Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Eli 97vm ysisatku kyseessä. Temppuili siten että koitettuani lähteä parkkipaikalta liikenteeseen eivät avaimet heilahtaneet virtalukossa mihinkään suuntaan. Koitin vähän hemputtaa kytkin pohjassa pakkia vailla mitään tulosta. Huomasin että rattilukko ei ollut päällä ja renkaat kääntyilivät ihan normaalisti ja saatiin komeasti hinausauton kyytiin. Eikö rattilukon olisi pitänyt mennä päälle jossain vaiheessa? Ja jos siinä jotain vikaa on, niin voiko se johtua tuosta virtalukon ongelmasta? Selailin toki foorumeita ensin, mutta en tuosta rattilukosta löytänyt tietoa. Taas saab "parin" vuoden tauon jälkeen ja ei tää nyt kovin vahvasti lähteny liikkeelle.

kiitos jo etukäteen vastauksista!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole rattilukkoa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Eikös sellanen kilke ole pakollinen? Mutta jos kerran fiksummat näin sanoo, niin pakkohan se on uskoa.


Itsehän en asiasta mitään tiedä ja on väärä kansiokin mukana...


ahaa! Pakkilukko siis korvaa rattilukon!
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Juuri näin. Autoissa ei vaadita nimenomaan rattilukkoa vaan luvattoman käytön estolaite.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Nyt kun tässä on vähän tota saabbia katellut niin herää väkisinkin kysymys mieleen, minkälainen toi varaosien saatavuustilanne on yleensä? Jotain juttua oon kuullut että on tyhjennetty varastoja vanhempien saabien osista tms.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kyllä näihin ropposiin vielä ainakin on osia löytynyt, tuskimpa noista jatkossakaan on pulaa, taitaa aikalailla kaikkia osia saada varaosina motonetistä, biltemasta jne. Ja myydään palstalta saa sitten käytettyjä..

Tuohon virtalukon jumitukseen, kannattaa vähän heilutella (sen mitä se heiluu pakkilukko päällä) vaihdekeppiä samalla kun tota kääntää tota virtalukkoa, saattaa vähän jumittaa se pakkilukko siellä ja virtalukko ei käänny..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Nonni, eipä oo lukkopatruunaa saatavilla tällä hetkellä saabbiin. voi kilin v*ttu.
Mistäs tähän hätään virtalukon pohja ja patruuna? Ja mihin hintaan?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja stara »

jos todellakaan ei uutta saa, niin ostaa vanhan ja sarjotuttaa lukkosepällä tai vie vanhan oman putsattavaksi.nopea ja halpa ratkaisu.
jospa vikaon vaan siinä, että patruuna ei nouse yläasentoonsa kun positat avaimen, silloin kandee yrittää avaimella auttaasitä pesän nousua perusasentoonsa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Osaatko uuden hintaa arvioida?

Ja mikä noista nyt yleensä menee rikki? Korjaamolla kertoi että patruuna vaihtokunnossa, itse en ole siis nähnyt avattuna kyseenomaista pömpeliä. Voiko se virtalukko mennä niin pahaan happeen?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja stara »

200 e oli uusi merkkiliikkeestä ostettuna keväällä 9-3:en avainpatruuna. lie samaa hintaluokkaa. en tiedä mikä patruunamalli tuohon NG900: een käy, tonnarissa ja kolkissa kuulemma sama.
Jospa pyydät korjaamoa irroittamaan ja viet lukkosepälle, tai ainakin minulla OG 900 ja 9-3;n pesän lukkoseppä on kunnostanut. tuntuu olevan korjaamoiden aktiivisuus huono hommata osia muualta kuin vakiokanavia pitkin, eli asiakkaan pitää itse junailla.
Yksi aihtoehto on yrittää ostaa ebaystä tai käytetty foorumilta.
Rattilukko on väärä hakusana, virtalukko tai avainpesä tai avainpatruuna parempi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Minkähän hintaista rallia tuo lukkopesän korjauttaminen on?
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Hieman OT, mutta minusta pakkilukko on ollut erittäin paljon käytännöllisempi kuin rattilukko. Ei tule meinaan koskaan unohdettua vaihdetta vapaalle ilman käsijarrua. Mutta tämähän on uudemmissa korvattu jo sähköisellä rattilukolla, jolloin vaihteen unohtaminenkin vapaalle on uudemmissa mahdollista.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja nugge »

ballantine kirjoitti:Hieman OT, mutta minusta pakkilukko on ollut erittäin paljon käytännöllisempi kuin rattilukko. Ei tule meinaan koskaan unohdettua vaihdetta vapaalle ilman käsijarrua. Mutta tämähän on uudemmissa korvattu jo sähköisellä rattilukolla, jolloin vaihteen unohtaminenkin vapaalle on uudemmissa mahdollista.
Jatketaan OT.

Mielenkiintoinen juttu sinäänsä tossa pakkilukossa on se että pakkilukollisissa autoissa kuten OG9-3 ja vanhemmat (paitsi 9k ja 96?) vaaditaan käsijarrulle toimivuutta katsastuksessa. Saa meinaan olla aika hemmetin jyrkkä mäki että ei pysyis paikoilaan kun vaihde päällä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kerppo kirjoitti:Minkähän hintaista rallia tuo lukkopesän korjauttaminen on?
Esim. auton avain Helsinki korjaa kympeillä,
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja ippe »

nugge kirjoitti:
Jatketaan OT.

Mielenkiintoinen juttu sinäänsä tossa pakkilukossa on se että pakkilukollisissa autoissa kuten OG9-3 ja vanhemmat (paitsi 9k ja 96?) vaaditaan käsijarrulle toimivuutta katsastuksessa. Saa meinaan olla aika hemmetin jyrkkä mäki että ei pysyis paikoilaan kun vaihde päällä.
Vaihde ei pidä kuin yhtä pyörää paikallaan, Suomen talvessa en luottaisi siihen että auto pysyy loivassakaan mäessä paikallaan pelkän vaihteen varassa (pl. täysin lukittavat nelivedot).

Sopivasti kun tulee jäiseen mäkeen lämpimäksi ajetuilla renkailla, niin ei aina riitä vaihde ja käsijarrukaan pitämään autoa paikoillaan, vaan auto lähtee ns. nahkoineen valumaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin