Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun kolkissa oli jo ostohetkellä molemmissa puskureissa hieman halkeamaa, joten ajattelin kokeilla muovihitsausta niihin, ilmeisesti nuo ovat PP-EPDM muovia, jonka pitäisi olla aika helppoa hitsattavaa.

Kun sain parin minuutin googlettelulla tuon muovilaadun selville, niin päädyin tilaamaan pienen määrän lisäainetikkuja, kun ne saapuvat, niin kokeilen muovihitsausta puskureihin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ja jos se onnistuu, niin saat mielellään myös toisen puskurin käsittelyyn.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mulla on vaan sellainen ongelma puskureiden korjaamisessa, etten osaa maalata, eikä ole kunnollista paikkaakaan maalaamiselle.


Katsotaan tilannetta kun saan muovitikut itselleni ja löydän sopivan ajankohdan omien puskureiden irroittamiselle.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja mikan »

Joskus olin korinkorjauskurssilla ja siellä suositus oli ottaa siitä samasta puskurista jostain sisäpuolelta piiloon jäävästä kohdasta muovia hitsausta varten. On taatusti sopivaa. Yleensä siellä kuitenkin on jotain ylimääräistä josta saa soiron leikattua.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun mielestä nuo muovitikut ovat niin halpoja, että ei kannata ottaa soiroa, Saabilla nuo muovilaadut kun on ohjekirjoissakin listattu...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Mulla pitäs tehdä vastaava homma tässä talven pimeinä iltoina. Etupuskurin alareuna parista kohtaa ottanut kanttari osumaa. Ne pitäisi fiksata kuntoon ja sitten pakkelointi ja maalaus.

Onkohan kellään vastaavasta jo kuvien kera tehtyä linkkiä?

Mitä vehkeitä tuo muovihitsaus vaatii?
XC70 D5 -11
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Cona »

Muovikorjaus on periaattessa helpon kuuloinen operaatio, mutta kestävän sauman aikaansaaminen vaatii oikeita välineitä ja tekniikkaa. Toinen vaihtoehto on tietenkin lyödä esim. puskurin takapuolelle "tavaraa" esim. kuitua niin paljon että sauma kestää. Itse en tätä pidä parhaana vaihtoehtona ollenkaan.

Tässä pari esimerkkiä, mitä löysin pikaisella googletuksella. Huomaa, että toisessa tapauksessa sauma on "avattu" ja "päätetty" ja toisessa tapauksessa saumaan on sellaisenaan hitsattu uutta materiaalia.

http://www.sbsi.fi/pages.php/Etusivu/Ko ... /Esimerkki

http://www.aanemuovi.fi/tuotteet_muovihitsaus.php
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja saabracing »

hiotaan sisäpuolelta puhtaaksi halkeema ja sulatetaan halkeman päälle samaa muovia soiro, esim. pienellä kaasupöhöllä. itse käytän noin 3cmm-5cm leveitä soiroja ja pituus halkeeman mukaan.

tekniikka muistuttaa kaasuhitsausta, varovasti vaan lämmittää vuoronperään puskuria ja sitten "paikkasoiroa"

lopuksi voi siloitella korjatun kohdan esim. vanhalla leipäveitsellä jonka kuumentaa punahehkuiseksi.

taatusti tulee kestävä korjaus, ja julkisivun voi sitten ihan muovikitillä siloitella ja siten vaan pohjamaalit ja päälymaalit pintaan.

tai sitten täyttää muovilla myös julkisivun kolot.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja ippe »

Joissain tapauksissa käytetään metalliverkkoa taustapuolella lujitteena, jos moiselle katsotaan olevan tarvetta.

Pienellä kaasutoholla ja kuumailmapuhaltimella ajattelin kokeilla, kumpi sitten sattuu soveltumaan paremmin.

Eri muovilajeille löytyy aivan varmasti myös taulukot lämpötiloista, joilla niitä kuuluisi sulatella yhteen, tälläisten kunnollinen hyödyntäminen edellyttäisi hyvää lämpötilasäädöllä varustettua kuumailmapuhallinta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla on yx se puskin tos mitä ei tarviis hitsata. Toki pieni halkeama siin sport listas, jos esim sen 3cm pätkän hitsaa ni sais aika priimat kuoret siit halvalla, toki onhann niis naarmuja.
9-3.1972
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Onko tämä korjaus edennyt?

Eilen irroittelin oman etupuskurin. Pitää alkaa haalia sopivia muovitikkuja ja varusteita korjausta varten
XC70 D5 -11
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vielä on turhan kylmät kelit puuhastella pihalla.

Orbi-Tech oli saksalaisen firman nimi, sieltä tilasin tikkuja.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Laitoin samasta paikasta tilaukseen tikkuja, verkkoa ja sopivan suuttimen kuumailmapuhaltimeen.

Kunhan nuo saapuu niin täytyy harjoitella.. :roll:
XC70 D5 -11
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

MOikka Kaikkille puskurin...pilaajille
Anteeks jo valmiiks..
Eli ekaks oon tehnyt noita melko monta
Käytän yleensä tai itse asiassa aina kuuilma puhallinta......eli se toho helv..in kuuseen.Lämmön säätely mahdototnta...muovi lossaa todella helposti.

Toinen mitä käytän on pika kolvi missä on muovi terä........

aliumiini verkko...sellainen pienehkö silmäinen käytetään esim puskurin taka puolella tukiverkkona..sitoo isommat halkeemat..ja puutuuvien palojen paikat

käytän myös nk kittaamiseen avattuihin tai puutuvien palojen korvaamiseen muovi levyä ja filiuksen pu 1 tai pu 10 tuotteita

sen jälkeen normi muovi kitti pintaan ja maali päälle

JOs tarvetta korjauksiin ....tai jos tarviitte neuvoo niin ottakaa yhteyttä
Asun riihimäellä...töissä vantaalla...
terv jari

ai niin voin ottaa kuvia kun seuraavan kerran korjaan puskuria...pian omassa halkeema...maailman isoin jääköntti törmäyskurssilla
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Puskureiden korjaaminen muovihitsauksella

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Voishan tuon lumi/sora-auran aina viedä pajalle mutta harrastusmielellä aattelin ite koittaa pilata ensin :)

Miten tuo tukiverkko kannattaisi sulatella kiinni? Mulla on alareuna useasta kohdasta halki, ne on tarkoitus saada korjattua ja vahvistettua.

Mikä ois hyvä kitti päällypuolen tasoittelua varten? Pitäisi varmaan olla hieman joustavaa ettei heti ratkea maalin alta näkyviin.
XC70 D5 -11
Vastaa Viestiin