisen kaapelin ostit ja mistä? Millainen tietokone sinulla on ja millä käyttöjärjestelmällä?
Kokeilitko sammuttaa Motronic Suitea välillä? Jos haluat varmistaa, toimiiko vikakoodien luku oikein, voit kokeilla ottaa immun johdon irti ja laittaa auton käyntiin. Check engine -valo syttyy ja vikakoodina pitäisi tulla "P0102 Mass or Volume Air Flow circuit low input".
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
P1158 tarkoittaa kuulemma tätä: Polttoaineen määränsovellus, sylinteri1 ulkopuolella raja-arvon, vian aiheuttaja voi olla johdot/letkut, yhdistyskappale, polttoaine systeemi, suutin, lambdasondi, ilmamassa mittari, moottorin lämpöanturi, evakuointiventtiili tankin ilmastoinnissa, moottorin ohjaus.
Näin kertoo ruotsin saab sivusto.
Näin kertoo ruotsin saab sivusto.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tutkailin tuota erikoisempaa yleiskoodia itsekin netin syövereistä ja uskonpa että kyseessä on evap- systeemin vuoto hiilipöntön juuressa tai muu ilmavuoto jossain. Käynnissä ei ole mitään häiriötä eikä päästöarvoissa ollut viime kesän(!) leimalla mitään ihmeellistä, O2- arvo ylärajalla tosin. Kunhan kelit lämpenee kevään tullessa , niin pitääpä alkaa käymään noita kumiletkuja läpi. Alkavat olla melko pehmeessä kunnossa 17- vuotiaassa autossa...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Latasin linkin softan ja purin tiedostot koneelle mutta en saa ohjelmaa "käyntiin" ilmoittaa jotain että "sovelluksen alustus epäonnistui". Onko jotain vinkkiä mikä meni pieleen ?
--Toimii näköjään toisella koneella, nou hätä.
--Toimii näköjään toisella koneella, nou hätä.
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Hyvä, että sait toimimaan. Ohjelma vaatii .NET Framework 3.5:n.audisti kirjoitti:Latasin linkin softan ja purin tiedostot koneelle mutta en saa ohjelmaa "käyntiin" ilmoittaa jotain että "sovelluksen alustus epäonnistui". Onko jotain vinkkiä mikä meni pieleen ?
--Toimii näköjään toisella koneella, nou hätä.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3