9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kysyn nyt täältä selventävää vastausta, haulla yritin jo hetken aikaa huonolla menestyksellä.

Autona vm. 2001 t7 kolkki. Kun nykynen gt17 hajoaa (ajettu 180tkm) niin tilalle laitetaan aeron vakio mitsu td04-15t. Mitsulla ja putkistolla (3"dp kisakatti + 2,5" catback) irtoaa etanolilla ilmeisesti vajaa 250hp ja bensalla ~260hp(?). Etanolin tehoa rajoittaa suuttimet. Mitkä suuttimet tilalle olisi järkevin laittaa jos halutaan etanolistakin hyöty irti?
Paljonko hevosia irtoaa uusilla suuttimilla + ohjelmalla? Riittääkö vakio bensapumppu tämän suutinpäivityksen + e85 ajon? Tässä vaiheessa kytkin tarvitsee päivittää viggeniin. Kuinka pitkälle t7 kolkin cooleri riittää? Eli alle 300hp on kuitenki tarkotus pysyä!
Kysymyksiä tuli reilusti mutta kiitos sille asiasta oikeasti tietävälle joka viitsii vastata, niin ei tarvitse tietämättömänä päätä vaivata! :)
T7 vm. 2001 9-3
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Suuttimet 630 decat, voi laittaa isommatkin, ite ostin 875. 630 saa käytettynä ~150€
Pumppu on syytä vaihtaa, vaihtoehtoja on, walbro 255, bosch 044, henko 275, dw 200 & 300 ja monia muita, noi on ne yleisimmät. Henko halvin ja ns walbro kopio, itellä toistaiseksi toiminu kesästä lähtien, halvin!
Kytkin on vaihdettava, vähintään viggen pakettiin.
Välijäähdytin on vaihdettava.
300hp on se raja missä t7 männän rupeaa olemaan kovilla, näistä en niin tiedä kun itsellä t5 kone, mutta noita t5 mäntiä ne on vaihtanu noihin t7 koneisiin, tai sit takorojua...
Mielestäni toi 2,5" catback on turha, laita 3".

Oma mielipiteeni on, että rahaa menee aivan liikaa siihen nähden että saa pienen ahtimen käyttöön, maksimiteho jää alle 300, tuolla vaihdettavalla osamäärällä voisi samantien hyödyntää isommankin turbon, jolloin siinä olisi jotain järkeä.
Tosin hyvä keskialueen vedon tuolla ahtimella ja e85 varmasti saa, ajo-ominaisuudet käyttikseen kohillaan.
Ng900
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Joo, kyse on nimenomaan käyttiksestä mihin en älyttömästi meinaa rahaa laittaa kiinni. Ahdin tulee pienellä lisähinnalla vakion tilalle kun sen joutuu jokatapauksessa uusimaan, catback oli autossa jo ostohetkellä, dp tulee siksi kun nyt on tuo erinomainen kimppatilaus meneillään ja saa edullisesti olemassaolevan catbackin jatkoksi. Kytkin on alkanut ääntämään siihen malliin että kohta on vaihto edessä, niin laitetaan sitten kerralla viggen. Suuttimiin voisin panostaa, jos niistä olisi hyötyä vakio coolerilla ja bensapumpulla. Eli jos ottais maltillisesti sillä etanolillakin tehoa niin riittäskö pumppu ja cooleri jonnekin 265hp tienoille?
T7 vm. 2001 9-3
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Koskimaa kirjoitti:Joo, kyse on nimenomaan käyttiksestä mihin en älyttömästi meinaa rahaa laittaa kiinni. Ahdin tulee pienellä lisähinnalla vakion tilalle kun sen joutuu jokatapauksessa uusimaan, catback oli autossa jo ostohetkellä, dp tulee siksi kun nyt on tuo erinomainen kimppatilaus meneillään ja saa edullisesti olemassaolevan catbackin jatkoksi. Kytkin on alkanut ääntämään siihen malliin että kohta on vaihto edessä, niin laitetaan sitten kerralla viggen. Suuttimiin voisin panostaa, jos niistä olisi hyötyä vakio coolerilla ja bensapumpulla. Eli jos ottais maltillisesti sillä etanolillakin tehoa niin riittäskö pumppu ja cooleri jonnekin 265hp tienoille?
No lämpimillä keleille se cooleri olisi kyllä oltava.
Pumppu olisi myös suotavaa vaihtaa.
Ng900
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

No onko mitään suuntaa antavaa tietoa mille tehoille se vakio ic ja bensapumppu riittää normaaliin ajoon? Kuitenkaan mitään minuutin vetoja kaasu pohjassa en harrasta. Ja t7 coolerihan on parempi kuin t5 koneen.
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakio pumppu riittää ~300hv asti. Vakio cooleri "riittää" oikeasti 200hv, mutta voi ottaa bensalla ~250hv tai etanolilla ~280hv jonka jälkeen pitäisin sitä jo vakavasti alamittaisena. Etanolilla ajaessa tehoton cooleri ei tunnu yhtä pahasti vedoissa kuin bensalla.

T7 autoon käy vaikka 875cc dekat (myös 630 jos ei ole niin tarkka nätistä käynnistä bensalla), multa löytyy softat kyllä kaikkiin kombinaatioihin.

Coolerin voi jättää vakioksi jos ajelee lähinnä etanolilla. 2.0 T7 15T, putkisto, 875cc dekat ja kunnossa oleva pa-pumppu antanee viinalla 280-290 lukemia, bensalla ehkä 10-15 heppaa vähemmän.. Vakiocooleri lähinnä leikkaa tehoja pidemmissä vedoissa, jäähtyneenä maantievauhdista yhden kiskaisun jaksaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti:Vakio pumppu riittää ~300hv asti. Vakio cooleri "riittää" oikeasti 200hv, mutta voi ottaa bensalla ~250hv tai etanolilla ~280hv jonka jälkeen pitäisin sitä jo vakavasti alamittaisena. Etanolilla ajaessa tehoton cooleri ei tunnu yhtä pahasti vedoissa kuin bensalla.

T7 autoon käy vaikka 875cc dekat (myös 630 jos ei ole niin tarkka nätistä käynnistä bensalla), multa löytyy softat kyllä kaikkiin kombinaatioihin.
Eli Jos sen 260-270hp etanolilla irrottelee niin noilla vielä käyttöajossa pärjää. +30 asteen helteet on sitten asia erikseen, mutta niitä on suomessa sen verran harvoin. Palaan asiaan myöhemmin, kiitos hyvistä neuvoista :!:
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kustannustehokkaat 260-270hv molemmilla polttoaineilla irtoaa tuolla kombolla (15T, putkisto, vakiocooleri) kun nostat pa-paineen 4 bar. Joko rutistamalla orkkissäädintä ja mittaamalla tämän jälkeen paineen, tai ostamalla valmiiksi 4 bar säätimen jostain. Tai AMW säätökannen. Vaihtoehtoja on. Halvempaa kuin suutinten vaihto ja tyhjäkäynti 2-litraisessa nätimpi kuin noilla isoilla dekoilla. Vakio pumppu jaksaa kyllä jos on kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti:Coolerin voi jättää vakioksi jos ajelee lähinnä etanolilla. 2.0 T7 15T, putkisto, 875cc dekat ja kunnossa oleva pa-pumppu antanee viinalla 280-290 lukemia, bensalla ehkä 10-15 heppaa vähemmän.. Vakiocooleri lähinnä leikkaa tehoja pidemmissä vedoissa, jäähtyneenä maantievauhdista yhden kiskaisun jaksaa.
Joo eli tätä juuri hain. Tehoja en tarvitse muuhun vedättelyyn kuin hetkellisiin kiihdytyksiin + ohittamiseen.
T7 vm. 2001 9-3
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti:Kustannustehokkaat 260-270hv molemmilla polttoaineilla irtoaa tuolla kombolla (15T, putkisto, vakiocooleri) kun nostat pa-paineen 4 bar. Joko rutistamalla orkkissäädintä ja mittaamalla tämän jälkeen paineen, tai ostamalla valmiiksi 4 bar säätimen jostain. Tai AMW säätökannen. Vaihtoehtoja on. Halvempaa kuin suutinten vaihto ja tyhjäkäynti 2-litraisessa nätimpi kuin noilla isoilla dekoilla. Vakio pumppu jaksaa kyllä jos on kunnossa.
Onko tuossa paineen nostamisessa huonoja puolia verrattuna isompiin suuttimiin jos vaan teholukemat riittää omaan makuun pelkällä paineen nostolla?
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole, paineen nosto on ihan hyvä jos mainitsemani tehot riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kiitos loistavasta informaatiosta. Voikin olla että saa garretti vaihtua pois ihan toimintakuntosenakin jos kevääseen asti pelittää :lol: Minkälaisia vääntölukemia em. setupilla (15t + putkisto + pa-painesäädin) etanolilla saisi jos hevoset pyörii siinä 260-270 pintaan?

Itellä tärkeänä pysyy virityksessä auton luotettavuus kun kilometrejä tulee vuosittain reilu 40tkm ja :saab: illa ajan kaikki päivittäiset ajot.
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vääntöä saa irti halutessaan vaikka 450Nm, mutta kytkin ei sitä kestä. Vakiokytkimen kanssa max. 400Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Minkä takia tämä neobrosin tarjooma ahdin tarvitsee tuon kobran asennettaessa tavalliseen 2.0t vehkeeseen?
http://viewitem.eim.ebay.fi/SAAB-93-95- ... 80753/item

edit: Jaa on olemassa uutta ja vanhaa mitsua ja uuteen ei käy vanha imukobra. Eli ilmeisesti toi kyseinen setti on käypä sellaisenaan myös kolkkiin gt17 tilalle.
T7 vm. 2001 9-3
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-3 & 900 tekniikka erot? +viritys?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kun on kerta näistä eroista topic niin kysytään että onkos noissa SID:ssä kuinka paljon eroa kun vertaa T5 NG900 ja T5 OG9-3? Kun eihän noissa taida toiminnoissa olla kamalasti ainakaan eroja, mahtaako liitin sitten olla erilainen.
Mieli tekisi vaan laittaa tuohon mankan ja SIDin väliin pari-kolme mittaria kertomaan moottorin sielunelämästä, eikös tuo kolkin SID:n ja mankan väliin jää about 1DIN-verran tilaa? 52mm-mittarit menis tuohon rakoseen varmaan suhteellisen kivuttomasti... :P
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin