T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Pitää seurata tarkemmin tuota ölynkulutusta. Mikä olisi jo hälyttävää kulutusta, että voi olla varma, että remppaa täytyy tehdä?
Kuinka tyypillistä tuo männänrenkaitten kuluminen/jumiutuminen on? Autoa on tosiaan huollettu hyvin ja se on ollut rauhallisessa käytössä (työmatkoja ja pidempiä lomareissuja -ei mitään polkemista).
Venttiilin kumit ilmeisesti eivät ole isompi ongelma näissä. Eikä moottori mielestäni muutenkaan pahemmin tihkuttele öljyjä. Eli kai ne öljyt häviävät joko turbon tai männänrenkaitten kautta?
Kuinka tyypillistä tuo männänrenkaitten kuluminen/jumiutuminen on? Autoa on tosiaan huollettu hyvin ja se on ollut rauhallisessa käytössä (työmatkoja ja pidempiä lomareissuja -ei mitään polkemista).
Venttiilin kumit ilmeisesti eivät ole isompi ongelma näissä. Eikä moottori mielestäni muutenkaan pahemmin tihkuttele öljyjä. Eli kai ne öljyt häviävät joko turbon tai männänrenkaitten kautta?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
T7 moottoreissa tyypillistä on etenkin öljyrenkaiden jousivoiman kuoleutuminen jolloin eivät raavi enää kunnolla öljyä pois sylinteriseinämiltä. Karstoittuneissa moottoreissa saattavat myös jumiutua uriinsa. Kuitenkin täysin puhtaissakin ja lyhyillä vaihtoväleillä ajetuissa moottoreissa voi tapahtua tuo kuoleutuminen jolloin öljyä kuluu eikä mikään muu auta kuin renkaiden vaihto. Puristusrenkaissa ei ole niinkään ongelmia, tämä näkyy myös hyvinä puristuksina puristuspainemittarilla.
Viimeistään siinä vaiheessa kun käynnistyssavutus muodostuu häiritseväksi ja öljyä saa lisätä enemmän kuin litran-pari/10tkm kannattaisi harkita remppaa..
Sen verran alkaa tosin olla jo alkupään T7 moottoreilla ikää, että kovettuneet vv-kumitkaan ei ole enää mahdottomuus.
Viimeistään siinä vaiheessa kun käynnistyssavutus muodostuu häiritseväksi ja öljyä saa lisätä enemmän kuin litran-pari/10tkm kannattaisi harkita remppaa..
Sen verran alkaa tosin olla jo alkupään T7 moottoreilla ikää, että kovettuneet vv-kumitkaan ei ole enää mahdottomuus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Selvä homma! Kiitos asiaa hyvin selventävästä vastauksesta!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
FinRipper kirjoitti:nonni nyt keskiviikkona avattiin Hookin tallilla Saabin öljypohja ja aluksi näytti vain laakeririkolta -> pohjalla jonkin verran laakerihilettä. Laakereita vaihdettaessa kampiakselin kakkostukki oli vaihtanut muotoaan sen verran ettei sinne enää sopinut uusi laakeri ilman väkivaltaa. muut laakerit menivät paikoilleen kuten pitikin.
seurauksena on uuden alakerran hankinta ja koneen uudelleenrakennus / uusi kone.
Auto lähtee tänään rullaavana korina eteenpäin uudelle omistajalle, jonka hoveissasaa toivottavasti uuden uljaan elämän.
Oliko muuten sattumoisin sininen turbo jubilee HYX-???
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
#5785
Volvo V70 D4 -15
Väliaikaisesti ilman saabia!
Volvo V70 D4 -15
Väliaikaisesti ilman saabia!
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Laitetaan nyt omasta tilanteesta sellainen raportintynkä, että öljyn kulutus loppui, kun vaihdoin uuden turbon. Eli vaikkei pahempaa pöllyttelyä aluksi ilmennytkään, niin turbosta kuitenkin fuskasi öljyt pois.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
NONNI! Sehän se oli, hyvä että on liikenteessä taas. Ei muutakuin kovaa ajoa! Itsellä hitsasi pahasti kiinni nämä Saappaat oman urpoilun takia etten käynyt edes täällä foorumilla palttiarallaa puoleen vuoteen. No nyt on taas uutta matoa koukussa, kun kevätaurinko sulattelee hankia pois. Sairautta tämä onjab85 kirjoitti:FinRipper kirjoitti:nonni nyt keskiviikkona avattiin Hookin tallilla Saabin öljypohja ja aluksi näytti vain laakeririkolta -> pohjalla jonkin verran laakerihilettä. Laakereita vaihdettaessa kampiakselin kakkostukki oli vaihtanut muotoaan sen verran ettei sinne enää sopinut uusi laakeri ilman väkivaltaa. muut laakerit menivät paikoilleen kuten pitikin.
seurauksena on uuden alakerran hankinta ja koneen uudelleenrakennus / uusi kone.
Auto lähtee tänään rullaavana korina eteenpäin uudelle omistajalle, jonka hoveissasaa toivottavasti uuden uljaan elämän.
Oliko muuten sattumoisin sininen turbo jubilee HYX-???on mulla nykyisin tuo
ja uudella koneella ja turbolla mennään
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
EX: SAAB 9³ SE My01 BIOPower (oma), "Tsaabi", Saab 9³ Turbo Jubilee My02 "Sini-savustaja"
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Ford Galaxy 2,0TDCi -09
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
On rohkeaa tunnustaa sairaus.No nyt on taas uutta matoa koukussa, kun kevätaurinko sulattelee hankia pois. Sairautta tämä on
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Samanlaisia oireita on ollut jonkin aikaa, öljyä on kulunut melkoisesti ja savutusta käynnistäessä, viimeaikoin toisinaan merkkejä kosteudesta öljytikussa.
Tänään aamulla piti lähteä liikenteeseen, pakkasta oli jonkin verran, -14. Lämmittelin jonkin aikaa moottoria ja sitten liikkeelle. Muutaman sadan metrin jälkeen näin peilistä, että savua tulee enemmän kuin tarpeeksi ja moottori vielä sammuikin. Ensihätään tsekkasin öljyt ja lisäilin jälleen. En malttanut olla kokeilematta käynnistämistä, ja kyllähän se käyntiin lähti. Ei erityisesti savua eikä muutakaan poikkeavaa, paitsi ehkä hieman merkillinen tuoksahdus? En uskaltanut lähteä kuitenkaan pidemälle, vaan nilkutin omaan pihaan.
Auto on 9-3, vm 2002. Missähän tuota kannattaisi Itä-Helsingin suunnalla lähteä selvittelemään? (Ettei mene koko omaisuus kankkulaan.) Lieneekä toivoa ensinkään?
EDIT: Vuosimalli korjattu.
Tänään aamulla piti lähteä liikenteeseen, pakkasta oli jonkin verran, -14. Lämmittelin jonkin aikaa moottoria ja sitten liikkeelle. Muutaman sadan metrin jälkeen näin peilistä, että savua tulee enemmän kuin tarpeeksi ja moottori vielä sammuikin. Ensihätään tsekkasin öljyt ja lisäilin jälleen. En malttanut olla kokeilematta käynnistämistä, ja kyllähän se käyntiin lähti. Ei erityisesti savua eikä muutakaan poikkeavaa, paitsi ehkä hieman merkillinen tuoksahdus? En uskaltanut lähteä kuitenkaan pidemälle, vaan nilkutin omaan pihaan.
Auto on 9-3, vm 2002. Missähän tuota kannattaisi Itä-Helsingin suunnalla lähteä selvittelemään? (Ettei mene koko omaisuus kankkulaan.) Lieneekä toivoa ensinkään?
EDIT: Vuosimalli korjattu.
Viimeksi muokannut cokekola, Su Maalis 10, 2013 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Tossa joku kyseli rajaa, milloin pitää olla huolissaan öljynkulutuksesta? Oma kipuraja tuli femman kanssa vastaan, kun kulutus hyppäsi 1L/4000km määrästä 1L/2000km. Kannattaa laittaa lunttilappuun kilsat ylös, kun lisää öljyä. Toi minun 9-3 jo rystää öljyä, vaikka mittarilukema on vain 150tkm ja edellinen omistaja on uusinut gt17-ahtimen 90tkm kohdalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Huohotinjärjestelmä jäässä, todennäköisesti vielä päivittämätön.cokekola kirjoitti:Samanlaisia oireita on ollut jonkin aikaa, öljyä on kulunut melkoisesti ja savutusta käynnistäessä, viimeaikoin toisinaan merkkejä kosteudesta öljytikussa.
Tänään aamulla piti lähteä liikenteeseen, pakkasta oli jonkin verran, -14. Lämmittelin jonkin aikaa moottoria ja sitten liikkeelle. Muutaman sadan metrin jälkeen näin peilistä, että savua tulee enemmän kuin tarpeeksi ja moottori vielä sammuikin. Ensihätään tsekkasin öljyt ja lisäilin jälleen. En malttanut olla kokeilematta käynnistämistä, ja kyllähän se käyntiin lähti. Ei erityisesti savua eikä muutakaan poikkeavaa, paitsi ehkä hieman merkillinen tuoksahdus? En uskaltanut lähteä kuitenkaan pidemälle, vaan nilkutin omaan pihaan.
Auto on 9-3, vm 2003. Missähän tuota kannattaisi Itä-Helsingin suunnalla lähteä selvittelemään? (Ettei mene koko omaisuus kankkulaan.) Lieneekä toivoa ensinkään?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Itellä 191 tkm ajettu 02 kolkki ja 190600 oli mittarissa kun öljyt vaihdon ja nyt lasissa 192 tkm ja rapiat päälle ja ylärajan ja alarajan puoleen väliin pudonnut öljymäärä. sen oon merkille pannut että kun polkasee niin pöllyyttää valkosta savua, liekkö se valakonen savu pakkasen + etanolin yhdistelmä? Että onko tuossa nyt turbo menossa sököksi? huohotinpäivitys on tehty.
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Jos jäähdytysnestettä häviää öljyn lisäksi ja savu on valkoista poljettaessa, niin ei kuulosta hyvältä. Omakohtainen kokemus kannentiivisteen, venttiilien, jakopään ja turbon kärähtämisestä.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Kyllä utua pitää tullakin rännistä silloin, kun kaasujalka oikaistaan. Talvella pakokaasut näkyy paremmin, kuin kesällä. -20 pakkasella tein täyskaasukiihdytyksen valtatien rampissa tuolla meidän femmalla ja sain takanatulijan katoamaan savupilveen. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Sekö siis puhalsi öljyt jonnekin huitsin Nevadaan ja lopulta pakoputkesta ulos? Uskaltaakos tuolla vielä ajaa, vai onko tullut auttamatta jo pahempaakin vahinkoa? Mitenkäs se päivitys tapahtuu, jos siitä enää on mitään apua?vesa67 kirjoitti:Huohotinjärjestelmä jäässä, todennäköisesti vielä päivittämätön.cokekola kirjoitti:Samanlaisia oireita on ollut jonkin aikaa, öljyä on kulunut melkoisesti ja savutusta käynnistäessä, viimeaikoin toisinaan merkkejä kosteudesta öljytikussa.
Tänään aamulla piti lähteä liikenteeseen, pakkasta oli jonkin verran, -14. Lämmittelin jonkin aikaa moottoria ja sitten liikkeelle. Muutaman sadan metrin jälkeen näin peilistä, että savua tulee enemmän kuin tarpeeksi ja moottori vielä sammuikin. Ensihätään tsekkasin öljyt ja lisäilin jälleen. En malttanut olla kokeilematta käynnistämistä, ja kyllähän se käyntiin lähti. Ei erityisesti savua eikä muutakaan poikkeavaa, paitsi ehkä hieman merkillinen tuoksahdus? En uskaltanut lähteä kuitenkaan pidemälle, vaan nilkutin omaan pihaan.
Auto on 9-3, vm 2003. Missähän tuota kannattaisi Itä-Helsingin suunnalla lähteä selvittelemään? (Ettei mene koko omaisuus kankkulaan.) Lieneekä toivoa ensinkään?
Re: T7 öljynkulutus -> tuloksena on konerikko.
Kannattaa päivittää. Osat vaikka pcs:ltä, ja asennus onnistuu vaikka itse.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.