Cruise rattiin
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Cruise rattiin
Jos autossa ei olisi integroitua radiota kaukosäätimillä, rakentaisin radion kaukosäätimiin cruisen ohjausjärjestelmän. Ei se niin vaikeaa ole, kaikkea muutakin on "harrastettu". Ostaa rattinapit erikseen, pieniä kytkentämuutoksia ja käydä teettämässä tarrat niihin. Tässähän voisi olla markkinarako, aika pieni toisin...
Re: Cruise rattiin
Ideana mielestäni hyvä. Radion säätimien tarpeellisuudesta ratissa voi olla montaa mieltä, mutta ei ne mielestäni vastaa auton muuta ergonomiaa. Toisaalta olisiko napit kätevät cruisen ohjailussa, pitäisi kokeilla. Ainakin uudessa Re...lt Me...nessa oli cruise - ja + napeilla ohjauspyörässä ja se vaikutti toimivalta.Hietalahti kirjoitti: Jos autossa ei olisi integroitua radiota kaukosäätimillä, rakentaisin radion kaukosäätimiin cruisen ohjausjärjestelmän. Ei se niin vaikeaa ole, kaikkea muutakin on "harrastettu". Ostaa rattinapit erikseen, pieniä kytkentämuutoksia ja käydä teettämässä tarrat niihin. Tässähän voisi olla markkinarako, aika pieni toisin...
Vielä jos joku keksisi Saabiin cruisen muistilla, jossa voisi esiohjelmoida pikavalinnat eri nopeuksille (esim. 80, 100, 120). Olisi vielä helpompaa ajella kun nopeusrajoitukset vaihtuvat vähän väliä.
Re: Cruise rattiin
On käynyt toi sama mielessä ja monesti, kun ajelee jonossa. Olisi niin helppoa vaan naputella ratista plussaa ja miinusta. Ja helppohan tuo on toteuttaa vaikka rinnakkais kytkennälläHietalahti kirjoitti: Jos autossa ei olisi integroitua radiota kaukosäätimillä, rakentaisin radion kaukosäätimiin cruisen ohjausjärjestelmän. Ei se niin vaikeaa ole, kaikkea muutakin on "harrastettu". Ostaa rattinapit erikseen, pieniä kytkentämuutoksia ja käydä teettämässä tarrat niihin. Tässähän voisi olla markkinarako, aika pieni toisin...
9-3.1972
Re: Cruise rattiin
Kyllähän se onnistuis. Kun on tuo kytkentäkaavio tuossa edessä9-5T kirjoitti:Mahtaako olla helppoa, napeista tulee vain 2 johtoa ja torvikin kulkee samassa.se93tbo kirjoitti:. Ja helppohan tuo on toteuttaa vaikka rinnakkais kytkennällä
Mutta turhaa.....
9-3.1972
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Mikäli joku oikeasti haluaisi käyttää ratin näppäimiä cruisen ohjaamiseen, niin minulla on meneillään asiaa läheltä liippaava projekti.
Olen tehnyt adapterin Citroenin (Xsara VTS vm. 2000, veljen auto) ratin näppäimien ja Pioneerin DEH-P5500MP-soittimen välille. Kytkentä perustuu suurimmaksi osaksi ohjelmoitavaan mikro-ohjaimeen. Ohjelmaa ja hieman kytkentää muuttamalla adapteri voisi havaita Saabin rattinäppäinten painalluksen ja antaa cruisen viiksen tapaan signaalin (maadoittaa piuhan tms.) "lisää nopeutta" tai "vähemmän nopeutta". Tiedän ratin näppäinten kytkennän, mutta cruisen viiksen kytkentää en ole tutkinut.
Olen tehnyt adapterin Citroenin (Xsara VTS vm. 2000, veljen auto) ratin näppäimien ja Pioneerin DEH-P5500MP-soittimen välille. Kytkentä perustuu suurimmaksi osaksi ohjelmoitavaan mikro-ohjaimeen. Ohjelmaa ja hieman kytkentää muuttamalla adapteri voisi havaita Saabin rattinäppäinten painalluksen ja antaa cruisen viiksen tapaan signaalin (maadoittaa piuhan tms.) "lisää nopeutta" tai "vähemmän nopeutta". Tiedän ratin näppäinten kytkennän, mutta cruisen viiksen kytkentää en ole tutkinut.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Tässä elektroniikkaa tajuaville muutettu kytkentäkaavio. Seuraavaksi pitäisi muokata ohjelma tajuamaan saabin rattinäppäimet. Kun jaksamista löytyy, yritän tehdä kytkennän ja softan käyttäen jotain hieman helpommin saatavaa mikro-ohjainta.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Tuon liittimen J3 piuha 2 pistetään SID:n liittimen navan 3 rinnalle. Napilla VOL- pitäisi J3:een tulla 0,7 V:n jännite, ja VOL+:lla 1,2 V:n jännite (lähde: WIS). Vastukset R7 ja R8 pudottavat jännitteen puoleen, jotta maksimijännitekin (NXT-nappi 3,6 V) voitaisiin nähdä. Mikro-ohjaimessa käytetään sisäistä A/D-muunnin ja referenssijännitettä, joka on 2,56 V.
Pitää muuten tunnustaa, että piti mennä elektroniikkasuunnittelijalta kysymään, että toimiiko transistorikytkentä, jonka suunnittelin tuohon. Hyvin unohtunut parissa vuodessa nuokin asiat.
Pitää muuten tunnustaa, että piti mennä elektroniikkasuunnittelijalta kysymään, että toimiiko transistorikytkentä, jonka suunnittelin tuohon. Hyvin unohtunut parissa vuodessa nuokin asiat.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055