käsijarru remppa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
marko.hirvonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 20:14

käsijarru remppa

Viesti Kirjoittaja marko.hirvonen »

tota noin

onko 900 vm -94 kovin hankala homma vaihtaa käsijarruvaijereita ja käsijarrukenkiä.onko mitään työtä helpottavia jippoja tiedossa mitä olisi hyvä tietää ja tarviiko mitään erikoistyökaluja. sekä tarviiko tehdä uusien osien asentamisen jälkeen mitään karkeaa säätöä vai onko automaattisäätö. ja oliko niin että pitääkö irrottaa takajarrulevyt jotta pääsee käsijarrukenkiin käsiksi.

ps. ei aikaisempaa kokemusta tälläisistä jarruista. vain vanhempien tuplaysien ja satkujen helpoista jarrurempoista.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jotain kerron kenkien vaihtoon.
Jarrusatulat irti ja laita roikkuu ne vaikka langalla ettei putket tykkää pahaa ja ovat pois tieltä.
Rummussa on sellainen reikä pyörän pultin reikää suurempi tai ainakin ilman kierteitä oleva, siitä otat säädön löysälle siellä on sellainen rulla mistä pienellä talttapää meisselillä "pyörittelet". Vinkiksi se rulla löytyy alapuolelta kenkiä.Vaijerit tulee takaa yläpuolelta sisään.
Torx ruuvi mahdollisesti irti joka kiinnittää rummun napaan.
Lekaa rumpuun/levyyn että irtoaa jos ei muuten lähe.
Kenkien levitin kappale ja rulla systeemi kandee voidella kuparitahnalla.
Säätö tehää yleensä niin että kiinni ettei rumpu käsineen pyöri, sen jälkeen rullasta meisselillä pari "napsua" takasin. Tyyli taitaa olla kirjan oppineilla toinen ,saabin kirjassa taidetaa kertoo toisel taval toi säätö.Eli systeemis ei oo automaatti säätöö.
Käytäthän jarrupalatkin irti ja putsaat paikat huolella satulasta, jumittuu muuten. Muutenkin palojen herkistelyy suositellaan vähintää kerta vuoteen.
Muut saa kertoo lisää.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: käsijarru remppa

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

marko.hirvonen kirjoitti:tota noin

onko 900 vm -94 kovin hankala homma vaihtaa käsijarruvaijereita ja käsijarrukenkiä.onko mitään työtä helpottavia jippoja tiedossa mitä olisi hyvä tietää ja tarviiko mitään erikoistyökaluja. sekä tarviiko tehdä uusien osien asentamisen jälkeen mitään karkeaa säätöä vai onko automaattisäätö. ja oliko niin että pitääkö irrottaa takajarrulevyt jotta pääsee käsijarrukenkiin käsiksi.

ps. ei aikaisempaa kokemusta tälläisistä jarruista. vain vanhempien tuplaysien ja satkujen helpoista jarrurempoista.
Pitää tosiaan irroittaa jarrulevyt. Takaisin laitto onkin sitten hieman hankalampi. Hiukan joutuu kikkailemaan käsijarrukenkien jousien kanssa että saa ne paikalleen. Käytin lopulta jotain pientä 8mm erikois pitkää hylsyä jolla työnsin jousien tappeja paikoilleen.

Vaijerin vaihto tunkin kanssa on varmaan työläs kun ei pääse kunnolla käsiksi paikkoihin. Tein sen autonosturilla jolloin homma oli aika helppo. Kannattaa katsoa kumman vaijerityypin ostaa. Toisissa on kaksi vaijeria ja toisessa versiossa vaijeri jakautuu kahtia taka-akselin kohdalla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
marko.hirvonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 20:14

Viesti Kirjoittaja marko.hirvonen »

kiitokset vastauksista. auttaa kovasti kun joku on jo saman homman tehnyt ennestään. niin tietää noita vinkkejä. täytyy tässä päivänä muutamana ruveta jarruja remppaamaan, vielä kerran KIITOS.

ps. mihinkäs sitä muuhun voi luottaa kuin toiseen saabistiin
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

900i kirjoitti:Säätö tehää yleensä niin että kiinni ettei rumpu käsineen pyöri, sen jälkeen rullasta meisselillä pari "napsua" takasin. Tyyli taitaa olla kirjan oppineilla toinen ,saabin kirjassa taidetaa kertoo toisel taval toi säätö.
Kirjanoppineet ei yleensä noita itse säätele, ne vaan lukee tai kirjottaa :wink:

Tänään just vaihdoin noi kengät ja vedin säädöt aluksi aika tiukalle. Koeajolenkin jälkeen kässäri ei ottanut enää lainkaan ja säädin uudelleen kengät tosi lähelle. Nyt pelittää hyvin :)

Eli ajolenkillä kun nykiii kässäriä muutaman kerran, kengät kuluvat hieman ja hakeutuvat kunnolla kohilleen. Vasta sitten lopullinen säätö kannattaa tehdä. Tietysti taas kesärenkaat vaihdettaessa saa tarkistaa säädöt.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse en asentanut, mutta katsoin vierestä asennusta. Käsijarrukenkien asennus ei ole ihan helpoimmasta päästä johtuen jousista! :? Vaijerin asennusta en ole nähnyt, mutta kantsii lopuksi tarkistaa käsijarrun kireys kahvasta ja jos on liian löysällä, niin auton keskikohdilta voi kiristää hylsyllä! Itselläni käsijarrusta tuli todella hyvä! :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru remppa

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Lainataampas vaikka tätä topicia. Eli tänään rupesi meidänkin kolkissa käsijarru temppuilemaan. Jarru oli jäänyt lahaamaan, joten otin pyörän irti, että näkisin mikä siellä mättää. Vaijeri oli kyllä palautunut, mutta silti jarru laahasi. Kenkien säätöä pyörittämällä sain jarrun vapaututtetua, mutta nyt käsijarru ei pidä ollenkaan ja säätomutteri ei suostu pyörimään enään kumpaankaan suuntaan. Eli jotain siellä sisällä on rikki. Onko kellään tietoa mikä siellä olisi voinut pettää?

Oma aika ei varmaan riitä jarrun korjaamiseen, joten saatan joutua viemaan auton pajalle. Jos joku tietää hämeenlinnasta saabin päälle ymmärtävän pajan saa ehdottaa. Länsi-auto on yksi vaihtoehto, mutta siellä on pitkät jonot..
Vastaa Viestiin