Eber ja releen ohitus
Eber ja releen ohitus
No niin eli omani -98 2.2TiD ja ongelmana ollut, ettei Eberi toimi. Tämä on sellainen malli missä ei ole vesipumppua ollenkaan vaan pitäisi toimia vaan lisälämppärinä ajaessa ja onkin tarpeen pakkasilla kaupunkiajossa ja tietty liikkeelle lähdössä pakkasaamuna toisi nopeammin lämmintä.
Mutta siitä tämä ei ole toiminut koko aikana minulla ollessa. Nyt tein pienen kokeen ja otin Saabin releen irti mikä on siis ohjeen mukaan lisälämmittimen rele. Laitoin sieltä johdon suoraan kahden navan välille ja Eber lähti käyntiin. Sen oma ohjainyksikkö ohjaa sitä ja sen toimintaa näköjään täysin. Tein siis tuohon releiltä lähteviin lähtöihin katkaisijan väliin ja näin tämä toimii manuaalisti nyt.
Mutta vähän heräsi pelko, että mitäs se auton oma rele siinä sitten ohjaa muuta kuin käynnistystä? Eberissä itsessäänhän on ylikuumenemissuojat yms. Tech2 ei löydä koko lämppäriä eli väylään laite ei mene tai sitten väyläyhteys on rikki. Joku kertoi, että nämä vanhat ovat releohjattuja eivätkä menekään väylään ja SID:lle mutta kuka osaisi kertoa faktaa? Olisin todella tyytyväinen näistä tiedoista.
Mallihan tuossa on D3Wz vai oliko se Zw mutta kuitenkin..
Mutta siitä tämä ei ole toiminut koko aikana minulla ollessa. Nyt tein pienen kokeen ja otin Saabin releen irti mikä on siis ohjeen mukaan lisälämmittimen rele. Laitoin sieltä johdon suoraan kahden navan välille ja Eber lähti käyntiin. Sen oma ohjainyksikkö ohjaa sitä ja sen toimintaa näköjään täysin. Tein siis tuohon releiltä lähteviin lähtöihin katkaisijan väliin ja näin tämä toimii manuaalisti nyt.
Mutta vähän heräsi pelko, että mitäs se auton oma rele siinä sitten ohjaa muuta kuin käynnistystä? Eberissä itsessäänhän on ylikuumenemissuojat yms. Tech2 ei löydä koko lämppäriä eli väylään laite ei mene tai sitten väyläyhteys on rikki. Joku kertoi, että nämä vanhat ovat releohjattuja eivätkä menekään väylään ja SID:lle mutta kuka osaisi kertoa faktaa? Olisin todella tyytyväinen näistä tiedoista.
Mallihan tuossa on D3Wz vai oliko se Zw mutta kuitenkin..
Re: Eber ja releen ohitus
Hmm. Jos ei techillä löydy niin sit varmaan saattais saada eberin omalla yhteyden eberhuollossa.
Originaalisti tommoinen juttelee vain Techin kanssa (eeberissä saabin oma ohjainyksikkö). Ainakin oman tidin eberistä eivät saaneet vikoja eberhuollossa ulos eberin vikalukijalla.
Niin, nuohan eivät tosiaan ole väyläohjattuja vaan releohjattuja. Ja Saabin oma ohjainyksikköhän menee "lukkoon" jos eber ei käynnisty onnistuneesti olisko ollut 5 yrityskerran jälkeen, eli ei yritä sen jälkeen käynnistyä ennenkuin techillä on vian nollattu ja lukitus avattu.
Sidin kautta sitä eberiä saabin ohjain kortilla ohjataan, ainakin jos siinä on kiertovesipumppu, ajastukset ja muut laitetaan SIDistä. Onko SID vaihdettu autoon? Jos sidiä on vaihdettu pitää sidille kertoa että autossa on Eberi.
Omaan autoon vaihdettiin 5kW:n VW transportterissa käytetty malli kun alkuperäisestä laitteesta leipoi kiinni tuo ohjainkortti. Sitäkin pystyy ajastamaan ja pakottamaan päälle pois sidin kautta, mutta vikakoodien luku tuskin enää onnistuu Techillä. Joka tapauksessa Techillä piti kertoa SIDille että autossa on Eber kun vaihdoin SIDin autoon.
Originaalisti tommoinen juttelee vain Techin kanssa (eeberissä saabin oma ohjainyksikkö). Ainakin oman tidin eberistä eivät saaneet vikoja eberhuollossa ulos eberin vikalukijalla.
Niin, nuohan eivät tosiaan ole väyläohjattuja vaan releohjattuja. Ja Saabin oma ohjainyksikköhän menee "lukkoon" jos eber ei käynnisty onnistuneesti olisko ollut 5 yrityskerran jälkeen, eli ei yritä sen jälkeen käynnistyä ennenkuin techillä on vian nollattu ja lukitus avattu.
Sidin kautta sitä eberiä saabin ohjain kortilla ohjataan, ainakin jos siinä on kiertovesipumppu, ajastukset ja muut laitetaan SIDistä. Onko SID vaihdettu autoon? Jos sidiä on vaihdettu pitää sidille kertoa että autossa on Eberi.
Omaan autoon vaihdettiin 5kW:n VW transportterissa käytetty malli kun alkuperäisestä laitteesta leipoi kiinni tuo ohjainkortti. Sitäkin pystyy ajastamaan ja pakottamaan päälle pois sidin kautta, mutta vikakoodien luku tuskin enää onnistuu Techillä. Joka tapauksessa Techillä piti kertoa SIDille että autossa on Eber kun vaihdoin SIDin autoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eber ja releen ohitus
Kiitos vastauksesta. Ja juu, tähän on käsittääkseni vaihdettu joskus SID. Mutta tämä on euroopan vientimallia eli tässä ei ole ollut sitä vesipumppua eikä SID:n kautta ajastus-/ohjausmahdollisuutta vaan on toiminut vain auton käydessä.
Täytyypi kysyä siis Saabilta, että jos yrittäisivät vielä ohjelmoida sen sitten SID:iin niin saisi toimimaan niin kuin sen kuuluu toimia.
Täytyypi kysyä siis Saabilta, että jos yrittäisivät vielä ohjelmoida sen sitten SID:iin niin saisi toimimaan niin kuin sen kuuluu toimia.
Re: Eber ja releen ohitus
Niin en osaa oikein sanoa että miten tuo kiertovesipumputon malli toimii. Olisko ollut niin että park heater toiminto pitää ainakin kytkeä sidistä päälle, jotta saa ajastimen toimintaan. Se että se ei lähde käyntiin ollenkaan vaikuttaa juuri siltä että olisi juuri "lukossa".
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eber ja releen ohitus
Eikö sihen kannata laittaa myös se pumppu, niin saa toimimaan niin kuin kuuluu. Bosch pumppu maksaa 30-50€. Ettei joku olisi ottanut pumppua pois?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eber ja releen ohitus
Juu, tosiaan sitä kv-pumppua ei tässä ole koskaan ollut koska näihin vientimalleihin sitä ei ole asennettu mutta muuten sama vehje ja pumpun johdot on valmiina. Boschin pumppu on tilattu nyt ja laitan sen sillälailla toimimaan kuin näissä pohjoisen autoissa kuuluukin olla. Mitä tuohon lukossa oloon tulee niin tosiaan se Tech2 ei löytänyt koko vehjettä autosta joten sen vikakoodeja ei pystynyt myöskään nollaamaan ja suoraan virta vedettynä toimii kuin kello. Eberi itsessään ohjaa kaikkia toimintaan liittyviä toimintoja eli siihen ei Saabin ohjausta tarvitse. Jostain se ne tiedot hakee itsenäisesti.
Mutta pumppu tilattu ja tällä viikolla pääsen sitten käymään Saabilla kokeileen josko se löytyis jos sen ensin ohjelmois sinne Sidiin. Mutta toisaalta eihän tuo OBD pistokkeelle tuleva johto edes kulje Sidin kautta, joten käsittääkseni jos Tech ei löydä laitetta on vika jossain muualla, liekö diagnoosijohto yhteys jostain kohtaa hapertunut..
Positiivista tässä koko systeemissä on ollut ja on, että nyt on oppinut ja oppii todella paljon tästä vanhan Saabin eber systeemistä ja johdotuksista mikä mihinkin menee
Osaisko joku neuvoa miten päin ne Eberiltä tulevat johdot menee siihen kv-pumpun liittimeen? Tässä kun on vain johdon päät ilman sitä liitintä eli tilauksessa tulee myös se Eberin pään Bosch liitin pumpun mukana. Jos oikein aavistan sen voi kytkeä kummati päin vaan mutta pumppu pyörii silloin joko väärin tai oikein päin?
Mutta pumppu tilattu ja tällä viikolla pääsen sitten käymään Saabilla kokeileen josko se löytyis jos sen ensin ohjelmois sinne Sidiin. Mutta toisaalta eihän tuo OBD pistokkeelle tuleva johto edes kulje Sidin kautta, joten käsittääkseni jos Tech ei löydä laitetta on vika jossain muualla, liekö diagnoosijohto yhteys jostain kohtaa hapertunut..
Positiivista tässä koko systeemissä on ollut ja on, että nyt on oppinut ja oppii todella paljon tästä vanhan Saabin eber systeemistä ja johdotuksista mikä mihinkin menee

Osaisko joku neuvoa miten päin ne Eberiltä tulevat johdot menee siihen kv-pumpun liittimeen? Tässä kun on vain johdon päät ilman sitä liitintä eli tilauksessa tulee myös se Eberin pään Bosch liitin pumpun mukana. Jos oikein aavistan sen voi kytkeä kummati päin vaan mutta pumppu pyörii silloin joko väärin tai oikein päin?
Re: Eber ja releen ohitus
Sellainen kysymys vielä, että onko jossain Rauma, Laitila, Pyhäranta suunnalla kenelläkään Tech2:sta millä voisi tuon SID:n ohjelmoida eli Eberin siihen liittää? 45e maksaa Saabilla pelkkä vikakoodien luku, että jos jollakin olisi mahdollisuus auttaa tässä vielä?
Yst terv
Timo T.
Pyhäranta-Ihode
Yst terv
Timo T.
Pyhäranta-Ihode
Re: Eber ja releen ohitus
Vielä tähän vanhaan juttuuni lisään sen verran, että konehuoneessa kun on siellä sulakerasian takana se eberin liitin, se on tyhjä eli siihen ei tule tästä eberiltä mitään johtoja, että todellakin taitaa sitten olla sellainen malli mikä ei sidille eikä obd lukupäähän ole koskaan mennytkään.. Se on myös tulpattu sellaisella tehdasasennuksen näköisellä irroitettavalla tulpalla eli ollut uudesta asti..
Re: Eber ja releen ohitus
Niissä on muistaakseni 2 liitintä, joista toiseen ei tule mitään. Ainakin tämmöinen hämärä mielikuva on omasta. (tähän hätään en pääse tarkastamaan kun auto on huollossa). Kyllä siellä jotkut johdot on pakko olla tehtaalta kiinni ollut jotta se tietää lähteä käyntiin kylmällä autolla startattaessa, vaikkei kellotoimintoa olisi ollutkaan ikinä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eber ja releen ohitus
Juu kyllä siellä joku jossain on kiinni kun releen navoista saan senn käymään..
Re: Eber ja releen ohitus
Yksi liitin on irti tehtaalta lähtien, ja toinen liitin menee eberiin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eber ja releen ohitus
Nyt tein pienen kokeen ja otin Saabin releen irti mikä on siis ohjeen mukaan lisälämmittimen rele. Laitoin sieltä johdon suoraan kahden navan välille ja Eber lähti käyntiin. Sen oma ohjainyksikkö ohjaa sitä ja sen toimintaa näköjään täysin. Tein siis tuohon releiltä lähteviin lähtöihin katkaisijan väliin ja näin tämä toimii manuaalisti nyt.
Kysymys ketjun aloittajalle
Missä tuo mainitsemasi rele on. Kokeilisin samaa. Itsellä 93OG diesel. Siinä tosin on myös se vesipumppu. Sen rele ilmeisesti on konehuoneessa keslellä rintapellissä. Olen itse ja Saab huollon kanssa taistellut pari vuotta eberin kanssa. Nyt melkein kaikki komponentit vaihdettu. Ei vaan toimi.
Kysymys ketjun aloittajalle
Missä tuo mainitsemasi rele on. Kokeilisin samaa. Itsellä 93OG diesel. Siinä tosin on myös se vesipumppu. Sen rele ilmeisesti on konehuoneessa keslellä rintapellissä. Olen itse ja Saab huollon kanssa taistellut pari vuotta eberin kanssa. Nyt melkein kaikki komponentit vaihdettu. Ei vaan toimi.
Saabisti vuodesta-76
Re: Eber ja releen ohitus
onko eberi ohjelmoitu taatusti oikein tech2 laitteella
samalla laitteella saadaan myös vikakoodit luettua.
(jos sitä osaa käyttää)
suosittelisin viemään auton esim. bosh car serviceen mikäli paikkakunnaltasi sellainen löytyy
mulle osasivat sen korjata kerralla kuntoon vaikka ei techiä mukana ollut.
tosin sanoivat että seuraavalla kerralla tule hommaan mukaan ja ota tech2 matkaan
samalla laitteella saadaan myös vikakoodit luettua.
(jos sitä osaa käyttää)
suosittelisin viemään auton esim. bosh car serviceen mikäli paikkakunnaltasi sellainen löytyy
mulle osasivat sen korjata kerralla kuntoon vaikka ei techiä mukana ollut.
tosin sanoivat että seuraavalla kerralla tule hommaan mukaan ja ota tech2 matkaan

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Eber ja releen ohitus
Niin, kyllä se varmasti helpointa noin olisi mutta kun tech2 ei edelleenkään löydä koko eberiä koko autosta 

Re: Eber ja releen ohitus
käyppä tekemässä aiheesta topikki tonne ug puolelle
linkki löytyy tosta mun allekirjoituksesta.
linkki löytyy tosta mun allekirjoituksesta.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131