Öljyvalumia ja katkennut pultti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 09:28
- Paikkakunta: Espoo
Öljyvalumia ja katkennut pultti
Tarkoituksena oli tutkia perushuollon yhteydessä, miksi ajoittain paikallaan seistessä auto käynnissä tulee pieni öljynkatku autoon sisälle. Myös moottorin kylki oli öljyinen, joten tätä oli myös tarkoituksena ihmetellä.
Elikä tuli tehtyä 9-3 vm.2000 (stg.3) perushuoltoa elikä tulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja öljyt+suodatin tuli vaihdettua. Muuten kaikki meni oikeinkin hienosti, mutta tulppia vaihtaessa 1 ja 4 pytyn tulpat aivan märkänä öljystä.
Muutenkin sytytyskasetin syvennys oli hieman öljyisen näköinen
Tulpanreiästä kun katselin, niin männänpäällä oli vain hieman öljyä, jonka täytynyt siis valua tulppaa irrotettaessa.
Selviääkö tuosta pelkällä venttiilikopan tiivisteen vaihdolla, ja kannattaako hakea SAABIlta vaiko onko motonetin tiivisteestä (27-5179?) mihinkään?
Toisena ihmetyksen aiheena siis öljyinen moottorin kylki
Tuota hetken aikaa ihmeteltyäni tajusin että oikeasta alanurkasta pakosarjan pultti oli katkennut. Pultissa kierrettä vajaa kierros jäljellä, joten melkolailla lohkon pinnasta katkennut. Olisiko ajatuksia, millä lähteä reikään katkennutta pultinpätkää irrottamaan?
Osittain öljyinen moottorin kylki varmaan selittyy tuolla, koska pakosarja ei täysin tiivisti kiinni, mutta voisiko myös kannen välistä tihkua öljyä? Foorumilta on tullut lueskeltua, että näissä joskus on ollut kannen jälkikiristyksestä hyötyä. Öljyä olen lisännyt muutaman desin vaihtovälillä (10tkm) ja jäähdytinnestettä olen pari kertaa lisännyt reilun vuoden aikana. Auto savuttaa mielestäni hieman, mutta sekin näyttää enemmän vesihöyryltä tms, eikä selkeästi öljyltä haise.
Elikä tuli tehtyä 9-3 vm.2000 (stg.3) perushuoltoa elikä tulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja öljyt+suodatin tuli vaihdettua. Muuten kaikki meni oikeinkin hienosti, mutta tulppia vaihtaessa 1 ja 4 pytyn tulpat aivan märkänä öljystä.
Muutenkin sytytyskasetin syvennys oli hieman öljyisen näköinen
Tulpanreiästä kun katselin, niin männänpäällä oli vain hieman öljyä, jonka täytynyt siis valua tulppaa irrotettaessa.
Selviääkö tuosta pelkällä venttiilikopan tiivisteen vaihdolla, ja kannattaako hakea SAABIlta vaiko onko motonetin tiivisteestä (27-5179?) mihinkään?
Toisena ihmetyksen aiheena siis öljyinen moottorin kylki
Tuota hetken aikaa ihmeteltyäni tajusin että oikeasta alanurkasta pakosarjan pultti oli katkennut. Pultissa kierrettä vajaa kierros jäljellä, joten melkolailla lohkon pinnasta katkennut. Olisiko ajatuksia, millä lähteä reikään katkennutta pultinpätkää irrottamaan?
Osittain öljyinen moottorin kylki varmaan selittyy tuolla, koska pakosarja ei täysin tiivisti kiinni, mutta voisiko myös kannen välistä tihkua öljyä? Foorumilta on tullut lueskeltua, että näissä joskus on ollut kannen jälkikiristyksestä hyötyä. Öljyä olen lisännyt muutaman desin vaihtovälillä (10tkm) ja jäähdytinnestettä olen pari kertaa lisännyt reilun vuoden aikana. Auto savuttaa mielestäni hieman, mutta sekin näyttää enemmän vesihöyryltä tms, eikä selkeästi öljyltä haise.
OG 9-3 2,0T stage 3
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
"Osittain öljyinen moottorin kylki varmaan selittyy tuolla, koska pakosarja ei täysin tiivisti kiinni,"
Ei pakosarjasta tule öljyä, ylempää/ventiilikopasta vuotaa, sen vaihdat ensin ja peset koneen niin varmistuu paikka
Ei pakosarjasta tule öljyä, ylempää/ventiilikopasta vuotaa, sen vaihdat ensin ja peset koneen niin varmistuu paikka
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Tuo on perinteinen vuotopaikka tuo kuskin etunurkka, kannen jälkikiristys voi auttaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Jos vuoto on pakosarjalla tai venttiilikopalla, niin kannen kiristyksellä ei ole mitään merkitystä. Pakosarjaa tai venttiilikoppaa taas ei kannata ylimomenttiin edes ruveta kiristämään, sillä pultit menevät yllättävänkin helposti poikki.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 09:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Selvä homma, eli ensimmäisenä menee vaihtoon tuo venttiilikopan tiiiviste. Edelliseltä omistajalta sainkin jo tietää, että kansi on kertaalleen jo kiristetty jälkeenpäin, joten kannen kiristyksellä ei tässä tapauksessa varmaankaan hyötyä.
Tosiaan ongelmana enää pakosarjan katkennut pultti. Onko tuosta ajatuksia, millä kannattaisi lähteä yrittämään katkenneen pään irrotusta? Voisi yrittää hitsata ensin mutteria pultin päähän. Poraamiselle tilat on melko ahtaat, joten vastakierretapit tms. voivat olla hieman hankalampia käyttää..
Käytin Bypassin letkua myös irti ja letku oli sisältä myös hieman öljystä kostea. Mistähän tuo mahtaa johtua? Onko turbo tulossa tiensä päähän? Kyseessä siis T5 kone, jolla kilometrejä 250tkm.
Tosiaan ongelmana enää pakosarjan katkennut pultti. Onko tuosta ajatuksia, millä kannattaisi lähteä yrittämään katkenneen pään irrotusta? Voisi yrittää hitsata ensin mutteria pultin päähän. Poraamiselle tilat on melko ahtaat, joten vastakierretapit tms. voivat olla hieman hankalampia käyttää..
Käytin Bypassin letkua myös irti ja letku oli sisältä myös hieman öljystä kostea. Mistähän tuo mahtaa johtua? Onko turbo tulossa tiensä päähän? Kyseessä siis T5 kone, jolla kilometrejä 250tkm.
OG 9-3 2,0T stage 3
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
Ex-9000 CSE 2,0t vm.-97
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
" Onko tuosta ajatuksia, millä kannattaisi lähteä yrittämään katkenneen pään irrotusta?"
Vasenkätisellä terällä ensin, jos olisi löysällä niin uusi tilalle, tuo mutterin hitsaaminen ei ehkä tuohon monttuun sopivin ?
Vasenkätisellä terällä ensin, jos olisi löysällä niin uusi tilalle, tuo mutterin hitsaaminen ei ehkä tuohon monttuun sopivin ?
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Jos hitsausta ei voi käyttää, niin olen yleensä porannut pienet & terävät kolot/kuopat 2 kpl katkenneen pultin pään vastapuolille ulkoreunaan, jonka jälkeen määrätietoisesti naputtanut vasaralla katkennutta pulttia kierteissä kestävällä ja terävällä välikappaleella (mm. kärkiteroitettu vanha morapuukko). Vaihtoehtoina on ollut hankalissa paikoissa kulmaporaistukka ja laadukkaat porat & vastakierretapit. Lämmitystä/jäähdytystä/irroitusöljyn käyttöä ei kannata unohtaa. Kiirellä syntyy vain lisää ähellystä ja ongelmia.
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Olen useammasta femmasta irroitellut katkenneita pakosarjan pultteja poraamalla pultin keskelle reiän ja lyömällä reikään Würthin torxin joka on kartiomainen. Taitaa olla vasitulta nimeltään AW-kärki. Pikku räikällä sitten pyöritellyt irti. Hitsaamistakin kokeillut mutta huonolla menestyksellä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Öljyvalumia ja katkennut pultti
Marmoritiskiltä ne venakopan tiivisteet, niin tulee kerralla hyvä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01