Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

nugge kirjoitti: Jatketaan OT.

Mielenkiintoinen juttu sinäänsä tossa pakkilukossa on se että pakkilukollisissa autoissa kuten OG9-3 ja vanhemmat (paitsi 9k ja 96?) vaaditaan käsijarrulle toimivuutta katsastuksessa. Saa meinaan olla aika hemmetin jyrkkä mäki että ei pysyis paikoilaan kun vaihde päällä.
Eiköhän se alkuperäinen ja varmaan edelleenkin ensisijainen syy käsijarrun toimivuuden vaatimiselle ole se, että turvallisuussyistä autossa halutaan olevan nestetoimisesta käyttöjarrusta ainakin osin erillinen toinen jarrujärjestelmä esim. jarruputkien tai pääsylinterin hajoamisen varalta.

95 ja 96 ovat paria ekaa vuosimallia lukuunottamatta varustetut pakkilukolla. Tosin vapaakytkimen ollessa auki pakki pitää auton paikallaan vain keulan ollessa alamäkeen päin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja anv »

Juha96 kirjoitti: 95 ja 96 ovat paria ekaa vuosimallia lukuunottamatta varustetut pakkilukolla. Tosin vapaakytkimen ollessa auki pakki pitää auton paikallaan vain keulan ollessa alamäkeen päin.
Tuon oppi jopa tätini :D Oli kuulemma hetken aikaa kaupan pihalla etsiskelly 96:aan :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juha96 kirjoitti:Eiköhän se alkuperäinen ja varmaan edelleenkin ensisijainen syy käsijarrun toimivuuden vaatimiselle ole se, että turvallisuussyistä autossa halutaan olevan nestetoimisesta käyttöjarrusta ainakin osin erillinen toinen jarrujärjestelmä esim. jarruputkien tai pääsylinterin hajoamisen varalta.
Mitä olen omassa Saabissani auton liikkellä ollessa käsijarrua testannut, niin itku siinä tulisi, jos sen kanssa pitäisi saada auto pysähtymään nestejarrujen pettäessä. Ennemmin vaikka ovi auki ja lenkkarilla asfalttia vasten jarrutellen :mrgreen: . Katsastuksessa on parkkijarru silti kelvannut aina.

Mutta näinhän se on, että ei pakkilukko seisontajarrua voi korvata. Sitä paitsi jos vaihteen jättäminen päälle pysäköidessä korvaisi käsijarrun, ei parkkilukolla olisi mitään tekemistä asian kanssa. Missä tahansa autossa voi jättää vaihteen päälle pysäköidessä, aivan kuten kaikissa autoissa voi halutessaan kytkeä seisontajarrun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Pointti ainakin itselläni oli lähinnä se, että ei ole niin suuri katastrofi unohtaa vetää käsijarrua päälle tasaiseksi luullulla pysäköintipaikalla, kun vaihdetta ei pakkilukon ansiosta ole mahdollista unohtaa vapaalle. Mäessä, josta selvästi näkee, ettei auto siinä pysyisi paikallaan, ei käsijarruakaan unohda vetää, mutta vaikka unohtaisikin, pakkilukko varmistaa, ettei auto todennäköisesti lähde valumaan. En missään vaiheessa meinannut, että pakkilukko (tai yleensäkin vaihteen jättäminen silmään) jotenkin korvaisi käsijarrun.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Kerppo
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2013 18:06

Re: Virtalukosta ja samalla kysymys rattilukosta

Viesti Kirjoittaja Kerppo »

Nonni.

Kilkkeet ilmeisesti tulossa ja reilun viikon kuluttua saa saabin ehkä jo ajoon.

*edit*

Tuleekos uuden virtalukon mukana sitten uudet avaimetkin?
Vastaa Viestiin