Vaihteistoöljy
Re: Vaihteistoöljy
Moro vaan Saabisteille!
Ajattelin lainata vanhaa topiccia kun asia kumminkin liittyy tähän.
Eka pieni brieffi autosta:
9-3 2001 matalapaine-turbo, manuaali, aj. nyt 265tkm. Osto hetkellä oli n.229tkm. Eli kohta 1,5v auto mulla ollut. Ja nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä tänne foorumille. Paljon hyvää infoa täältä on saanut, kiitos siitä!
Joku edellinen omistaja mahdollisesti päivittänyt softan ym. stage 1. Ainakin persdynon perusteella. Ja kuulemma ahdin olisi vaihdettu 170tkm paikkeilla?
Löytyy clamppi, lievä madallus, jne. Vakio Garrett on tullut tilallekkin. Auto vähän pölläyttänyt kun kaasun painaa pohjaan, niin ajattelin tarkistaa ahtimen. Tsekkasin ton ahtimen vkl ja kompressoripuoli lapoineen näytti hyvälle, eikä välystä ollut akselissa, helpotti! Aika vähän tilaa, piti peilin avulla syynätä.
Mutta mennään tohon vaihteistoon ja öljyn vaihtoon.
se öljyproppu tosiaan on v-mäisessä paikassa ja näinhän siinä kävi, että joku on proppua murjonut jo aikaisemmin. Niin eipä onnistunu aukeemaan 8mm kuusiokololla ja kita-avaimella, vaan meni enemmän pyöreeksi! Pala torxilla, jossa 10mm kanta + lenkillä yritin avata, pyöristää vaan lisää, kun on proppu niin tiukassa.
Ei kai tossa muu auta kun yrittää hitsata toi torx pala sinne kiinni, vai onko kellään jotain parempaa ideaa, millä vois kokeilla?
Tossa vuokratallissa ei saa tehdä tulitöitä, ni pitää mennä muualle hitsaamaan.. nyt kun se ois jo valmiiksi pukkien päällä, mut ei auta ei!
Ajattelin lainata vanhaa topiccia kun asia kumminkin liittyy tähän.
Eka pieni brieffi autosta:
9-3 2001 matalapaine-turbo, manuaali, aj. nyt 265tkm. Osto hetkellä oli n.229tkm. Eli kohta 1,5v auto mulla ollut. Ja nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä tänne foorumille. Paljon hyvää infoa täältä on saanut, kiitos siitä!
Joku edellinen omistaja mahdollisesti päivittänyt softan ym. stage 1. Ainakin persdynon perusteella. Ja kuulemma ahdin olisi vaihdettu 170tkm paikkeilla?
Löytyy clamppi, lievä madallus, jne. Vakio Garrett on tullut tilallekkin. Auto vähän pölläyttänyt kun kaasun painaa pohjaan, niin ajattelin tarkistaa ahtimen. Tsekkasin ton ahtimen vkl ja kompressoripuoli lapoineen näytti hyvälle, eikä välystä ollut akselissa, helpotti! Aika vähän tilaa, piti peilin avulla syynätä.
Mutta mennään tohon vaihteistoon ja öljyn vaihtoon.
se öljyproppu tosiaan on v-mäisessä paikassa ja näinhän siinä kävi, että joku on proppua murjonut jo aikaisemmin. Niin eipä onnistunu aukeemaan 8mm kuusiokololla ja kita-avaimella, vaan meni enemmän pyöreeksi! Pala torxilla, jossa 10mm kanta + lenkillä yritin avata, pyöristää vaan lisää, kun on proppu niin tiukassa.
Ei kai tossa muu auta kun yrittää hitsata toi torx pala sinne kiinni, vai onko kellään jotain parempaa ideaa, millä vois kokeilla?
Tossa vuokratallissa ei saa tehdä tulitöitä, ni pitää mennä muualle hitsaamaan.. nyt kun se ois jo valmiiksi pukkien päällä, mut ei auta ei!
Re: Vaihteistoöljy
Toissa viikonloppuna tehtiin homma loppuun ja vaihdettiin noi vaihteistoöljyt, huuhtelun kera.
Laitan tämän tänne, jos se auttaa jotain, kuka joutuu taistelemaan saman asian kanssa.
Proppuun kokeiltiin 8mm kuusiokoloa, 50 torx:ia, tuumasia kuusiokoloja, jne...
Sitten hitsasin mutterin pulttiin kiinni ja sen jälkeen pultti itse proppuun.
Oli niin helvetin vaikea hitsata, kun ei kahva meinannu mahtua, vaan piti lankaa syöttää pitkäksi. Aikamoista säätämistä, näillä hitsitaidoilla.
Kun kunnolla väänsi, niin pulttihan irtosi. Tulipahan kokeiltua onnistuuko Mig/Magillä.
Lopulta Dremel oli oikea työkalu. Pari ohutta laikkaa meni halki jo pelkässä säätämisessä, mutta vähän paksummalla laikalla saatiin tehtyä ura proppuun.
Ja tän jälkeen lattaraudasta sopivan mittanen pätkä, millä lyötiin proppu auki!
Toi alumiini on sen verran pehmosta, että Dremelikin puri siihen.
Siirrettiin auto pihalta talliin ja tottakai otettiin öljyt ulos ennen kuin avattiin täyttö proppu.
Pyöreeksihän sekin meni ja taas Dremel käyntiin.
Lopulta oli huuhtelu tehty ja öljyä lisätty laatikon yläpuolelta täyttöpropusta n. 1.9L.
Työvoitto!
Tällä viikolla kävin Metro-autosta hakemassa ton toisen propun ton kärsineen tilalle, tuli Ruotsista.
Toi näyttää kuusiokolon ja tähtipään sekotukselle. Eli jonkun spesiaali avaimen vaatii, jos on tiukassa.
Laitan tämän tänne, jos se auttaa jotain, kuka joutuu taistelemaan saman asian kanssa.
Proppuun kokeiltiin 8mm kuusiokoloa, 50 torx:ia, tuumasia kuusiokoloja, jne...
Sitten hitsasin mutterin pulttiin kiinni ja sen jälkeen pultti itse proppuun.
Oli niin helvetin vaikea hitsata, kun ei kahva meinannu mahtua, vaan piti lankaa syöttää pitkäksi. Aikamoista säätämistä, näillä hitsitaidoilla.
Kun kunnolla väänsi, niin pulttihan irtosi. Tulipahan kokeiltua onnistuuko Mig/Magillä.
Lopulta Dremel oli oikea työkalu. Pari ohutta laikkaa meni halki jo pelkässä säätämisessä, mutta vähän paksummalla laikalla saatiin tehtyä ura proppuun.
Ja tän jälkeen lattaraudasta sopivan mittanen pätkä, millä lyötiin proppu auki!
Toi alumiini on sen verran pehmosta, että Dremelikin puri siihen.
Siirrettiin auto pihalta talliin ja tottakai otettiin öljyt ulos ennen kuin avattiin täyttö proppu.
Pyöreeksihän sekin meni ja taas Dremel käyntiin.
Lopulta oli huuhtelu tehty ja öljyä lisätty laatikon yläpuolelta täyttöpropusta n. 1.9L.
Työvoitto!
Tällä viikolla kävin Metro-autosta hakemassa ton toisen propun ton kärsineen tilalle, tuli Ruotsista.
Toi näyttää kuusiokolon ja tähtipään sekotukselle. Eli jonkun spesiaali avaimen vaatii, jos on tiukassa.
Re: Vaihteistoöljy
kyllä se 8mm kuusiokolo on tehtaalta lähtiessään. tietty kun tarpeeksi nylppäilee, niin torxikin voi tuntua passelilta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Vaihteistoöljy
Sopiva kuusiokolopalasarja ja 8mm.
Jep aivan törkeen tiukassa yleensä owatten.
Kuusiokolopala pitää olla aivan propun pohjassa ja lenkillä/kiintoavaimella vääntöä mahdollisimman suoraan ja jos vielä saa jonkun terävän iskun tehtyä palan päähän ja avaimeen, niin voi auttaa. Kunhan huolehtii ettei väännä vinossa, niin proppu pysyy kunnossa.
Jep aivan törkeen tiukassa yleensä owatten.
Kuusiokolopala pitää olla aivan propun pohjassa ja lenkillä/kiintoavaimella vääntöä mahdollisimman suoraan ja jos vielä saa jonkun terävän iskun tehtyä palan päähän ja avaimeen, niin voi auttaa. Kunhan huolehtii ettei väännä vinossa, niin proppu pysyy kunnossa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Vaihteistoöljy
Tarkoituksena olisi kevään aikana öljyt vaihdattaa laatikkoon. Mitkä öljyt kannattaa laittaa sisään?
speedparts suosittelee:
http://shop.speedparts.se/en/prod/oil/g ... o0063.html
map tun suosittelee:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=ovriga
vai joku muu?
speedparts suosittelee:
http://shop.speedparts.se/en/prod/oil/g ... o0063.html
map tun suosittelee:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=ovriga
vai joku muu?
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: Vaihteistoöljy
Saab suosittelee tuota samaa:
http://shop.speedparts.se/en/prod/oil/g ... o0063.html
Saa myös motonetista
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0044
http://shop.speedparts.se/en/prod/oil/g ... o0063.html
Saa myös motonetista
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0044
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Vaihteistoöljy
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Vaihteistoöljy
Saab verstas suosittelee SAAB MTF 0063 artikkeli numero (400 132 213) öljyä manuaalisiisn laatikoihin 9-3 ja 9-5 tämä koskee vaihdelaatikosta numero V35479 eteenpäin.
Lisää tietoa vaikka tuolta: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Lisää tietoa vaikka tuolta: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vaihteistoöljy
1. Completely drain oil from gearbox
2. Fit drain plug and add 1.5 liter of new MTF 0063 fluid
3. With front wheels off the ground, start the engine, engage first gear and run for approx. 20 seconds.
4. Repeat steps 1-3.
5. Drain and refill with 1.5 liters of MTF 0063 fluid
6. Total fluid used for this process, including final fill is 4 ½ liters.
Te jotka olette öljyjä vaihdelleet niin oletteko edenneet noiden ohjeiden mukaan? Tarviiko tosiaan 4,5 litraa öljyä (= 2 huuhtelua)?
2. Fit drain plug and add 1.5 liter of new MTF 0063 fluid
3. With front wheels off the ground, start the engine, engage first gear and run for approx. 20 seconds.
4. Repeat steps 1-3.
5. Drain and refill with 1.5 liters of MTF 0063 fluid
6. Total fluid used for this process, including final fill is 4 ½ liters.
Te jotka olette öljyjä vaihdelleet niin oletteko edenneet noiden ohjeiden mukaan? Tarviiko tosiaan 4,5 litraa öljyä (= 2 huuhtelua)?
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: Vaihteistoöljy
Ei se niin maata kaatavan kallista ole ettei kannattaisi tehdä. Ite tein tuolla tyylillä, kun en tiennyt mitä öljyä laatikossa vanhastaan oli. Oletettavasti alkuperäiset ja sen takia tein tuon huuhtelun. Niitä erilaisia öljyjä kun ei kannata sekoittaa keskenään.
Ahdonvoimaa
Re: Vaihteistoöljy
Teimpä tuon huuhtelun, eipä siitä hullua hurskaammaksi tullut, synkrot taitaa alkaa olemaan aika lopussa.
Ensimmäisen huuhtelun jälkeen öljyssä oli vielä vanhaa öljyä mukana mutta toisen kerran tulikin jo pelkkää tuoretta öljyä. Vois vielä jossain vaiheessa koittaa jos ajais tuon huuhtelun välissä vähän pitemmän lenkin ja vaihtais sitten uudet kurat sinne..
Ensimmäisen huuhtelun jälkeen öljyssä oli vielä vanhaa öljyä mukana mutta toisen kerran tulikin jo pelkkää tuoretta öljyä. Vois vielä jossain vaiheessa koittaa jos ajais tuon huuhtelun välissä vähän pitemmän lenkin ja vaihtais sitten uudet kurat sinne..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Vaihteistoöljy
Ittelle myytiin joskus vuosia sitten marmorilta tällästä oljyä -02:seen manuaaliin..."Automatic transmission oil" (32025038).
Olikos tää ton 93165290:n edeltäjää vai mitä lie...punertavaa joka tapauksessa?
Olikos tää ton 93165290:n edeltäjää vai mitä lie...punertavaa joka tapauksessa?
Re: Vaihteistoöljy
Omasta -98 kolkista lähtivät proput auki tunkin päällä aika vaivatta seuraavasti:
Ensin auto tunkille ja pölkky tukivarren alle, sitten eturengas irti. Töhkät huolellisesti pois tarkistuspropusta, ettei pyörähdä avain. Sitten 8 mm kuusiokoloavain kunnolla pohjaan. Hyväksy työkaluksi osoittautui IKH:lta ostettu suora/kannallinen kuusiokoloavain, johon saa jatkovarren. Siihen sitten jatkovarsia sen verran, että koko "keppi" tulee siitä etutolpan vierestä niin, että saa kunnollisen vääntimen "keppiin" kiinni (itse käytin tuollaista reilun mittaista nivelavainta). Sitten väännin niin, että kahva on maata kohti. Kaveri pitää avaimesta ja työntää niin prk*'**leesti, että pituudestaan johtuen vähän notkuva jatkovarsiviritelmä pysyy varmasti pohjassa eikä muljahda. Itse sitten ryömii etupäästä jalat edellä auton alle ja painaa jalalla väännintä, ja siinäpä se.
Kutakuinkin samoilla työkaluilla lähtee tyhjennnysproppukin. Itselläni proput ovat tosin aika hyvässä kunnossa, joten avaimen saa kunnolla pohjaan. Yksi heikompi jatkovarren kanta tuossa tuli väännettyä ensin poikki, mutta kun oikea työkalu ja tekniikka löytyi, niin antautui lopulta aika helposti.
Täyttöproppu lähti myös jatkovarsia käyttäen. Eli 24mm hylsy pulttiin ja reilusti jatkovarsia, että saa kunnollisen/pitkän vääntimen käyttöön. Sitten taas kaveri pitää lujasti kiinni, ettei muljua, ja itse vääntää pultin auki. Lähti kohtalaisen sopuisasti.
Niin, ja ennen kaikkea kannattaa tosiaan sitten huolellisesti putsata ne kuusiokolot ennen avaimen sovittamista. Syvyyttä oli ainakin omissa, mikäli nyt alkuperäiset olivat, noin 1,5 senttiä. Ei sen siis ihan helposti pitäisi korkata, jos avain on oikeasti pohjassa ja kaveri vielä painaa jatkovarresta.
Kiitos kaikille Saab-nestoreille tässä ja muissakin topiikeissa! Teette korvaamatonta
työtä!
Ensin auto tunkille ja pölkky tukivarren alle, sitten eturengas irti. Töhkät huolellisesti pois tarkistuspropusta, ettei pyörähdä avain. Sitten 8 mm kuusiokoloavain kunnolla pohjaan. Hyväksy työkaluksi osoittautui IKH:lta ostettu suora/kannallinen kuusiokoloavain, johon saa jatkovarren. Siihen sitten jatkovarsia sen verran, että koko "keppi" tulee siitä etutolpan vierestä niin, että saa kunnollisen vääntimen "keppiin" kiinni (itse käytin tuollaista reilun mittaista nivelavainta). Sitten väännin niin, että kahva on maata kohti. Kaveri pitää avaimesta ja työntää niin prk*'**leesti, että pituudestaan johtuen vähän notkuva jatkovarsiviritelmä pysyy varmasti pohjassa eikä muljahda. Itse sitten ryömii etupäästä jalat edellä auton alle ja painaa jalalla väännintä, ja siinäpä se.
Kutakuinkin samoilla työkaluilla lähtee tyhjennnysproppukin. Itselläni proput ovat tosin aika hyvässä kunnossa, joten avaimen saa kunnolla pohjaan. Yksi heikompi jatkovarren kanta tuossa tuli väännettyä ensin poikki, mutta kun oikea työkalu ja tekniikka löytyi, niin antautui lopulta aika helposti.
Täyttöproppu lähti myös jatkovarsia käyttäen. Eli 24mm hylsy pulttiin ja reilusti jatkovarsia, että saa kunnollisen/pitkän vääntimen käyttöön. Sitten taas kaveri pitää lujasti kiinni, ettei muljua, ja itse vääntää pultin auki. Lähti kohtalaisen sopuisasti.
Niin, ja ennen kaikkea kannattaa tosiaan sitten huolellisesti putsata ne kuusiokolot ennen avaimen sovittamista. Syvyyttä oli ainakin omissa, mikäli nyt alkuperäiset olivat, noin 1,5 senttiä. Ei sen siis ihan helposti pitäisi korkata, jos avain on oikeasti pohjassa ja kaveri vielä painaa jatkovarresta.
Kiitos kaikille Saab-nestoreille tässä ja muissakin topiikeissa! Teette korvaamatonta
työtä!
9-3 -06 (207E)
Re: Vaihteistoöljy
Saabin 400108247 joka alunperin on tuohon sopinut vaihtuu Ruotsissa numeroltaan juuri tohon 32025038 joka on myös automaattiöljyä. Tuo 93165290 joka tässäkin ketjussa mainittu on uudempaa joka ei suoraan korvaudu Saabilla mutta on varmasti tällä hetkellä se paras vaihtoehto manuaaliin (vaihtamiset voi olla sulavamapaa jne). Ainakin Metroautoissa tuota 32025038 öljyä on aika runsaasti vielä hyllyssä kun aikoinaan tuli vähän reilummalla kädellä ja ainakin allekirjoittanut voi myydä suht uloskantohintaan kun vanhaa varastoaopeli kirjoitti:Ittelle myytiin joskus vuosia sitten marmorilta tällästä oljyä -02:seen manuaaliin..."Automatic transmission oil" (32025038).
Olikos tää ton 93165290:n edeltäjää vai mitä lie...punertavaa joka tapauksessa?
T:Kalle Karlsson
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Vaihteistoöljy
Kun ei viitsisi kovin kaukaa hakemaan huuhteluöljyjä, ja tuli tosiaan ostettua tuota "punaviiniä" sen verran että vaihtoon riittää, onko kukaan kokeillut tuota vanhojen öljyjen huuhtelua askista löpöllä? Sitä olisi käsillä litrakaupalla. Tai tuleeko mieleen mitään syytä miksi se ei onnistuisi? Kyseessä 350000 ajettu kolkki, eikä mitään hajua mitä askissa on nyt. Jos ylipäänsä enää mitään
'01 9-3 2.0 turbo