OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Millanen homma tuo on? Onnistuuko tehdä selällään auton alla eli ilman nosturia?
Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida?
Keskikonsoli pitää varmaan purkaa että saa vaijerit irti kahvasta?
Kiitos etukäteen!
Onko jotain erityistä mitä pitää huomioida?
Keskikonsoli pitää varmaan purkaa että saa vaijerit irti kahvasta?
Kiitos etukäteen!
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Vaijereiden kiinnitys kahvaan näkyy auton alta, sisältä ei tartte purkaa mitään. Hankalinta voi olla pujottaa oikeanpuoleinen vaijeri sinne tankin päälle, vanhaa vaijeria voi käyttää apuna. Aika hankalaa voi olla ilman nosturia tai monttua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Mulla meni nosturilla noin tunti mukaanlukien työkalujen levittely ja jälkien siistiminen. Tee itse hallit voi tuntua joskus kalliilta 15eur tuntitaksalla, mutta mulla olis ainakin menny yksi kokonainen kesälomapäivä tuota autokatoksessa tuusatessa. Toisaalta jos ei ole kiire ja kaljaa ja tupakkaa riittää niin kyllähän se onnistuu...
Kannattaa säätää käsijarrukengät ennenkuin säätää vaijerin turhan kireälle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913
Kannattaa säätää käsijarrukengät ennenkuin säätää vaijerin turhan kireälle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Molemmissa joihin on nuo vaijerit vaihdettu (NG900 -93 ja OG9-3 03) tuli hieman laskettua polttoainetankkia, mikä helpottaa hieman tankin yli kiertävän vaijerin pujottamista.
Tosiaan säätäminen menee niin että ensin rummun sisältä kengät lähelle ja sitten vaijerin säätö.
Tosiaan säätäminen menee niin että ensin rummun sisältä kengät lähelle ja sitten vaijerin säätö.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
"Millanen homma tuo on? Onnistuuko tehdä selällään auton alla eli ilman nosturia?"
Hallitunkilla nostat vetokoukusta perän ylös ja vahvat lisätuet alle, n.2h meni aikaa, nopeampi/turvallisempi jos pääset montulle vaihtamaan
Hallitunkilla nostat vetokoukusta perän ylös ja vahvat lisätuet alle, n.2h meni aikaa, nopeampi/turvallisempi jos pääset montulle vaihtamaan
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Kiitoksia hyvistä vinkeistä!
Huomenna lähden tuota yrittämään (kaverilla pienet rampit). Palailen kertomaan sitten miten tuo sujui tai ei sujunut.
Huomenna lähden tuota yrittämään (kaverilla pienet rampit). Palailen kertomaan sitten miten tuo sujui tai ei sujunut.
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
No niin, auton alla on käyty.
Lopputulos että vaijerit on paikallaan mutta se "säätöpultti" katkesi. Olisi pitänyt lämpöä antaa sille. Rostoffia laitoin ja nitkuttelin ees taas, mutta väsyi vanha mokoma ruosteinen tappi.
Sattuisiko kenelläkään olemaan tuollaista, mielellään mahdollisimman vähän ruosteista? Mitähän tuo maksaa Saabilla, pitää maanantaina kysyä.
Vaijereitten pujotus oli helpohkoa. Se bensatankin kohta onnistui helposti. En vetänyt vanhalla vaijerilla, enkä pudottanut tankkia.
Lopputulos että vaijerit on paikallaan mutta se "säätöpultti" katkesi. Olisi pitänyt lämpöä antaa sille. Rostoffia laitoin ja nitkuttelin ees taas, mutta väsyi vanha mokoma ruosteinen tappi.
Sattuisiko kenelläkään olemaan tuollaista, mielellään mahdollisimman vähän ruosteista? Mitähän tuo maksaa Saabilla, pitää maanantaina kysyä.
Vaijereitten pujotus oli helpohkoa. Se bensatankin kohta onnistui helposti. En vetänyt vanhalla vaijerilla, enkä pudottanut tankkia.
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Osaakos kukaan sanoa, mihin vuosimalleihin tuo Motonetin myymä vaijeri on tarkoitettu? On vähän ristiriitaa tiedoissa
Edit: Sama vaijeri käy kuulemma molempiin.
Olisi itsellä myös sama operaatio edessä, vasen puoli jää hieman laahaamaan.Käsij vaijeri SaabGM900 95-98 24-7528 9-3 98->02 ("kaksihaarainen" 218/161cm+144/86cm) [1998 - 2002] 27.50 €
Edit: Sama vaijeri käy kuulemma molempiin.
Viimeksi muokannut SS, To Helmi 14, 2013 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Kun vanhat vaijerit oli maassa niin tuli todettua että oikean puolen vaijeri oli 100% jumissa. Vasen liikkui enää nihkeästi.
Yritin äsken ottaa keskikonsolin irti mutten onnistunut:-( Miten se mahtaa olla siitä edestä kiinni? Takaa oli tuhkakuppi irti, yksi torx ja sen myötä sen säilytyslokeron kansihässäkkä, 10mm mutterit auki ja myös sähkölasien ohjauspaneeli irti.
En millään keksinyt miten se irroitetaan ja nyt kun se säätötanko on pakko vaihtaa niin konsoli on pakko saada irti.
Neuvokaa vähän epätietoista...
Yritin äsken ottaa keskikonsolin irti mutten onnistunut:-( Miten se mahtaa olla siitä edestä kiinni? Takaa oli tuhkakuppi irti, yksi torx ja sen myötä sen säilytyslokeron kansihässäkkä, 10mm mutterit auki ja myös sähkölasien ohjauspaneeli irti.
En millään keksinyt miten se irroitetaan ja nyt kun se säätötanko on pakko vaihtaa niin konsoli on pakko saada irti.
Neuvokaa vähän epätietoista...
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Virtalukon ympärilä oleva muovipaneli pitää plopsauttaa ylös ja sieltä paljastuu ruuvi(t) vielä jotka pitää kässärin ympärillä olevaa muovikonsolia kiinni.
Ja jotta virtalukon panelin saa pois niin varmaan se virtalukon ympärillä oleva kaulu pitää ottaa ensin, sitä piti pyöräyttää jompaan kumpaan suuntaan vähän ja sitten sen saa nostettua ylös.
Ja jotta virtalukon panelin saa pois niin varmaan se virtalukon ympärillä oleva kaulu pitää ottaa ensin, sitä piti pyöräyttää jompaan kumpaan suuntaan vähän ja sitten sen saa nostettua ylös.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Tuosta linkistä muutama hyvä kuva (nr. 5-10), jossa kiinnitys selkiää:
http://photo.platonoff.com/Auto/2007061 ... h_tray.jpg
http://photo.platonoff.com/Auto/2007061 ... h_tray.jpg
Re: OG 9-3 käsijarruvaijereiden vaihto
Kiitos tuosta keskikonsolin purkuvinkistä.
Homma on vihdoin paketissa, eli vaijerit vaihdettu. Tänään korjasin tuon katkenneen säätötangon. Ohessa siitä kuva http://kuvaton.com/k/YPcu.jpg
Ei saakaan tuota tankoa erikseen tilattua, vaan se olisi ollut koko kahva ja kuulemma sen olisi saattanut Ruotsista tilaamalla saada, 98 euroa.
Homma on vihdoin paketissa, eli vaijerit vaihdettu. Tänään korjasin tuon katkenneen säätötangon. Ohessa siitä kuva http://kuvaton.com/k/YPcu.jpg
Ei saakaan tuota tankoa erikseen tilattua, vaan se olisi ollut koko kahva ja kuulemma sen olisi saattanut Ruotsista tilaamalla saada, 98 euroa.