Öljyvalumia ja katkennut pultti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Affliction
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 09:28
Paikkakunta: Espoo

Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja Affliction »

Tarkoituksena oli tutkia perushuollon yhteydessä, miksi ajoittain paikallaan seistessä auto käynnissä tulee pieni öljynkatku autoon sisälle. Myös moottorin kylki oli öljyinen, joten tätä oli myös tarkoituksena ihmetellä.

Elikä tuli tehtyä 9-3 vm.2000 (stg.3) perushuoltoa elikä tulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja öljyt+suodatin tuli vaihdettua. Muuten kaikki meni oikeinkin hienosti, mutta tulppia vaihtaessa 1 ja 4 pytyn tulpat aivan märkänä öljystä.

Kuva

Muutenkin sytytyskasetin syvennys oli hieman öljyisen näköinen

Kuva

Tulpanreiästä kun katselin, niin männänpäällä oli vain hieman öljyä, jonka täytynyt siis valua tulppaa irrotettaessa.

Kuva

Selviääkö tuosta pelkällä venttiilikopan tiivisteen vaihdolla, ja kannattaako hakea SAABIlta vaiko onko motonetin tiivisteestä (27-5179?) mihinkään?

Toisena ihmetyksen aiheena siis öljyinen moottorin kylki

Kuva

Tuota hetken aikaa ihmeteltyäni tajusin että oikeasta alanurkasta pakosarjan pultti oli katkennut. Pultissa kierrettä vajaa kierros jäljellä, joten melkolailla lohkon pinnasta katkennut. Olisiko ajatuksia, millä lähteä reikään katkennutta pultinpätkää irrottamaan?

Kuva

Kuva

Osittain öljyinen moottorin kylki varmaan selittyy tuolla, koska pakosarja ei täysin tiivisti kiinni, mutta voisiko myös kannen välistä tihkua öljyä? Foorumilta on tullut lueskeltua, että näissä joskus on ollut kannen jälkikiristyksestä hyötyä. Öljyä olen lisännyt muutaman desin vaihtovälillä (10tkm) ja jäähdytinnestettä olen pari kertaa lisännyt reilun vuoden aikana. Auto savuttaa mielestäni hieman, mutta sekin näyttää enemmän vesihöyryltä tms, eikä selkeästi öljyltä haise.
OG 9-3 2,0T stage 3
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja assa »

"Osittain öljyinen moottorin kylki varmaan selittyy tuolla, koska pakosarja ei täysin tiivisti kiinni,"

Ei pakosarjasta tule öljyä, ylempää/ventiilikopasta vuotaa, sen vaihdat ensin ja peset koneen niin varmistuu paikka ;)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tuo on perinteinen vuotopaikka tuo kuskin etunurkka, kannen jälkikiristys voi auttaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Jos vuoto on pakosarjalla tai venttiilikopalla, niin kannen kiristyksellä ei ole mitään merkitystä. Pakosarjaa tai venttiilikoppaa taas ei kannata ylimomenttiin edes ruveta kiristämään, sillä pultit menevät yllättävänkin helposti poikki.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Affliction
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja Affliction »

Selvä homma, eli ensimmäisenä menee vaihtoon tuo venttiilikopan tiiiviste. Edelliseltä omistajalta sainkin jo tietää, että kansi on kertaalleen jo kiristetty jälkeenpäin, joten kannen kiristyksellä ei tässä tapauksessa varmaankaan hyötyä.

Tosiaan ongelmana enää pakosarjan katkennut pultti. Onko tuosta ajatuksia, millä kannattaisi lähteä yrittämään katkenneen pään irrotusta? Voisi yrittää hitsata ensin mutteria pultin päähän. Poraamiselle tilat on melko ahtaat, joten vastakierretapit tms. voivat olla hieman hankalampia käyttää..

Käytin Bypassin letkua myös irti ja letku oli sisältä myös hieman öljystä kostea. Mistähän tuo mahtaa johtua? Onko turbo tulossa tiensä päähän? Kyseessä siis T5 kone, jolla kilometrejä 250tkm.
OG 9-3 2,0T stage 3
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja assa »

" Onko tuosta ajatuksia, millä kannattaisi lähteä yrittämään katkenneen pään irrotusta?"

Vasenkätisellä terällä ensin, jos olisi löysällä niin uusi tilalle, tuo mutterin hitsaaminen ei ehkä tuohon monttuun sopivin ?
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja UC »

Jos hitsausta ei voi käyttää, niin olen yleensä porannut pienet & terävät kolot/kuopat 2 kpl katkenneen pultin pään vastapuolille ulkoreunaan, jonka jälkeen määrätietoisesti naputtanut vasaralla katkennutta pulttia kierteissä kestävällä ja terävällä välikappaleella (mm. kärkiteroitettu vanha morapuukko). Vaihtoehtoina on ollut hankalissa paikoissa kulmaporaistukka ja laadukkaat porat & vastakierretapit. Lämmitystä/jäähdytystä/irroitusöljyn käyttöä ei kannata unohtaa. Kiirellä syntyy vain lisää ähellystä ja ongelmia.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Olen useammasta femmasta irroitellut katkenneita pakosarjan pultteja poraamalla pultin keskelle reiän ja lyömällä reikään Würthin torxin joka on kartiomainen. Taitaa olla vasitulta nimeltään AW-kärki. Pikku räikällä sitten pyöritellyt irti. Hitsaamistakin kokeillut mutta huonolla menestyksellä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marmoritiskiltä ne venakopan tiivisteet, niin tulee kerralla hyvä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin