Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksi ainakin T-7-moottori usein suositellaan vaihtamaan vaurion tapahduttua? Eikö näitä moottoreita kannata ollenkaan kunnostaa? Onko koneen rakenteessa jotain erikoista, että remppa on hankalaa vai onko se vain älyttömän kallista? Miksei esimerkiksi imusihdin tukkeutumisesta aiheutunutta vikaa voisi korjata vaikkapa uusilla laakereilla, sylinterien hoonauksella/porauksella ja uusilla renkailla? Eikö nykyään ole saatavissa esim. ylikoon mäntiä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Mä veikkaisin että kysymys on ajasta ja työmäärästä, koneen remppaamiseen menee aikaa ja autohan pitää yleensä saada pikimmiten liikkumaan...
Mun ymämrtääkseni B205:siin on vaihdettu B204:sten mäntiä ja kankia ihan viritysmielessäkin?
Mun ymämrtääkseni B205:siin on vaihdettu B204:sten mäntiä ja kankia ihan viritysmielessäkin?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Uusia t7 koneita saa melko edullisesti (~2000e ilman läppärunkoa, sykäkasettia ja ahdinta).
Kun rupeaa summaamaan osia kuluneeseen koneeseen:
Jakopää ~300e
Männänrenkaat ~100
Laakerit ~100e
Yläkerran tiivistesarja ~200e
= 700e
Kannen kunnostus 200tkm+:
100-400e (plaanaus, ohjaurinkumien vaihdot, pakoventtiileiden vaihtoja).
.. Eli moottorin peruskunnostus kustantaa ilman kasaustöitä noin 1000e.
Jos on laakerivikaa tms. jolloin joudutaan koneistamaan, niin tulee helposti satoja euroja lisää.
Jos laskee esim. koneen purku, pesu, kasaus, ja logistiikka työlle vaikkapa 500e, niin ollaan jokusia satasia vajaa uuden koneen hintaa. Uusi kone taas nostaa jonkun verran auton myyntiarvoa kunnostettuun koneeseen nähden.
Kun rupeaa summaamaan osia kuluneeseen koneeseen:
Jakopää ~300e
Männänrenkaat ~100
Laakerit ~100e
Yläkerran tiivistesarja ~200e
= 700e
Kannen kunnostus 200tkm+:
100-400e (plaanaus, ohjaurinkumien vaihdot, pakoventtiileiden vaihtoja).
.. Eli moottorin peruskunnostus kustantaa ilman kasaustöitä noin 1000e.
Jos on laakerivikaa tms. jolloin joudutaan koneistamaan, niin tulee helposti satoja euroja lisää.
Jos laskee esim. koneen purku, pesu, kasaus, ja logistiikka työlle vaikkapa 500e, niin ollaan jokusia satasia vajaa uuden koneen hintaa. Uusi kone taas nostaa jonkun verran auton myyntiarvoa kunnostettuun koneeseen nähden.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Asetellaan se näin, että siitä mielenrauhasta mitä uusi moottori tuo voi joitain satoja ylimääräistä maksaakin. Luultavasti myöskin kustannukset on helpompi ennakoida kuin vaihtoehdossa vanhan koneen kunnostus jossa lopulliset tuhot selviää usein vasta, kun vanha mosa on purettu.
Inhimillisen virheen seurauksena vanhaa konetta niputtaessa on voinut jäädä joku piilevä vaurio huomaamatta tai esim. johonkin kanavaan jotain ylimääräistä joten aina on se mahdollisuus, ettei korjattukaan kone ole kovin pitkäikäinen mitä taas voisi uuden vaihtokoneen olettaa olevan.
Jos myynnissä olisi kaksi samanlaista peliä, toisessa juuri rempattu ja niputettu moottori ja toisessa aito ja alkuperäinen uusi vaihtomoottori niin ei tarvitsisi kyllä paljoa miettiä.
Inhimillisen virheen seurauksena vanhaa konetta niputtaessa on voinut jäädä joku piilevä vaurio huomaamatta tai esim. johonkin kanavaan jotain ylimääräistä joten aina on se mahdollisuus, ettei korjattukaan kone ole kovin pitkäikäinen mitä taas voisi uuden vaihtokoneen olettaa olevan.
Jos myynnissä olisi kaksi samanlaista peliä, toisessa juuri rempattu ja niputettu moottori ja toisessa aito ja alkuperäinen uusi vaihtomoottori niin ei tarvitsisi kyllä paljoa miettiä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Ja vielä imusihdin tukkeutumis vauroista, eli useimmiten lopputuloksena on enemmän ja vähemmän vakava laakerivaurio, ei vain kuluneet laakerit, eli kampiakselin koneistus tulee vähintäänkin kyseeseen ja joko kiertokanki tai lohko myös koneistamon kautta, jos ei ole kiertokanki tullut lohkosta ulos, joten hinta nousee yli uuden 2keur moottorin yli. Tuollainen tehdasuusi konehan yleensä kustantaa luokkaa 5000-10000e, jolloin vanhan korjaus aidosti kannattaisi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Käytännössä ainostaan ehjän mutta huolella kuluneen koneen kunnostus stanumittoihin on vielä järkevää jos ei laske omille töille palkkaa.
Kalkattavan koneen tilalle ei juuri muuta kuin uutta pakettia ei kannatakaan edes miettiä (ellei sitten käytettyä mutta vielä käyntikuntoista)
Kalkattavan koneen tilalle ei juuri muuta kuin uutta pakettia ei kannatakaan edes miettiä (ellei sitten käytettyä mutta vielä käyntikuntoista)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Miksi moottorin vaihto eikä peruskunnostus?
Näin se homma etenee
Olin ilmeisesti vähän etuajassa silloin, kun merkkiliikkeen moottorikampanja alkoi ja menin ehdottamaan lauenneen tilalle uutta konetta...
Tiedättekö muuten mikä on T-7 koneen viimeinen huohotinpäivitys...no tämä


Olin ilmeisesti vähän etuajassa silloin, kun merkkiliikkeen moottorikampanja alkoi ja menin ehdottamaan lauenneen tilalle uutta konetta...
Tiedättekö muuten mikä on T-7 koneen viimeinen huohotinpäivitys...no tämä

